Överklaga soc beslut.
Jag skrev ett långt inlägg men det försvann när jag skulle posta det och orkar inte skriva om hela. Men mitt bästa råd är: säg till grannarna att skilja sig och att endast pappan ska ha vårdnaden. Socialen har redan bestämt sig för att barnen ska anpassa sig till sitt nya hem och att dina grannar inte har någon chans. Det är därför dina grannar får träffa dem så sällan och det är därför socialen är så luddiga i sina svar om vad föräldrarna kan göra bättre/arbeta med för att få tillbaka sina barn.
Din grannes fru har ett begåvningshandikapp och det är detta som gör att socialen anser att det är omöjligt att dina grannars situation förbättras. Barnen kommer bo i fosterhem för evigt om inte pappan (som är normalbegåvad, förstår jag?) skiljer sig omgående och ansöker om ensam vårdnad.
Med detta inlägg menar jag verkligen inte att socialen gör rätt, men jag vet hur specialen fungerar och om processen ser ut på det vis du beskriver den kommer dina grannar förlora barnen tills de blir myndiga om inte mannen skiljer sig från sin fru. Tyvärr. När de väl satt igång den här processen kommer socialen aldrig att ge sig om inte det stora orosmomentet försvinner helt, i detta fallet frun.