• Anonym (TS)

Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?

Min man har en 5 åring med en annan kvinna och vi har en snart 2 åring ihop. Barnen går på samma förskola. Jag tar därför och hämtar mitt barn vid typ 12 vissa dagar eller är ledig helt så vi kan göra utflykter som är anpassade för mitt barn. 

Förskolan säger att jag måste hämta 5 åringen också. Men det är ju inte MITT barn utan min mans barn. Hur kan mina arbetstider och min tid med mitt barn påverkas av vad hans barn från en tidigare relation gör på dagarna. Jag kan ju inte vara skyldig att vara ansvarig för ett barn som inte är mitt. Detta kan vara även när femåringen har sin mammavecka. 

• Svar på tråden Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-09-13 07:05:01 följande:

Stackars barn. Bli ratad av pappas nya stolpskott. Nej vet du vad?! Du måste inkludera hans barn när det inte är mammavecka. Det gör inget om du emellanåt tar med det andra barnet ibland också. Jag hoppas verkligen du stöttar pappan att göra egna saker med sitt barn också. Alla tillsammans. Ni bildar ju en enhet. Borde göra iaf. Fy för den lede vilket ego du är. 

Det är inte så att jag inte alltid hämtar mitt bonusbarn. Men min lilla har precis börjat uppskatta att vara i badhuset, tidigare har hon varit rädd för vatten. Vi är i en bassäng där vattnet går upp till min vrist. Detta passar tvåringen utmärkt. 5 åringen kan simma och vill åka i forsar och gör betydligt mer avancerade saker. 

Jag kan med andra ord inte ta med båda två samtidigt. Tycker du jag ska strunta i att åka till badhuset då för att jag inte kan ta båda barnen samtidigt? Det är väl helt självklart att man gör olika saker beroende på ålder. 5 åringen får ju göra jättemycket annat kul som är anpassat för sin ålder. och 5 åringen tycker inte vissa saker är kul. Som att min 2 åring älskar traktorer och jag känner en bonde som vi åker till och så får 2 åringen sitta i traktorn. Ska jag ta med 5 åringen då som är totalt ointresserad? Eller när tvååringen vill stirra på en snigel i 2 timmar?. 

Det handlar inte om ett avståndstagande. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Tove) skrev 2024-09-13 07:28:48 följande:
    Kan och kan, du vill inte. Hur gör folk som har biologiska barn med den åldersskillnaden? De löser det. Ibland tar man med båda ändå, ibland kanske någon kan vara med pappa/mormor. 

Jag förstår att det finns saker som passar mer eller mindre bra i olika åldrar. Men det är också en utveckling hos barn att kompromissa ibland. En promenad i skogen kan ge barnen olika saker beroende på ålder.

Och det är nog ingen som unnar dig att åka med ditt lilla barn själv till badhuset ibland men gör det då när det äldre barnet har mammavecka! Sån framförhållning kan du väl ändå ha att du anpassar det till de veckor då det passar? Så att inte hela pappaveckan blir ett enda tjat om vad du och lilla barnet gör/gjort men som den stora är utesluten ifrån pga blev kvar på förskolan. 

Fast jag vill ju ha en mysig stund med min dotter i badhuset en vardag Och gärna en fast dag. Vad gör det att 5 åringen är kvar till 15:00-15:30? 

Jag ska inte behöva involvera mina föräldrar varje vecka för att ta hand om hans barn. Bonusbarnets mormor hämtar inte min dotter liksom när de gör saker?. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Cc) skrev 2024-09-13 22:34:29 följande:

Men hur reagerar 5-åringen på detta undrar jag? Jag kan ju säga att mitt barn blev kvarlämnad på liknande sätt på förskolan när han var ungefär lika gammal. Detta var dock faktiskt hans helsyskon som blev hämtat tidigare, tror inte det spelar någon roll för hur det känns för barnet, helsyskon eller halvsyskon. Det handlar ju om hur man blir behandlad i sin familj. Det var alltså bonusmamman som hämtade.

Det har han fortfarande inte glömt kan jag säga, drygt 5 år senare. Och det var ändå inte särskillt många ggr det hände. Men det räckte. Men han har vad jag förstått det inte sagt något till sin pappa eller bonusmamma, enligt pappan. En gång fick jag meddela honom på bytesdagen att han skulle bli kvarlämnad, då pappan meddelat detta till mig. Usch han var så förkrossad, jag var heligt förbannad och då gjorde jag så att jag hämtade honom själv då jag slutade lite tidigare den dagen. 

Jag tycker faktiskt att har man valt att bli en del i en redan existerande familj får man faktiskt ta sitt ansvar som vuxen och tänka på barnen i första hand. Barnen har ju inget val, som vuxen har man det.

Finns väldigt många som gör likadant fast de har biologiska barn. Sedan har du missat en liten detalj. Jag och min man blev gravida så fort som han gjort slut med den första kvinnan. Den första kvinnan tror att detta beror på otrohet. Det har aldrig existerat. Vi träffades på Tinder och jag blev gravid andra gången vi sågs?. Detta var tre dagar efter att hon flyttat ut, som vi matchade på tinder. Så tänk dig att hon flyttar en söndag, vi matchar på onsdagen, ses samma dag och sedan på lördagen träffades vi igen och då blev jag gravid?. 

Mamman uppskattar inte mig och vill helst inte att jag umgås med  hennes barn . Jag försöker närma mig långsamt och göra det bästa utifrån våra förutsättningar. 

Intressant att jag målas ut här som Askungens elaka styvmor. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Eehh) skrev 2024-09-13 23:00:39 följande:
    Men den veckan som bonusbarnet är hos ts och pappan och ts bara hämtar sitt barn då? Den tänkte du inte på
    Det är inte så att jag ALDRIG hämtar barnen samma tid. Tänk mer att vi går på en aktivitet på onsdagar som inte passar båda åldersgrupperna. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2024-09-14 09:58:20 följande:
    Ja det blir ju bara spekulationer om inte TS berättar att det är så. Jag tycker ni drar till med värsta tänkbara scenario.
    Förskolan är uppdelad på tre hus. Den äldsta ser inte ens att jag hämtar mitt biobarn. 5 åringen gillar inte bebisbasängen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2024-09-14 20:01:10 följande:
    Ja du antar väldigt mycket katastrofala tankar  , starkt färgad av din egen högst personliga upplevelse, vad det verkar

Ja, det känns helt orimligt. 5 åringen tycker det är pisstråkigt att stå i bebisbasängen. Alltså fruktansvärt tråkigt. Hen vill inte följa med då det är förutsättningarna för att följa med. 

Ska vi inte gå till badhuset varje vecka med 2 åringen för att 5 åring eventuellt kan må dåligt av detta? 5 åringen har ju andra fritidsaktiviteter som 2 åringen inte går på. Att gå till badhuset en vardag vid rätt tid är dessutom betydligt bättre än på helgen där det är massa spring och kaos. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Cc) skrev 2024-09-14 21:48:23 följande:
    Fast jag undrar hur barnet reagerar när du hämtar syskonet och lämnar kvar 5-åringen? Vad är anledningen att personalen tycker att du ska ta med 5-åringen? De måste ju gett något skäl till detta? 
    Skälet är att jag inte är på jobbet och att vi inte behöver förskolan när jag hämtar. Då borde båda barnen följa med då vi ingår i samma familj? 

Men jag pausar ju bara min arbetsdag dessa dagar och jobbar sedan senare på kvällen istället. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Natalie) skrev 2024-09-14 21:59:44 följande:

Jo såklart har han det men det beror ju på hur man jobbar. Jag hämtar och lämnar min son varje dag, pappan har gjort det nån enstaka gång eftersom jag pluggar och han jobbar heltid. På helger jobbar jag lite extra och då har han sonen. Han är inte en sämre pappa för det. 
    Och ja det är ganska rimligt att tänka att 5-åringen kan känna sig bortvald om bara syskonet blir hämtat oavsett vem som hämtar. Jag har själv barn som är halvsyskon och de ser varandra som syskon helt enkelt. 

Var har hon förresten skrivit att pappan aldrig hämtar? Tycker förresten det är lika mycket hans ansvar att se till att det inte blir så här men när han jobbar är det ju svårt. 

Vi både hämtar och lämnar. Pappan är massor med sina båda barn. 5 åringen får göra massa saker vid sidan om som 2 åringen inte får göra. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Sg) skrev 2024-09-14 23:37:22 följande:
    Vet ingen med biologiska barn som lämnar ett barn på förskolan och hämtar det andra. Varför gör man så? Varför exkludera ett barn? Låter märkligt i mina öron. 

Varför går du och blir gravid på andra dejten nästan direkt när han gjort slut med sitt ex? Du tycker inte själv att det är ansvarslöst? Finns skydd och även abort. Annars bör man nog vänta lite. Ni tänkte inte på första barnet när ni träffades och nu exkluderas barnet. Tycker du själv att du är ansvarsfull? Om du är vuxen ta ansvar! 

Självklart uppskattar inte mamman dig, förmodligen inte pappan till 5 åringen heller. Förmodligen tycker hon ni är ansvarslösa och exkluderande mot 5 åringen. 
    Detta är enbart dina spekulationer. Hoppas du är perfekt som människa  
  • Anonym (TS)
    Anonym (Sg) skrev 2024-09-15 00:23:22 följande:
    Tveksamt att det behöver vara emot reglerna. Tex vi har rätt till 20 h/veckan. Är föräldraledig. Men behöver.ett barn hämtas tidigare pga skada, BVC besök, eller något annat så följer andra barnet med hem självklart. 

Kan man inte passa på att göra dessa aktiviteter på bara mamma veckorna då eller ta med båda barnen? 

Även om 5 åringen tycker det är tråkigt så kan 5 åringen känna sig exkluderad när hen inte får följa med. Om de ska ha sådant upplägg att ena barnet hämtas och andra får vara kvar kanske man kan erbjuda det stora barnet en aktivitet på tu man hand sen när pappan är ledig. Kan vara så att förskolan har reagerat på att 5 åringen inte riktigt mår bra när bara ena barnet får ensamtid o mch inte det andra barnet. Kanske bonusmamma kan ta 5 åringen en eftermiddag och åka iväg och bada i dom roliga bassängerna. Skulle förmodligen betyda mycket. 

Kan vara så att 5 åringen inte är avundsjuk på just bada i en tråkig barnbassäng. 5 åringen kanske vill ha samma möjlighet att få kvalitetstid.
    Som jag skrivit så får 5 åringen göra massa roliga saker och får också egentid och då följer inte 2 åringen med. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Cc) skrev 2024-09-15 07:50:43 följande:
    Det är inte bara positivt för barnet, även personal går hem rätt så tidigt på eftermiddagen då de har tidiga och sena pass. Inte sällan är de rätt få personal på eftermiddagen. Eftersom personaltätheten anpassas efter antal barn. Grejen är ju att ts inte skrivit någonstans om barnets reaktion på detta. 
    Barnet har inte brytt sig 
  • Anonym (TS)
    Hermis123 skrev 2024-09-15 08:14:44 följande:

Hur kommer det sig att du slutar vid 12 ? Jobbar du heltid eller deltid ?

Jobbar heltid. Min man lämnar och de tillfällena jag hämtar 12 gör jag ett avbrott i arbetsdagen och jobbar mellan 6-11:30. Sedan jobbar jag resten av tiden på kvällen när min man är hemma. Jobbar största delen hemifrån som norm 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Intebra) skrev 2024-09-15 10:51:01 följande:

Som bonusbarn själv reagerar jag kraftigt på detta. Hur tänker du? Du har valt en man som hade barn när ni träffades. Du gjorde ett val när du valde honom. Då valde du även barnet. Barnet som kom med paketet. Att ens tänka att inte hämta 5 åringen på hans pappaveckor är grymt och skapar en negativ relation mellan er. Han är stor nog att inte känna sig omtyckt. Man gör inte så. När min pappa träffade min bonusmamma var jag 2 år. Hon hade inga egna barn. Hon tog hand om mig när jag var sjuk och pappa jobbade. Hon nattade mig fast pappa var hemma. Osv osv. Sen kom mina syskon. Tre stycken på kort tid. Mindre tid fanns och jag märkte av skillnaden. Att vara bonusbarn. Men hon skulle aldrig ha hämtat de andra och inte mig. Inte en chans. Dels hade min pappa blivit riktigt arg och dels hade mina syskon protesterat. Så snälla tänk om. Behandla barnet som ditt eget den vecka det är pappavecka. Njut av ditt egna barn när ni har egen vecka. Sen kan inte förskolan kräva att du ska hämta på mammaveckan, men på pappaveckan definitivt.

Om jag hämtar 4 av 5 dagar så skapar detta trauma menar du?? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Intebra) skrev 2024-09-15 11:31:53 följande:
    Har aldrig sagt något om trauma. Hämta 5 av 5 dagar. Enkelt. Såvida inte 5 åringen själv vill vara kvar längre om du hämtar väldigt tidigt. 
    Men som jag sagt är vi på saker som inte är roliga för en 5 åring Den dagen. Och barnet uppskattar nog mer att hämtas 15 än 12. det är dessutom mitt i deras lunch. Mitt barn äter lunch runt 10:45 
  • Anonym (TS)
    Anonym (bonus tonårs förälder) skrev 2024-09-15 11:53:57 följande:
    Men vad ger förskolan för skäl till att du ska hämta bägge? 

Det konstigaste är ju att dom tycker att du ska hämta även på mammans vecka, vad ger dom för skäl till det ? det är ju jättekonstigt.

Som jag skrev i tidigare inlägg, varför ska barnet följa med hem till er på mammans vecka och hon då hämta 5 åringen hos er?
    Blir ju förvillande för barnet och kanske bara blir jobbigt för barnet
    att gå till förskolan och sen till er och sen till mamman.

Mamman vill säkert också att barnet är på förskolan tills hon hämtar barnet på sina veckor. Säkert det lättaste för henne.

Vore intressant att veta vad förskolan har för argument?
    Anledningen är att vi redan är hemma. Om jag ändå är ledig så kan det vara färre barn på förskolan. 
Svar på tråden Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?