• Ess

Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?

Anonym (Cc) skrev 2024-09-14 15:55:48 följande:
    kan du ge exempel? Ts ger ju inget svar på orsaken till varför de vill att ts tar med det äldre barnet eller hur de tog upp det. Det stora problemet är väl snarare såna som du som uppenbarligen tycker att personalen bara är jobbiga kärringar som inte behöver tas på allvar och därmed låter problem som eventuellt finns kvarstå. För det kan ju inte vara föräldrarna själva eller deras barn som är problemet. 
    Därför de är trötta på sin arbetssituation och tycker det är enklare att gnälla på föräldrarna än på chefen. Det är ju inte bara denna tråden det hänvisas till gnälliga medarbetare, det gäller ju även tex om ett barn ska till läkaren, eller sk 15 timmars barn osv. Fan ta dig om du sticker inom affären på din lunchrast eller snabbt efter jobb. Läs trådarna här på forumet.
    Vi hade vettig personal där mina ungar gick, vi slapp det gnällandet man både läser och hör om.
  • Ess
    Anonym (TS) skrev 2024-09-14 22:02:41 följande:
    Skälet är att jag inte är på jobbet och att vi inte behöver förskolan när jag hämtar. Då borde båda barnen följa med då vi ingår i samma familj? 

Men jag pausar ju bara min arbetsdag dessa dagar och jobbar sedan senare på kvällen istället. 
    Nej, du har aldrig någon skyldighet att hämta hans barn. De går efter vårdnadshavarna tider och inget annat. 
  • Ess
    Anonym (Sg) skrev 2024-09-14 23:29:09 följande:
    Det där är nog det sjukaste jag läst här. Absolut du blev tillsammans med honom men med honom följer det med barn som är lika välkommen in i hans hem som mammans. 

Om man inte vill ha bonusbarn så flyttar man inte ihop med en ny partner som har barn sedan innan. 

Som tur var varannan helg? Förstår du inte hur egoistiskt det låter? Man ska utgå från barnens bästa inte de vuxnas. Låter sorgligt att barnen inte kan bo varannan vecka. Att det inte är så tyder på att något inte är som det ska. Stackars barn säger jag. Hoppas din partner inser hur du tänker och flyttar för sina barns skull. 
    Varför skulle Malus ta hand om hans ungar på sin semester, det är ju ändå pappans ansvar!
    Jag förstår att hon flyttade sin semester, det hade jag också gjort.
  • Ess
    Hermis123 skrev 2024-09-15 09:41:52 följande:

Går det inte att skippar er två på någon tråd ? 
    Hur orkar ni sprida så mycket hat mot små barn sen typ 00-talet. Är det inte dags att skaffa ett liv?

Kasta inte sten i glashus. Du verkar ha full koll på oss, så vem har ett tråkigt liv!
    Vi reagerar när det sprids en massa osann dynga om vad man måste osv. Reglerna säger att barnen går efter sina vårdnadshavares tider och inget annat!
  • Ess
    Anonym (Cc) skrev 2024-09-15 09:48:00 följande:
    Fast hon skriver ju ingenstans att att malus ska ta hand om hans barn, det är malus attityd mot hans barn som man reagerar på. Varför flytta ihop med någon med barn sedan tidigare om man inte klarar av att även leva med barnen? Det är knappast sunt för någon part. Vem vill leva ihop med någon som inte tycker om en och som man inte är välkommen hos? Eller du kanske gärna skulle vilja göra det? 

Att schemat med barnen ändras av olika anledningar är ju något man får räkna med ibland. Om ena föräldern blir sjuk tex och behöver sjukhusvård. Eller när det är sommar och man delar upp det annorlunda för att barnen ska få lite sammanhängande ledighet. Det kan ju faktiskt hända att den ena föräldern av någon anledning blir helt oförmögen att ta hand om sitt eget barn. Skulle man inte klarar av en sån sak bör man nog inte flytta ihop. 
    Särkullar är något som kommer på köpet, som man accepterar och behandlar artigt och korrekt. Men allt utöver det är föräldrarnas ansvar. Hade den andra föräldern dött så hade man flyttat isär fortast möjligt.
  • Ess
    FruTe skrev 2024-09-15 09:57:32 följande:
    Tänkte exakt samma sak. Så tröttsamt. Vi vet att ni hatar era styvbarn och verkar ha noll empati. Griniga, bittra kärringar.
    Hermis123 skrev 2024-09-15 10:01:32 följande:

Nja ni! 

Jag har det senaste tiden läst på trådar om bonusbarn utifrån mitt yrke och mitt arbete om barns välmående.
    Ni har bara skrivit hat för att ni hatar och har varit avundsjuka på små barn. 
    Vi är inte samma sak även om du vill tro det!

Tro inte ni får sprida er osanna dynga oemotsagda. Ni försöker sprida felaktigheter, vilket jag aldrig kommer tiga om.
  • Ess
    Hermis123 skrev 2024-09-15 10:14:42 följande:
    Ellerhur, stackars dig! Den riktiga sanningen är den bittra kärringens sanning allt annat är lögner!
    Du är en hjälte för som bittra kärringarnas riksförening!
    Se inlägg 169
    Så kanske du lär dig nåt, eller inte..
  • Ess
    Anonym (Cc) skrev 2024-09-15 10:53:30 följande:
    Men fortfarande varför välja att flytta ihop då om man ser det så? Ja barnen är föräldrarnas ansvar men det innebär ju inte att man inte har något ansvar. Man ingår i ett hushåll, i det hushållet bör alla vara och känna sig välkomna och alla i hushållet är ansvariga för att se till att alla känner så.

Tänk dig själv att behöva bo med någon som mest tycker du är ett bihang som helst kunde vara någon annanstans? Hade du velat ha det så? Tror knappast det, men barnen ska bara acceptera det. Till skillnad från dig, som är vuxen, så har barnet inget val. Varför gör sådana som du det valet?  Hur kan man ens ha någon som helst respekt för en förälder som accepterar att barnen ses på det sättet. 

Jag skulle ha full förståelse för att man inte vill leva ihop med mina barn, eller ha något ansvar för mina barns känslor i mitt hem, men då ska man heller inte flytta in hos mig. Så enkelt är det. För bor man ihop med mig kommer mina barn på köpet, det innebär inte att man har något föräldraansvar, men man har ett ansvar för att alla trivs och mår bra, och det gäller alla i hushållet och något alla får hjälpas åt med. 

Man kan välja att stå ut tills umgänget upphör. Vilket i vårat fall inte gällde så många år. 

Jag skulle aldrig förvänta mig att någon skulle göra något för mina ungar, de är mitt och pappans ansvar. Det är även vårt ansvar att se till att de förstår att andras ungar har andra regler, föräldrar och släkt. Vilket innebär att de gör andra saker som tex gå och bada.

• Ess
    Anonym (Hur tänkte du nu?) skrev 2024-09-15 12:05:56 följande:

Jag har jobbat som förskollärare i över 20 år. Jag vet av erfarenhet att barn som är fem år har stenkoll på när/hur andra barn blir hämtade. De är också väl medvetna om sin egen ifyllda schematid och när de ska bli hämtade (före eller efter mellis ex). Det innebär att de också har stenkoll på vilka som ingår i deras familj, med bonussyskon och bonusföräldrar. Att förskolan ifrågasätter varför du inte tar med ditt bonusbarn är troligen utifrån ren omtanke för femåringen. En femåring som med jämna mellanrum ser sin bonusmamma ignorera hen totalt. Inget barn, oavsett hur väl de trivs i förskolan, vill vara kvar där längre än nödvändigt. Jag lovar dig att femåringen gladeligen plaskar runt i en babypool hellre än stannar på förskolan alla dar i veckan. Ta ditt ansvar som vuxen och umgås med bonusdottern, du har ett val nu. Men som någon annan skrev, om ni inte lär känna varandra nu kan det bli ett helvete för dig att försöka bonda när bonusbarnet blir tonåring?På mammaveckorna har du inget ansvar att hämta bonusdottern, men skulle kunna erbjuda dig att göra det om du och den biologiska mamman kommer överens. Annars säger du hej och hej då till bonusbarnet och förtydligar gärna att ni ses nästa vecka igen och att hennes mamma nog snart hämtar henne. Barnperspektiver finns till av en anledning, ex enligt lag utifrån Barnkonventionen. Vuxenmakten som en bonusförälder har bör användas med försiktighet och omsorg om barnet, såväl sitt eget som den andres. 

Vad är det som är svårt att förstå?
    Föräldern ska behandla SINA barn lika. Andra prioriterar naturligtvis sina egna barn över andras, precis som det ska va.
  • Meddelande borttaget
  • Ess
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-15 15:45:29 följande:
    DU är anledningen till att män med barn ska vara väldigt försiktiga med att ta in ett stolpskott i sina barns liv. Du är så extremt okänslig,  har du nån diagnos? Autism? Det är inte normalt att bete sig som du.
    Är det fel att behandla särkullarna artigt och korrekt så. Varför skulle de behöva en extra förälder, men jag förstår om dina ungar behöver en bättre förebild.
  • Meddelande borttaget
  • Ess
    Anonym (Cc) skrev 2024-09-15 17:31:24 följande:
    Jo men fortfarande varför ens flytta ihop? det mest logiska och det som skulle vara mer sunt istället för att "står ut" är ju att leva som särbo till barnen flyttar ut? Som du själv skrev så var det ju inte så länge. 

Och skulle du själv vilja bli tvingad att bo ihop med någon som ser dig som något man måste stå ut med? Du hade ett val, barnet hade inte det. Tänk dig själv in i situationen att någon annan i ditt hushåll anser sig ha mer rätt till erat hem än du har och ser dig som någon man måste stå ut med, ingen vuxen skulle acceptera det, men ett barn ska göra det för att det är ett barn? 
    Jag ville skaffa egen familj och hade inte stannat kvar i förhållandet då. 

Jag brydde mig inte för vi levde parallellt, och jag gjorde egna aktiviteter under umgänget. 
    Vad särkullarna ansåg brydde jag mig inte det minsta om. Jag skulle aldrig lägga två fingrar i kors för dem, de fick klara sig själva när inte deras pappa var hemma och passade upp. Hade det inte passat dem så var de gamla nog att antingen säga nåt eller låta bli att komma.
  • Ess
    Anonym (märtha louise) skrev 2024-09-17 11:17:47 följande:
    Det blir alltid så när vissa hittar till såna här trådar. Det finns ju ett par stycken som lever för att tala illa om bonusbarn. De går igång på det även om det var åratal sedan de själva levde i en bonuskonstellation. 

En del vill inte ta ansvar för att de själva valde situationen med öppna ögon. 
    Det blir så när folk försöker sprida sin åsikt som sanning och lag. Det spelar ingen roll vad ni tycker, ta har inga skyldigheter att hämta särkullen. 
  • Ess
    Hermis123 skrev 2024-09-17 10:57:48 följande:
    Vissa män är desperata efter kvinna eftersom dom är bottenskrapet ingen vill ha. 
    Det är snarare så att de säkra i sin föräldraroll, och klarar av att själv ta hand om sina ungar. De behöver inte dra in en person som ska tvingas leka mamma åt dem.
  • Ess
    Anonym (Höst) skrev 2024-09-18 12:02:03 följande:

Låter jättekonstigt att TS ?måste?!! hämta sambons barn också! Kan väl ALDRIG finnas en sådan skyldighet??..annat än EV moralisk😮

Det stämmer, barnen går efter vårdnadshavarens tider och inget annat.
  • Ess
    Anonym (B) skrev 2024-09-18 11:26:58 följande:
    Det är ganska ansvarslöst om en ensam person tar med 2 mindre barn som vill simma i olika poolar till badet själv. 

Oavsett det gäller biologiska eller bonusbarn osv.
    Jag kan ju tänka mig hur drevet gått om särkullen drunknat när ts varit tvungen att hålla koll på sin egen.
  • Ess
    Cathariiina skrev 2024-09-18 17:18:41 följande:
    Ja, det är ju tillräckligt jobbigt att hålla reda på två egna småbarn i en simhall eller på en strand. Ett oregerligt styvbarn som man inte har samma kontakt med, gör det säkert inte lättare. När mina kids var små gick jag aldrig ensam med båda, antingen åkte jag till simhallen eller stranden med ett barn (och eventuellt några väninnor, som då hade hela ansvaret för sina barn), eller så åkte vi hela familjen (två vuxna och två barn). Och då hade vi också uppgjort vem som hade ansvaret för vilket barn, under hela utflykten. 
    Precis, men så långt tänker inte stolpskotten i tråden. Det är ju sååå syyynd om särkullen, så det är bättre att riskera hans liv. Han kommer säkert tacka när han ligger på botten..
Svar på tråden Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?