-
Men vet man inte det har man ju inte alla hästar hemma och då är man antagligen inte en speciellt lämplig förälder. Man behöver inte vara Einstein direkt för att kunna tänka ut att om precis allt jag äger blir förstört i en brand kan det kosta en del att ersätta det.Anonym (t) skrev 2024-09-17 21:17:59 följande:Fast det är riktigt fel och din attityd är jävligt tråkig. En hemförsäkring är inte som att försäkra andra saker. Alla vet inte vad som kan hända om de inte har hemförsäkring och något händer. Vilka summor det kan bli av olyckor...
-
Det handlar inte om utbildning. Kan man inte förstå att det kan kosta väldigt mycket pengar om allt man äger blir förstört på något sätt (t.ex brand) tycker jag faktiskt inte man borde ha barn. För det är så basic att förstå det .. ungefär som att jag förstår att om min son springer ut i vägen kan han bli påkörd eller om han går ut mitt i vintern i bara T-shirt kommer han att frysa.Anonym (t) skrev 2024-09-17 21:19:37 följande:Alla har inte fått veta konsekvenserna så nej. Hör man det ordet flyktigt i en reklam är det mer troligt att man "nej jag har inget av värde" eller inte reflekterar alls. Alla har vi hål i vår utbildning.
-
Du har rätt. När jag skulle resa i somras skrev jag ut föräkrinngsbevis för det skulle täckt om något hände på resan också. Det är inte bara hemmet det täcker. Jag har drulleförsäkring också och har sett till att min nyligen utflyttade äldsta dotter också har det. Det är jätteviktigt med hemförsäkring. Oavsett om man bor i hyresrätt eller äger sin bostad. Jag har haft det sen jag var 19 och flyttade hemifrån.Goneril skrev 2024-09-18 09:35:45 följande:Du är inte intresserad av vad andra tycker? Du ska inte sprida lögner om försäkringar som du gör här. Risken finns att någon ungdom eller någon mindre vetande tror att det räcker att ha lösöresförsäkring. DET GÖR DET INTE! Uttala dig aldrig om försäkringar i media eller något annat sammanhang!' En hemförsäkring täcker mycket mer än prylar, som jag tidigare skrivit men som du väl inte läst, täcks vattenskador och annat som kan drabba bostaden, visst rättsskydd m.m. Flera andra har också påpekat detta i tråden. Nu har jag varit ovanligt vass i min replik och risken är att jag blir avstängd men att sprida såna här stolligheter som den gifte skånemannen gör får bara inte passera.
-
Giftskåneman skrev 2024-09-18 08:54:54 följande:
Har kollat, de hade inte, frågade varför, de tyckte det de hade inte var värt att försäkra då de flyttade i hop för många år sedan, sen blev det inte av bara. Har berättat hur otroligt viktigt det är med försäkring så de har nu från 1/6 2024.
Har dock inte kollar om den täcker bakåt, men tror inte det.
Varför skriver du att de inte har det först och nu har de från 1/6, det är ju flera månader sen. Och varför skulle det inte vara värt för att de flyttade ihop för många år sen? Jättekonstigt sätt att tänka.
Är du verkligen granne , det känns inte riktigt hälsosamt att en granne är så inblandad på det sättet som du verkar vara. Och som dessutom skyller på en 7-åring istället för föräldrarna. Har 7-åringen kanske ADHD är det ju ännu viktigare att hon har föräldrar som verkligen klarar av utmaningen som det kanske innebär. Och om de behöver hjälp av sin granne med allt ifrån försäkring till att tyda dokument från socialtjänsten kanske de inte klarar av tre barn som kommer gå i skolan, ha aktiviteter osv själva.
Och du har ju redan fått svar på din fråga, SOL är frivilligt. Blir LVU aktuellt får de ett juridiskt ombud som de inte behöver betala för själva.
-
Giftskåneman skrev 2024-09-18 06:48:39 följande:
Hemförsäkring är om du äger din bostad, hyr du försäkrar du inte mer ön lösöret.
Det där är 100% fel. Jag har hyresrätt precis som min utflyttade äldsta dotter, båda vi har hemförsäkring. De flesta hyresvärdar kräver att man ska ha hemföräkring när man skriver kontrakt. Jag har drulleföräkring också och det har jag ordnat så min dotter också har.
Om jag till exempel skulle råka orsaka en vattenskada i hyresrätten kan det kosta mig hur mycket som helst om jag inte har hemförsäkring. Det är jätteviktigt oavsett hur man bor. Det är inte bra att du sprider såna här totalt felaktiga påståenden på internet. -
Ja när jag frågade om du har pratat med barnen ens skrev du att hon har hett temperament eller vad det var och nån annanstans att hon ska utredas för ADHD.Giftskåneman skrev 2024-09-18 10:23:47 följande:
Skyller på en 7 åring?
-
Giftskåneman skrev 2024-09-18 10:45:41 följande:Har jag nånstans skrivit man inte behöver försäkring?
Du skrev att man inte har hemförsäkring om man bor i hyresrätt och det har man. Dessutom kräver många hyresvärdar att man har det. Och ja det heter hemförsäkring. Du skrev att man bara behöver lösöresförsäkring om man bor i hyresrätt, hur skulle det hjälpa om man råkar orsaka en vattenskada eller förstöra något i fastigheten tänkte du?
Tror verkligen inte du är rätt person att hjälpa dina grannar (om de nu är det) med nånting för du sprider så mycket felaktigheter och verkar inte ha koll på speciellt mycket.
-
Du svarade inte på min fråga utan tog upp hur svår dottern är. Du kan väl prata med henne även om hon kanske har ADHD och har lätt för att bli arg? Men du verkar bara vilja lyssna på föräldrarnas version.Giftskåneman skrev 2024-09-18 10:38:27 följande:
Och vad är beskyllan?
-
Giftskåneman skrev 2024-09-18 13:38:22 följande:
Att lösöresförsäkring var för de i lägenhet, hemförsäkring till för de i villa.
Eftersom du inte förstår skriven svenska kan jag inte göra mycket åt. Har skrivit svar på dina frågor, du har inte förstått, fortsätt då gissa.
Och det är fel för man har hemförsäkring i lägenhet också. Lösöresförsäkring räcker inte. Vet du ens vad lösöre betyder? Hur skulle en sån försäkring hjälpa om det blir skador på fastigheten tänker du? Plus att många andra här redan har skrivit att hemförsäkring täcker mer än just hemmet. Till exempel om något skulle hända på en resa eller någonstans utanför hemmet. Tror du alltså på fullt allvar att man bara kan ha hemförsäkring om man bor i villa?
Du verkar ha en del svårigheter så som sagt tror jag inte du är rätt person att hjälpa dina ?grannar? (har fortfarande svårt att tro att du verkligen är deras granne).
-
Tror också att han kanske är mannen. Och tycker ärligt talat synd om barnen isåfall med en mamma med lätt utvecklingsstörning och en pappa som utifrån svaren att döma verkar ha en hel del svårigheter också.Goneril skrev 2024-09-18 13:25:17 följande:
Riskeliminering är det som flera skribenter här har ägnat sig åt, det vill säga att betona vikten av att teckna hemförsäkring och inte lyssna på falska profeter.
Gift skåneman, lova nu att du inte går runt och pratar med folk om försäkringar, du har nämligen ingen kunskap. "Bytt beteckning", jo, tjena. Den gifte skånemannen har en märklig roll i detta ärende, precis som andra här i tråden undrar vi hur det kan komma sig att han är så djupt engagerad, han kanske är mannen i den drabbade familjen?
-
Ja precis , utan hemförsäkring kan man bli skyldig att betala väldigt väldigt mycket om nått sånt skulle hända.mammatill6 skrev 2024-09-18 13:56:58 följande:Så om man bor i hyresrätt och du orsakar en skada. Tex en brand genom att glömma plattan på, akvariet speicker så hela huset får vattenskador. Vem betalar det?
-
Vem är han haha? Jag hyr i första hand och det var ett exempel på vad som kan hända. De flesta hyresvärdar (första hand) är företag och inte någon ?han?. Och ja många kräver att man har hemförsäkring, bara att gå in på någon hyresvärds hemsida eller bostadsförmedling och kolla själv. Det var många år sen jag skrev kontrakt så minns inte om min gjorde det men som de flesta normala människor kunde jag tänka ut själv att det är något man behöver ha.Anonym (...) skrev 2024-09-18 16:01:03 följande:Varför kräver han hemförsäkring? Om du orsakar en vattenskada så är du skyldig att betala skadestånd även om du inte har en hemförsäkring.
Och så här är det, orsakar jag en vattenskada till exempel kan jag bli skyldig att betala. Men jag kanske inte har pengarna. Vad händer då? Jo , jag hamnar hos Kronofogden så det blir inte bra för mig men det blir inte heller bra för hyresvärden som alltså inte får sina pengar direkt. Därför är det bättre för båda att hyresgästen har en hemförsäkring. -
Läste du ens vad jag skrev? Nej svaret är inte att ?han? (återigen är det ingen han utan ett företag) bryr sig om mig utan om jag inte har pengar kan de få vänta många många år på betalningen eftersom Kronofogden inte heller kan ta pengar av mig om jag inte har några och man måste få ha kvar existensminimu. Jag kanske aldrig kommer ha pengar, då får hyresvärden aldrig pengarna. Då blir det såklart bättre för hyresvärden att få pengarna direkt av ett försäkringsbolag. Så ja det finns en bra anledning till att många hyresvärdar kräver det, både när man hyr i första och andra hand.Anonym (...) skrev 2024-09-18 19:00:05 följande:
Jaja, du förstod ju att jag menade hyresvärden.
Svaret är alltså att anledningen är att han bryr sig om dig och vill inte att du hamnar hos kronofogde. Samt att han själv får pengarna fortare.
Och eftersom det tydligen var lite svårt att förstå, det var ett exempel. Jag har inte orsakat någon brand eller vattenskada (men det skulle såklart kunna hända), jag har inte skulder hos Kronofogden och jag har en hemförsäkring inklusive drulleförsäkring. -
Anonym (...) skrev 2024-09-18 21:01:39 följande:Och återigen, du vet ju att jag menar hyresvärden så du behöver inte fortsätta anmärka på att jag skriver han
jasså men på frågan om varför han kräver hemförsäkring du svarade dock att anledningen är att du inte ska hamna hos kronofogden
plus att han får pengarna fortare
det är två olika skäl
men det första skälet gäller dig, om han inte bryr sig om dig så skiter han väl i om du hamnar hos kronofogden
Ja jag är med på att vi diskuterar ett exempelHur kan en vuxen människa ha så svårt att förstå en sån sak? Nej det är inte för att hyresvärden bryr sig om att jag inte ska få skulder.
Pengarna trollas inte fram för att jag hamnar hos Kronofogden. Jag kanske dör innan skulden är betald. Kan du gissa vem det är som får betala för skadan då? Det är hyresvärden.
Vi tar det igen: Hyresvärden kanske aldrig får pengarna. Har jag inga pengar finns det inget Kronofogden kan utmäta. Kronofogden kan inte trolla fram pengar som inte finns.
Har jag däremot en hemförsäkring är det garanterat att hyresvärden får betalt direkt. Förstår du då varför det är väldigt rimligt att hyresvärdar kräver det? Det är inte av omtanke utan att det finns en ganska stor risk att de får betala för skadan själva annars.
-
Precis , har försökt förklara att det är så det ligger till men det verkar vara väldigt svårt för personen att förstå. Hyresvärden får ju inga pengar bara för att jag hamnar hos Kronofogden, har jag inga pengar är det enda som händer att jag har en skuld där och det hjälper inte hyresvärden. Det är alltså väldigt rimligt att hyresvärdar kräver att man har hemförsäkring.mammatill6 skrev 2024-09-18 21:39:06 följande:Men även om du hamnar hos kronofogden får ju inte hyresvärden pengar. Många hyresvärdar kräver hemförsäkring för att kunna få ersättning om en hyresgäst orsakar en skada. Har hyresgästen inte pengar så åker ju hyresvärden på att betala och det kan ju handla om miljoner.
-
Efter det här ger jag upp.. men nej det var inte det jag skrev. Jag skrev att det som händer är att jag hamnar hos Kronofogden och det hjälper inte hyresvärden att jag gör det. Jag skrev inget om två olika skäl.Anonym (...) skrev 2024-09-18 23:49:08 följande:Det var inte vad du skrev. Du svarade att anledningen att han kräver hemförsäkring är att du inte ska hamna hos kronofogden. Det var det första skälet du angav. Det andra skälet du angav var att om du inte har hemförsäkring han får då inte pengarna lika snabbt, inte att han inte får dem alls.
Skälet är att hyresvärden kanske inte får betalt på många år men det kan också bli så att han inte får pengarna alls. Som sagt, Kronofogden trollar inte fram pengar så det hjälper inte hyresvärden att jag får en skuld hos Kronofogden. Har jag inte hemförsäkring eller pengar att betala direkt kanske hyresvärden får betalt om flera år ELLER så får han inte betalt alls. Och även om Kronofogden skulle lyckas få pengarna av mig så småningom (om 5 år eller 10 år till exempel) är det ju hyresvärden som måste hosta upp dom när skadan ska åtgärdas så ja det ligger självklart i hyresvärdens intresse att få pengarna direkt. Eftersom skadan måste åtgärdas och någon måste betala för det, en vattenskada eller en brandskadad lägenhet kan inte vänta på att Kronofogden ska driva in min skuld.
Men nu ger jag upp med att försöka förklara , känns som att du måste ha nån diagnos så att du missförstår allt man skriver eller så gör du det med flit för att du tycker det är kul att tjafsa. -
EpicF skrev 2024-09-20 18:29:48 följande:Man förklarar för barnet att favorittöjan är smutsig/trasig/eller vad den nu är och att det idag får bli en annan tröja. Sedan får man tvätta/laga etc så att barnet kan ha sin favorittippade dagen därpå.
Och ja, det blir strid med då får man som förälder ta den kampen med sitt barn. Sätta de gränserna, oavsett hur orättvist det är.Om det gäller en 7-åring borde det gå att förklara det. Hade det varit min 8-åring hade det gått bra, även för ett år sen.
Gäller det ett litet barn typ 2-3-åring är det ju mycket svårare.. har själv en väldigt trotsig 2,5-åring. Men då är det ju inte heller riktigt lika viktigt att komma i tid (när barnet går i förskola alltså) och kanske mer ok om barnet skulle komma med en trasig tröja en dag, däremot kan ju inte ens barn i den åldern få välja precis vad de ska ha på sig.
Men nu gällde det väl 7-åringen? -
EpicF skrev 2024-09-20 22:44:43 följande:Speciellt mycket svårare behöver ser inte vara med yngre barn, bara man lägger det på deras nivå.
Beror kanske på barnet haha.. jag har inte låtit mina barn gå med trasiga eller smutsiga kläder till förskola eller skola oavsett ålder men kan inte påstå att det alltid har varit lätt när de är yngre, iallafall inte med yngsta som är 2,5 nu.
När de är i 7-årsåldern däremot har det inte varit några problem. Och ja om en 7-åring vill ha på sig en trasig tröja får man ta den striden tycker jag. Det bästa är väl annars helt enkelt att slänga trasiga kläder om de inte går att laga så slipper man såna situationer.
-
Jo visst.. men när det gäller trasiga kläder förstår jag inte varför de ens ska sparas (om de inte går att laga alltså).EpicF skrev 2024-09-21 10:57:21 följande:Nej, inga normalfungerande föräldrar låter sina barn gå gå i smutsiga eller trasiga kläder
Om ett barn oavsett ålder vill ha på sig en icke lämplig tröja, ex en smutsig eller trasig eller annat som inte är lämpligt, så får man ta den fajten. -
Anonym (...) skrev 2024-09-21 13:51:39 följande:Som sagt den delen som du anser att du förklarade var vi förbi för längesedan. Poängen jag hade i det inlägget du svarade på var att föregående talare faktiskt hade svarat mig att hyresvärdens anledning till att kräva hemförsäkring var att hyresgästen inte ska hamna hos kronofogden. Så hon svarade från början fel, för sedan skrev hon att det inte alls är anledningen, men det kunde hon inte ta på sig utan anklagar istället mig för att ha diagnoser.
Nej jag har inte skrivit att det är anledningen , det var en del i förklaringen till varför hyresvärden förlorar på att jag inte har en hemförsäkring. Det borde väl säga sig självt att det inte är därför.
Att det som händer är att jag hamnar hos Kronofogden hyresvärden får fortfarande inte sina pengar om jag inte har pengar. Jag har försökt förklara men du bara märker ord och missförstår allt. Jag tycker att det bästa är att du helt enkelt ringer upp valfri hyresvärd och frågar varför de kräver hemförsäkring , då har du ditt svar och slipper tjafsa och medvetet missförstå personer här.
Jag tror egentligen att du måste ha förstått nu men det är tydligen så otroligt viktigt att försöka bevisa att andra här har fel. Så ok, vi säger att jag har helt fel. Ring någon hyresvärd och fråga så slipper du fortsätta tjata om det här.