• Agda90

Hur minska risken för smitta?

Hygien är A och O. Men det får inte gå till överdrift för då förstör det immunförsvaret istället för att hjälpa.

Din kropp behöver stärkas. Ta reda på vilka näringsbrister du har. 
    Man kan få svårt att bygga upp ett bra immunförsvar om man t.ex. har lågt d-vitamin. 
    Anna Hallen skriver mycket om sådant. 

Sömn är bland det viktigaste som finns. Se till att du lägger dig i tid och får rätt antal timmars sömn per natt. Kroppen har cykler i när den återhämtar sig, vi ska vara i säng till 23 helt enkelt för att det ska fungera optimalt. 

Vädra!!!! Frisk luft är väldigt viktig. 

Kosten! Socker, mjölk, omega 6 och spannmål är de värsta bovarna till att driva inflammationerna i kroppen. Ät mer grönsaker, bra kött, bra fetter (smör, riktig kokosolja - ej den i silverpaket - och oliv olja). Ägg är ett super bra livsmedel. 

Gurkmeja, vitlök och ingefära är tre superlivsmedel som hjälper immunförsvaret. 

Stressa mindre och andas bättre ör också viktigt för kroppen för att orka bekämpa baciller och virus. 

Andra saker som kan vara bra är att se till att barnen byter kläder när de kommit hem - strumpor framförallt (som åker direkt i tvättkorgen). Skolkläderna kan hänga på ett ställe och användas flera gånger bara de inte kommer in i lägenheten. Handtvätt, en bra vana är att när barnen har kommit hem att de går och tvättar händerna direkt. 

Låt det sedan vara där. För om du pressar på ännu mer kommer ni att stressa er sjuka istället. 

• Agda90
    Cereal Killer skrev 2024-09-13 09:37:09 följande:
    Olika förkylningsvirus är förstås olika men generellt är ju droppsmitta, dvs att den sjuka nyser eller hostar och dropparna landar i dina luftvägar. En rejäl luftrenare och minst en meters avstånd (helst en och en halv eller till och med två, och tvätta händerna efter direktkontakt) ger ett gott skydd. När det gäller ytor så visade det ju sig åtminstone med covid att det var ytterst lite (om ens någon) smitta som skedde på det sättet. Att sprida händerna väldigt ofta kan man absolut göra, men gör man det istället för att skydda luftvägarna så påverkar man nog inte risken så jättemycket. 

Sedan ska du förstås söka vård om du drabbas av täta och långvariga luftvägsinfektioner. 
    Vad för hjälp kan man få om man drabbas av långvariga luftvägsinfektioner? För jag sökte vård när jag var konstant förkyld i 7 månader men blev hemskickad med orden "ibland har man otur". 
  • Agda90
    Tow2Mater skrev 2024-09-13 18:28:53 följande:
    strumpor?
    Jag fick lära mig för många år sedan att man om man går i strumplästen så släpar man på rätt mycket skit (bakterier) som kan orsaka smitta. Om det är sant eller inte vet jag inte. Man avråds att gå i bara strumpor när man är inlagd på sjukhus t.ex. 
  • Agda90
    Anonym (OCD) skrev 2024-09-13 20:44:48 följande:
    Har du OCD? Inte elakt menat på något vis, utan en genuin fråga, m tanke på det sätt du resonerar, och de saker du tar upp. Har själv OCD och kunde ha skrivit exakt det här inlägget, med inslag av både det sjuka och det friska tänket.
    Nej, jag har inte OCD. Jag har ett enormt intresse för kropp, knopp och hälsa  
    Men jag antar att när man "nördar ner sig" så mycket som jag har gjort så kan man upplevas som om man har OCD. 
  • Agda90
    Cereal Killer skrev 2024-09-13 17:40:38 följande:
    Du har ju fått en läkarbedömning, låter det som. Och med tanke på att du skriver var konstant förkyld låter det som att det var en korrekt bedömning? 
    Nej, jag fick inte läkarbedömning. Jag togs emot av en distriktssköterska som gjorde sin bedömning med att titta på mig uppifrån och ner. Inga prover togs, man kollade absolut INGET

Så var är det korrekta i det?
Svar på tråden Hur minska risken för smitta?