Inlägg från: Anonym (Natalie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Natalie)

Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?

Anonym (Är på din sida) skrev 2024-09-12 22:51:03 följande:

Sålänge du inte är vårdnadshavare så har du inget ansvar för barnet. Så nej du måste inte hämta hans barn med.

Och till alla som står med pekpinne om att du är en elak styvmorsa - ingen kan föreställa sig hur känslor och relationer gentemot någon annans barn känns. Det är komplext och invecklat och går inte föreställa sig, det kan ändras både till det positiva och negativa under tiden.

Men det blir lite fel mot syskonet att bara komma och hämta yngsta barnet även om hon inte har någon skyldighet. Tycker inte folk som tänker som TS borde bli tillsammans med nån som har barn sen innan.
    Vill hon bara hämta sitt barn får hon ha dom på olika förskolor tycker jag för det är inte snällt mot 5-åringen att göra som hon gör nu.
    Och så ser det nog konstigt ut inför förkolepersonalen att en förälder i hushållet (vårdnadshavare eller inte) är ledig och ändå låter barnet vara kvar. 
    Sen är det skillnad på mammaveckorna , då ska hon inte behöva hämta. 

Min svärmor har varit barnvakt till mitt barn sen innan massor av gånger , hon passade när jag skulle föda hennes barnbarn, för några veckor sen när jag och sambon var på bröllop och flera andra gånger fast det inte är hennes biologiska barnbarn. Min sambo har också passat dottern och gör saker med båda barnen ibland utan mig. Vill man göra så stor skillnad på halvsyskon som TS tycker inte jag man ska leva med nån som har barn sen innan. 

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Na) skrev 2024-09-13 10:56:50 följande:

Hej!
    Jag jobbar som fsk. Och nej du behöver inte hämta andras barn. Det är dina "egna" du har skyldighet att hämta. 

Men då är det bättre att ha dom på olika förskolor. Tror inte det känns speciellt bra för 5-åringen , om du jobbar men barn borde du väl inte strunta helt o barns känslor? Det handlar inte bara om vad man har skyldighet att göra. Det är väldigt konstigt att sätta två syskon på samma förskola och sen bara komma och hämta det ena.
  • Anonym (Natalie)
    Cathariiina skrev 2024-09-13 13:13:05 följande:
    Nu svär jag väl i någon kyrka, men jag tycker inte att en farmor eller mormor har någon skyldighet att passa barn som inte är hennes riktiga barnbarn. Det är ju fint om hon VILL göra det såklart! Men det kan inte vara en SKYLDIGHET, för till skillnad från din man som har valt dig med bagage och allt, så har din svärmor inte gjort det. Alltså VALT dig och ditt barn sedan förr. Innerst inne önskade hon förmodligen något annat.

Och samma tänker jag för övrigt (för att svära i fler kyrkor!) om adoptivbarn. Föräldrarna har VALT att skaffa sig adoptivbarn - oftast efter att ha gjort precis allt de kan för att få egna - men den äldre generationen har ju inte gjort den resan fram till acceptans, inte fattat de besluten. De måste ha rätt att säga, att "jag kan inte se dessa barn som mina barnbarn, och jag kommer inte att vara barnvakt till dem - jag kommer också att styra om arvet till mina biologiska barnbarn enbart, så långt det går med rådande lagstiftning".

Nu skrev jag inte att hon har nån skyldighet att göra det. Utan hon har valt att göra det. När det gällde när jag skulle föda hade vi faktiskt inte så många alternativ men då låg jag alltså inlagd efter ett kejsarsnitt när jag hade fött hennes barnbarn (behövde stanna en dag extra som vi inte hade räknat med, innan var min pappa barnvakt) och då tror jag de flesta hade ställt upp om de kunde.

När det gäller bröllopet till exempel sa jag att det går att lösa på något annat sätt, dottern är 8 och inte så svår att vara barnvakt till men då tyckte hon att om hon ska passa sonen (2 år gammal) kan hon lika gärna passa båda. Det blir ju till och med lite lättare med lillebror när storasyster är med och kan hjälpa till. 

Egentligen har ju inte mor och farföräldrar nån skyldighet alls att passa barnbarn , biologiska eller inte men man uppskattar såklart när de gör det. Däremot är det oftast min mamma som är barnvakt till min dotter men det händer ibland att svärmor är det. 

Om hon hade önskat sig något annat egentligen vet jag inte , det är ju din åsikt att hon borde göra det. Jag skulle aldrig kräva att hon ska passa mitt barn sen innan och oftast finns det flera andra som kan ställa upp. Skulle inte heller kräva att hon ska passa sonen som är hennes biologiska barnbarn om hon inte vill eller orkar eller har tid. Eller barnet jag väntar nu sen i framtiden .. Tog bara upp henne som ett exempel för jag tycker det är fint och uppskattar väldigt mycket hur hon är med min dotter. 

Och när det gäller TS till exempel tycker jag fortfarande att om man inte vill vara en familj på riktigt och göra stor skillnad på syskonen det bättre att leva med nån som inte har barn sen innan. 

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Ida) skrev 2024-09-14 15:15:54 följande:

Om TS hämtar sitt barn 2ggr i månaden utan att ta med halvsyskonet, förstår jag inte varför detta skulle vara så dramatiskt och negativt. Om 5åringen får höra 2 ggr i månaden att nu ska de iväg på en småbarnsgrej, tror jag inte att den övertänker det utan bara tar det som en naturlig sak. Då förutsätter jag alltså att det större barnet inte vantrivs fruktansvärt på förskolan. 

Kan ju vara så att det blev bara två gånger i månaden när TS läste alla svar.. och om det bara är två gånger i månaden kan man ju tycka att det borde gå att lösa på nått annat sätt t.ex att pappan tar 5-åringen på helger och gör nånting eller att TS helt enkelt gör det på mammaveckorna.

Och det handlar inte om att 5-åringen antagligen vantrivs på förskolan utan det handlar om känslan att bli bortvald och att vara utanför. 
  • Anonym (Natalie)
    nihka skrev 2024-09-14 19:52:09 följande:
    Det är inte så att en 5-åring kan känna sig bortvald och utanför, inte av att en bonusmamma inte hämtar hen förrän lite senare 2 gånger i månaden utan av att en pappa aldrig någonsin hämtar på förskolan? Eller har pappor bara ett föräldraansvar på helger?

Jo såklart har han det men det beror ju på hur man jobbar. Jag hämtar och lämnar min son varje dag, pappan har gjort det nån enstaka gång eftersom jag pluggar och han jobbar heltid. På helger jobbar jag lite extra och då har han sonen. Han är inte en sämre pappa för det. 
    Och ja det är ganska rimligt att tänka att 5-åringen kan känna sig bortvald om bara syskonet blir hämtat oavsett vem som hämtar. Jag har själv barn som är halvsyskon och de ser varandra som syskon helt enkelt. 

Var har hon förresten skrivit att pappan aldrig hämtar? Tycker förresten det är lika mycket hans ansvar att se till att det inte blir så här men när han jobbar är det ju svårt. 

Svar på tråden Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?