• Goneril

    Överklaga soc beslut.

    När placering görs av sociala myndigheter finns högst sannolikt skäl till det; det är oerhört dyrt och kräver mycket rent administrativt, hitta rätt familj etc.                                                                                                                       När mamman ändå fungerar hyfsat, jobbar, kör bil och kan orientera sig på sociala medier, skulle det då inte vara tillräckligt med en stödfamilj några dagar i veckan? Sen blir jag ju bekymrad, mamman har trots allt en lindrig utvecklingsstörning och mannen är dyslexiker; vem läser med barnen, vem kommer att kunna hjälpa dem med läxor? Finns det inte risk att dessa barn kommer att bli försenade i sin utveckling? Kommer de att halka efter i skolan? Och slutligen, var finns far- och morföräldrarna? Kan de inte hjälpa till med barnen, läsa med dem och stimulera dem? TS, kan inte du ställa upp? 

  • Goneril
    Giftskåneman skrev 2024-09-14 16:32:08 följande:

    Så barn är bara till för rika? Alla de som jobbar hårt med låg lön för samhället ska fungera, tex underskötersor , de som tömmer dina sopor, förskolepersonal etc, de är inte rika nog enligt dlg att ha barn?


    Rika och rika? Vem säger att de måste vara det för att skaffa barn? De ska ha ordnad ekonomi och inte leva på bidrag. Till ordnad ekonomi hör att man har hemförsäkring, fullständigt galet att inte ha det. Då är man i princip utblottad och har heller inte möjlighet att sörja för sina barn. Yrkesgrupperna ovan tillhör samhällets ryggrad och de behöver inte alls vara utfattiga; varför skulle de inte kunna skaffa barn?                                                                                                                 Vi talar om individer här och och inte några särskilda yrkesgrupper. Den som inte kan sköta sin ekonomi utan måste ligga andra till last tar inte sitt ansvar. Då har man heller ingen möjlighet att sätta barn till världen. Vem ska försörja dem? Samhället? Att inte ha hemförsäkring diskvalificerar individer starkt.
  • Goneril

    När man summerar de intryck man får i tråden är min slutsats att de här barnen behöver allt stöd de kan få. Det bör de söka, eller förhoppningsvis få hjälp av de sociala myndigheterna med detta. ""Soc" utmålas som ett gäng illasinnade individer vars främsta uppgift är att skingra familjen. Jag tror dock inte att "Soc" lägger ner så mycket möda i onödan, här behövs insatser, det står bortom allt tvivel.                                                                                                                                                                           Mamman förstår inte allt som sägs på mötena och det är säkert ingen ordning i hemmet med kläder till barnen; någon gick med trasig tröja vilket sedan bortförklarades lite krampaktigt. Pappan är dyslexiker, mamman har en funktionsnedsättning, hur är det med den intellektuella stimulansen? Vem läser med barnen och vem kan hjälpa dem med läxor så småningom? Ekonomiskt är de rätt utsatta, de har inte ens hemförsäkring.                                                                                                                             Det läggs kraft på att bekämpa "Soc" i stället för att lägga energin på att hitta gott stöd åt barnen. Mor-och farföräldrar är nog bra, men en lite yngre familj med egna barn vore bättre. Då lär sig barnen sociala koder och kanske finns där en pappa eller mamma som kan spela fotboll med dem, gå på skogspromenader, mecka med cyklarna och lite annat praktiskt som barn behöver utöver läsning.

  • Goneril

    När man summerar de intryck man får i tråden är min slutsats att de här barnen behöver allt stöd de kan få. Det bör de söka, eller förhoppningsvis få hjälp av de sociala myndigheterna med detta. ""Soc" utmålas som ett gäng illasinnade individer vars främsta uppgift är att skingra familjen. Jag tror dock inte att "Soc" lägger ner så mycket möda i onödan, här behövs insatser, det står bortom allt tvivel.                                                                                                                                                                           Mamman förstår inte allt som sägs på mötena och det är säkert ingen ordning i hemmet med kläder till barnen; någon gick med trasig tröja vilket sedan bortförklarades lite krampaktigt. Pappan är dyslexiker, mamman har en funktionsnedsättning, hur är det med den intellektuella stimulansen? Vem läser med barnen8 och vem kan hjälpa dem med läxor så småningom? Ekonomiskt är de rätt utsatta, de har inte ens hemförsäkring.                                                                                                                             Det läggs kraft på att bekämpa "Soc" i stället för att lägga energin på att hitta gott stöd åt barnen. Mor-och farföräldrar är nog bra, men en lite yngre familj med egna barn vore bättre. Då lär sig barnen sociala koder och kanske finns där en pappa eller mamma som kan spela fotboll med dem, gå på skogspromenader, mecka med cyklarna och lite annat praktiskt som barn behöver utöver läsning.

  • Goneril

    EpicF och jag har inte alltid delat åsikt i tidigare trådar här på FL, de kan ha rört allt möjligt mellan himmel och jord, men här är vi rörande eniga. Föräldraskapet i tråden verkar svagt, här finns brister.                                                                                                                                     Jo, en dyslektiker kan läsa och skriva, men huruvida man kan ge sina barn fullgott stöd och intellektuell stimulans med den funktionsstörningen är jag tveksam  till. Läxhjälp utifrån kommer att bli nödvändigt när barnen kommer upp i högre klasser. Ja, och så hemförsäkringen, man blir fullständigt matt - hur kan vuxna som dessutom har ansvar för barn välja bort den? 

  • Goneril
    Anonym (Rosa) skrev 2024-09-17 15:14:14 följande:
    Jag känner en universitetsprofessor med dyslexi. Du tror inte att hon kan ge intellektuell stimulans till sina barn? Hur är det med vår kronprinsessa? Verkar hon också lite för korkad för att ta hand om sina barn? (För att inte tala om konungariket!) 
    Med mycket stöd och rätt verktyg kan man bemästra sin dyslexi, kronprinsessan har själv berättat om detta vid flera tillfällen. Om man nu ser till det allmänna intrycket av den familjesituation som skildras i tråden, tror du verkligen att dyslektikern vinnlägger sig om att övervinna sitt eget handikapp och är han i skick att stimulera sitt barn? Fundera på det. Jag får dessvärre intrycket att det fallerar på många plan i den familjen.
  • Goneril
    Anonym (t) skrev 2024-09-17 14:26:44 följande:

    Fan vad folk tjatar om hemförsäkringen, hela tråden är skum men många växer inte upp i familjer eller skolor där detta tas upp som en självklarhet. Vet att många missat det i början och sen går åren, de behöver inte vara olämpliga för barn bara för att de missat att man ska försäkra sitt hem.


    Det är inte olagligt att inte ha hemförsäkring men en del hyresvärdar och bostadsrättsföreningar kräver det för att man ska gå teckna kontrakt, skador, vattenläckor etc. I försäkringen ingår rättsskydd och tänk tanken: Efter en brand har man ingenting, inte ens kläder på kroppen. En vattenläcka kan kosta hundratusentals kronor och innebära skadestånd och personlig konkurs. En del familjer har inte detta som självklarhet? Jösses. Det trodde jag alla hade, hyra, el och hemförsäkring måste prioriteras. 
  • Goneril
    Goneril skrev 2024-09-17 15:55:09 följande:
    Det är inte olagligt att inte ha hemförsäkring men en del hyresvärdar och bostadsrättsföreningar kräver det för att man ska gå teckna kontrakt, skador, vattenläckor etc. I försäkringen ingår rättsskydd och tänk tanken: Efter en brand har man ingenting, inte ens kläder på kroppen. En vattenläcka kan kosta hundratusentals kronor och innebära skadestånd och personlig konkurs. En del familjer har inte detta som självklarhet? Jösses. Det trodde jag alla hade, hyra, el och hemförsäkring måste prioriteras. 
    Tillägg till tidigare: Autogiro så missar man inte. Drulleförsäkring också.
  • Goneril
    Anonym (t) skrev 2024-09-17 18:50:12 följande:
    Vad babblar du om? Jag pratar om de som faktiskt inte vet. Hur får man något som självklarhet om de inte vet?
    Att de faktiskt inte vet? Du behagar skämta eller också refererar du till ett försvinnande litet klientel som just klivit ut ur grottorna, individer som suttit inspärrade i Kumla eller befunnit sig i slutenvård. Alla andra, förutsatt att de ej är analfabeter, VET detta. Att människor avstår från att teckna försäkringar beror på att de inte har några pengar eller gör felaktiga prioriteringar, men VET gör de - eller också ser deras förvaltare eller gode män till att försäkringar tecknas.
  • Goneril
    Giftskåneman skrev 2024-09-18 08:17:16 följande:
    Du gör väl bort dig när du chattar om försäkringar? Har du förstått vad jag söker här? Nej, verkligen inte, så lägg dig inte om du inte förstår.
    Dessutom, min försäkring är uppdelad i hus/villaförsäkring och lösöresdel.
    Är inte ett dugg intresserad vad du och andra tycker, söker fakta.
    Du är inte intresserad av vad andra tycker? Du ska inte sprida lögner om försäkringar som du gör här. Risken finns att någon ungdom eller någon mindre vetande tror att det räcker att ha lösöresförsäkring. DET GÖR DET INTE! Uttala dig aldrig om försäkringar i media eller något annat sammanhang!'                                                                                                                                                     En hemförsäkring täcker mycket mer än prylar, som jag tidigare skrivit men som du väl inte läst, täcks vattenskador och annat som kan drabba bostaden, visst rättsskydd m.m. Flera andra har också påpekat detta i tråden.                                                                                                                                                                                             Nu har jag varit ovanligt vass i min replik och risken är att jag blir avstängd men att sprida såna här stolligheter som den gifte skånemannen gör får bara inte passera.
  • Goneril
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-18 10:06:31 följande:
    Du har rätt. När jag skulle resa i somras skrev jag ut föräkrinngsbevis för det skulle täckt om något hände på resan också. Det är inte bara hemmet det täcker. Jag har drulleförsäkring också och har sett till att min nyligen utflyttade äldsta dotter också har det. Det är jätteviktigt med hemförsäkring. Oavsett om man bor i hyresrätt eller äger sin bostad. Jag har haft det sen jag var 19 och flyttade hemifrån. 
    Exakt, en hemförsäkring täcker åtskilligt. En bekant blev sjuk under en utlandsresa, behövde läggas in på sjukhus. Dessvärre hade han inga försäkringar alls, vare sig hemförsäkring eller annan. Notan gick på 60.000.-.Numera har har hemförsäkring. Man kan även ha utvidgat reseskydd. Grundskyddet täcker rätt mycket i och för sig. Nu tror jag att människor i allmänhet är så pass upplysta att de har hemförsäkring och inte lyssnar på irrläror som någon vill sprida här i tråden.
  • Goneril

    Riskeliminering är det som flera skribenter här har ägnat sig åt, det vill säga att betona vikten av att teckna hemförsäkring och inte lyssna på falska profeter. 
                                                                                                  Gift skåneman, lova nu att du inte går runt och pratar med folk om försäkringar, du har nämligen ingen kunskap. "Bytt beteckning", jo, tjena.                                                                                                                                  Den gifte skånemannen har en märklig roll i detta ärende, precis som andra här i tråden undrar vi hur det kan komma sig att han är så djupt engagerad, han kanske är mannen i den drabbade familjen?

  • Goneril
    Giftskåneman skrev 2024-09-18 13:38:22 följande:

    Att lösöresförsäkring var för de i lägenhet, hemförsäkring till för de i villa. 
    Eftersom du inte förstår skriven svenska kan jag inte göra mycket åt. Har skrivit svar på dina frågor, du har inte förstått, fortsätt då gissa.


    Stackars den gifte skånemannen, nu ger vi snart upp, hissen går inte ända upp. Hur många gånger ska vi förklara att man behöver hemförsäkring när man bor i lägenhet? Ge dig, läs på, försäkringsbolagen har bra och informativa hemsidor. Googla på "lösöre", och framför allt, ge inte andra med ännu större handikapp några råd beträffande försäkringar.
  • Goneril
    Anonym (...) skrev 2024-09-19 00:13:41 följande:
    Fast jag frågade inte vad som händer. Jag frågade varför han kräver det och du svarade för att du inte ska hamna hos kronofogden. Det betyder att du svarar att hans anledningen är att du inte ska hamna hos kronofogden. Så sluta skylla på mig nu, det var så du svarade. Kanske ska du se över sina egna brister i att läsa en fråga istället för att anklaga mig för att ha diagnoser.

    Och fortfarande så sa du enbart att det tar längre tid. Det där att han kanske inte får pengarna alls, det lade du till senare så återigen det är inte mitt fel vad du faktiskt svarade på frågan.
    Men vet du ingenting om den värld du lever i? Om lägenheten du hyr brinner upp kostar det mycket, kanske en miljon. Husvärden måste betala reparationen och han kräver dig. Du har en hemförsäkring och betalar, självrisken får du stå för. Du har ingen hemförsäkring och då får du betala själv. Du har inga pengar så då går skulden till Kronofogden. Det blir löneutmätning minus förbehållsbeopp, det tar många år innan skulden är betald. Så dör du och dödsboet har heller inga pengar så husvärden blir blåst.
  • Goneril
    Anonym (...) skrev 2024-09-19 22:13:43 följande:
    Ja det låter mer rimligt . Fast det faller ju dock om jag inte har pengar till självrisken, haha. Eller om jag inte betalt premien sen jag flyttade in.
    Ja du, otur, du får tömma spargrisen i så fall. Utan premiebetalning har du ingen försäkring. Tala inte om det för nån, skrapa ihop till premien och under tiden undvik att bränna ner kåken eller glömma vattenkranen.
Svar på tråden Överklaga soc beslut.