Inlägg från: Anonym (Elin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin)

Hur mycket ska man bry sig som bonusförälder?

Flytta absolut inte ihop. För pojkens skull om inte annat. Stöka inte till hans liv. 
    Var istället ett stöd för din tjej och grabben. Hon måste vara helt slutkörd! Ett barn med såna problem och så ett ex med borderline ovanpå det. Jag blir utbränd av bara tanken. Får hon någon typ av samhällsstöd som kontaktperson eller kontaktfamilj tex? 

Mina tankar om tråden cirkulerar bara kring din tjejs situation och att hon måste få hjälp så att hon orkar många år framåt. Vi som har barn med problem kan inte vänta oss att de är vuxna och klarar sig efter studenten utan det rör sig om lång tid framåt hon behöver finnas där för honom. Om du är man kan du bli en bra manlig förebild för grabben. Det behöver han nog. Om du vill alltså. 

• Anonym (Elin)

Jag vill också råda dig att läsa på om grabbens diagnoser.

Många med ADHD uppfattas tex som lata. Men svårigheter att börja göra något tråkigt är ett av kriterierna för ADHD. Jag försöker själv förstå mitt eget barn med detta problem. Det är vansinnigt irriterande men trots att det inte ser ut så kan det vara så att de verkligen försöker. 

En bok jag kan rekommendera är Svart bälte i föräldraskap. 

Barn med npf behöver tydlighet och rutiner, men det är inte samma sak som hårdhet och tuff diciplin. Utbrott kan vara ett tecken på för högbelastning. Då får man försöka minska på det som stressar som tex undervisning i helklass eller raster på en bullrig skolgård. Man kan också behöva se över vad man gör på fritiden. Har man ofta besök hemma tex? Det kanske barnet inte orkar med. 

Djur har ofta lugnande effekt. Finns det stall i närheten? 4H?  

Svar på tråden Hur mycket ska man bry sig som bonusförälder?