Inlägg från: Anonym (Finns nog en anledning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Finns nog en anledning)

Överklaga soc beslut.

Det här låter kanske elakt, men min erfarenhet är att soc inte omhändertar barn "on a whim" - tvärtom. Ofta låter de barn vara kvar i en fruktansvärt destruktiv miljö trots upprepade orosanmälningar och andra varningssignaler ...  så om de för en gångs skull faktiskt har omhändertagit så finns det nog väldigt bra anledningar till det. Såvida du inte verkligen känner dessa människor väldigt väl, och verkligen vet hur de är som föräldrar, tycker jag inte att du ska sätta igång nåt som kan riva upp potentiellt livräddande beslut.

Anonym (My) skrev 2024-09-13 18:41:23 följande:
    Och var någonstans var mannen? Varför var inte han med på mötena?

Sedan kan man ju tänka om mamman inte fixar att sitta på ett möte, hur ska hon då klara av att ta hand om barnen? Det är väl en sak när de är små, men sedan? Om hon inte förstår det som sägs, så kommer barnen snart växa om henne i intelligens och tvingas agera vuxet gentemot sin egen mamma.
    Det är inte rätt mot barnen. Och det som du skriver om diskriminering, det är ingen rättighet att ha barn och deras välmående måste givetvis sättas först i det här läget!
    Exakt. Exakt!
    Anonym (Rosa) skrev 2024-09-13 18:41:10 följande:

. Vi tvingades göra saker som vi visste var dåliga för barnet, men det var enda sättet att bli av med soc.

Låter ju inte klokt! Får man fråga vad det var för saker ni tvingades göra? Vad sa barnet om detta? Pratade de (soc alltså) inte med barnet??

Min erfarenhet är precis den motsatta från din - i min erfarenhet gör soc åt helvete för lite, snarare än tvärtom - så det är väldigt intressant att läsa det du skriver
    Anonym (SoL) skrev 2024-09-13 19:37:17 följande:
    Placering enligt SoL är ett beslut och en åtgärd och sådana kan överklagas.
    Fast varför överklaga något som man bara kan säga nej till? Det låter ju märkligt att den möjligheten skulle finnas? Jag vet alltså inte, så det är en genuin fråga
    Anonym (SoL) skrev 2024-09-13 19:51:50 följande:
    Därför att det handlar om barnens behov, om och hur dessa tillgodoses. Har utredningen brustit i detta så kan ett överklagande tvinga fram en ny utredning.
    Ja, jag menade inte att det i praktiken är onödigt, utan mer att det känns mindre troligt att en sån möjlighet skulle tillhandahållas om the powers that be kan komma undan med att säga att det ju bara är att säga nej, om du är med på hur jag menar. Men om det ändå är så - att möjligheten finns alltså - så är det ju bra då
    Giftskåneman skrev 2024-09-14 16:32:08 följande:

Så barn är bara till för rika? Alla de som jobbar hårt med låg lön för samhället ska fungera, tex underskötersor , de som tömmer dina sopor, förskolepersonal etc, de är inte rika nog enligt dlg att ha barn?

Att ha barn är ingen rättighet. Har man inte råd att ge barnen en bra uppväxt ska man inte skaffa barn. Svårare än så är det inte. Därmed inte sagt att låginkomsttagare per automatik inte har råd att skaffa barn.
    Giftskåneman skrev 2024-09-15 21:03:27 följande:
    Kan du berätta varför du anser inte detta par har rpd med barn.
    Varför skulle jag berätta om det? Det har jag ingen aning om, och heller ingen åsikt om. Jag svarade bara på det du skrev i inlägget jag citerade.
    Anonym (Olof) skrev 2024-09-16 19:24:16 följande:
    Varför sa barnet till sin mamma att det saknade mamma, pappa och allihop som om hon inte vore där? 
    Min undran exakt!
    Anonym (Rosa) skrev 2024-09-17 07:25:32 följande:

Det du reagerar på i det stycket är alltså ordvalet, men inte att socialtjänsten har hindrat en mamma från att säga till sitt barn att hon (och övrig släkt) älskar och saknar barnet?

Förstår du inte vad det gör med ett barn att skiljas från familj och släkt och i den situationen inte ens få höra att man är älskad och saknad? Den avgrunden av övergivenhet måste vara fruktansvärd. 

Det man reagerar på är inte ordvalet, utan att hela grejen känns högst otrovärdig eftersom det inte öht hänger ihop.
    Giftskåneman skrev 2024-09-17 13:21:16 följande:

Suck, suck, tror du inte läst hälften, eller läst och valt ut de bitar som passar dina fördomar.

Jag antar att detta var menat som svar till Goneril? (Hett tips: om du inte kan citera är det en bra idé att skriva ut vems inlägg du svarar på). Om det var det hade det kanske varit lite trovärdigare och mer relevant om du faktiskt hade bemött de saker han tar upp. Jag har läst hela tråden (lr, iofs inte ännu det som kommer efter inlägget jag citerar här) och jag har inte sett att du diskuterat i princip nånting av det Goneril tar upp. Vad gäller fördomar kan jag bara se att Goneril tar upp saker som du uttryckligen själv berättat om, vilket innebär att hans (lr hennes) inlägg är baserat på det du sagt, snarare än på fördomar.
Svar på tråden Överklaga soc beslut.