• Anonym (123)

Hur mycket ska man bry sig som bonusförälder?

Hjälm skrev 2024-09-14 11:47:08 följande:
    Pojken är 11 år och har vad jag vet en ADHD diagnos men troligen också någon form av autism eller Aspberger. Barnets pappa är diagnosticerad med borderline. Han är kanske den knepigaste människan jag träffat i mitt liv. En riktig strulputte som har hand om barnet när det passar honom. Han kan ta STORA ogenomtänkta beslut på sekunden. Han har flera gånger struntat i barnet i månader för att sedan försöka göra allt och köpa tillbaka barnet under andra perioder... 
    Tänkte när jag läste trådstarten fråga om eventuella diagnoser då det du beskriver låter extremt likt min son med add och misstänkt autism. 

För det första, flytta inte ihop. Om det tog slut mellan mig och barnens pappa skulle jag aldrig flytta ihop med någon innan mitt barn flyttat hemifrån för är rätt säker på att alla utomstående bara skulle uppfatta honom precis så som du beskriver, lat och manipulerande när han faktiskt kämpar oerhört mycket bara för att klara av att gå till skolan och "vistas i världen". Och jag skulle inte orka med de konflikter som jag vet skulle komma.

För det andra. Det du beskriver blir inte löst med att vara hård och är inte ett resultat av att hans mamma uppfostrat honom dåligt.

Så mitt råd till dig utöver att inte flytta ihop är att sluta se det som ett resultat av uppfostran och samtidigt stötta hans mamma på det sätt du kan. Tex genom att ta hand om henne med att laga en god middag där du ansvarar för allt från inköp till diskade, ge massage mm och låt henne få stunder där hon kan få känna att någon tar hand om henne och inte bara att hon tar hand om andra.
Svar på tråden Hur mycket ska man bry sig som bonusförälder?