• Anonym (B)

Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?

Anonym (wut) skrev 2024-09-13 00:32:01 följande:
    Då tycker jag att vi sätter femåringens känslor i fokus. Hur känns det att bli så tydligt bortvald och ratad av sin bonusmamma som gör sådan enormt skillnad på sitt biologiska barn?

Förlåt men jo, nog fan har hon ansvar för bonusbarnet. Hon har ansvar för att deras gemensamma hem ska vara en trygg och kärleksfull plats där alla visas samma omtanke och värde. Klarar man inte av det ska man inte sätta sig i en sådan situation.
    Varför utgår ni alltid om att bonusbarnet vill allra helst umgås med pappans nya?

Kanske vill barnet gärna stanna kvar och umgås med kompisarna?
    Småbarn är inte dumma i huvudet.

Kanske gillar inte barnet TS mer än tvärtom...
  • Anonym (B)

Vad vill bonusbarnet ? Har du frågat barnet ? 
    Vill hen ens hänge med dig hela tiden?

Anonym (TS) skrev 2024-09-12 21:47:19 följande:

Min man har en 5 åring med en annan kvinna och vi har en snart 2 åring ihop. Barnen går på samma förskola. Jag tar därför och hämtar mitt barn vid typ 12 vissa dagar eller är ledig helt så vi kan göra utflykter som är anpassade för mitt barn. 

Förskolan säger att jag måste hämta 5 åringen också. Men det är ju inte MITT barn utan min mans barn. Hur kan mina arbetstider och min tid med mitt barn påverkas av vad hans barn från en tidigare relation gör på dagarna. Jag kan ju inte vara skyldig att vara ansvarig för ett barn som inte är mitt. Detta kan vara även när femåringen har sin mammavecka. 

Förskolan har givetvis inget rätt att kräva att någon som inte är barnets vårdnadshavare hämtar barnet.

Jag tycker absolut att man kan hämta bonusbarnet om man kan och vill och barnet också vill.

Men jag hade ingen lust att hänga med min pappas nya , så man kan inte ta för givet att alla barn föredrar att bli hämtad tidigare av pappans nya. 

Barn är individer som har egna känslor och åsikter även om alla styvmammahatare på FL har fått för sig att bonusbarn vill absolut helst umgås med pappans nya.

Men det är däremot viktigt att förskolapersonal har kunskaper om vad som gäller rent juridiskt och inte hittar på egna regler och lagar baserad på personliga åsikter.
  • Anonym (B)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-09-14 10:18:44 följande:
    Man ska inte utgå från att det barnet vill är bäst för barnet. Vill man skapa en bättre kontakt med barnet behöver man umgås. Sen beror det givetvis på hur seriöst man ser på relationen till pappan.
    Var står det att de inte umgås ?
    TS skriver om några timmar 1 eftermiddag då hon skulle till småbarnspoolen som 5 -åringen inte gillar. 

Pappan kan hämta sitt barn samtidigt och göra något kul eller bada samtidigt med barnet i större poolen. 

Men det är typiskt FL att pappans nya ska ta mer ansvar för pappans barn än pappan.

Pappan är väl man , då behöver hans nya ta ansvar   , inte han.
  • Anonym (B)
    Anonym (TS) skrev 2024-09-12 21:47:19 följande:

Min man har en 5 åring med en annan kvinna och vi har en snart 2 åring ihop. Barnen går på samma förskola. Jag tar därför och hämtar mitt barn vid typ 12 vissa dagar eller är ledig helt så vi kan göra utflykter som är anpassade för mitt barn. 

Förskolan säger att jag måste hämta 5 åringen också. Men det är ju inte MITT barn utan min mans barn. Hur kan mina arbetstider och min tid med mitt barn påverkas av vad hans barn från en tidigare relation gör på dagarna. Jag kan ju inte vara skyldig att vara ansvarig för ett barn som inte är mitt. Detta kan vara även när femåringen har sin mammavecka. 

Du kan printa ut och ta med dom i mål 4484-1997
    från Regeringsrätten den 5 juni 1998 till förskolan om de fortsätter att hitta på saker.

I domen behandlades frågan om vad som, vid tillämpning av 14 a § socialtjänstlagen, kunde anses ingå i begreppet föräldrar.
    Enligt domen kan begreppet, i avsaknad av närmare precisering i lagen, inte ges annan innebörd än vad som följer av normalt språkbruk.
    Med föräldrar skulle således avses endast biologiska föräldrar samt adoptivföräldrar.

Det är fastslaget att icke vårdnadshavare har ingen skyldighet att hämta bonusbarn.

Det är ej fråga om tyckande.

Även om många icke läskunniga styvmoderhatare låtsas att TS fråga gäller FL medlemmarnas åsikter och inte regler och lagar. 

• Anonym (B)
    Anonym (Intebra) skrev 2024-09-15 10:51:01 följande:

Som bonusbarn själv reagerar jag

8
    kraftigt på detta. Hur tänker du? Du har valt en man som hade barn när ni träffades. Du gjorde ett val när du valde honom. Då valde du även barnet. Barnet som kom med paketet. Att ens tänka att inte hämta 5 åringen på hans pappaveckor är grymt och skapar en negativ relation mellan er. Han är stor nog att inte känna sig omtyckt. Man gör inte så. När min pappa träffade min bonusmamma var jag 2 år. Hon hade inga egna barn. Hon tog hand om mig när jag var sjuk och pappa jobbade. Hon nattade mig fast pappa var hemma. Osv osv. Sen kom mina syskon. Tre stycken på kort tid. Mindre tid fanns och jag märkte av skillnaden. Att vara bonusbarn. Men hon skulle aldrig ha hämtat de andra och inte mig. Inte en chans. Dels hade min pappa blivit riktigt arg och dels hade mina syskon protesterat. Så snälla tänk om. Behandla barnet som ditt eget den vecka det är pappavecka. Njut av ditt egna barn när ni har egen vecka. Sen kan inte förskolan kräva att du ska hämta på mammaveckan, men på pappaveckan definitivt.

Förskolan kan inte kräva att TS ska hämta barnet på pappaveckan.

Dina känslor , åsikter och lagar är olika saker.
  • Anonym (B)
    Anonym (Hur tänkte du nu?) skrev 2024-09-15 12:05:56 följande:

Jag har jobbat som förskollärare i över 20 år. Jag vet av erfarenhet att barn som är fem år har stenkoll på när/hur andra barn blir hämtade. De är också väl medvetna om sin egen ifyllda schematid och när de ska bli hämtade (före eller efter mellis ex). Det innebär att de också har stenkoll på vilka som ingår i deras familj, med bonussyskon och bonusföräldrar. Att förskolan ifrågasätter varför du inte tar med ditt bonusbarn är troligen utifrån ren omtanke för femåringen. En femåring som med jämna mellanrum ser sin bonusmamma ignorera hen totalt. Inget barn, oavsett hur väl de trivs i förskolan, vill vara kvar där längre än nödvändigt. Jag lovar dig att femåringen gladeligen plaskar runt i en babypool hellre än stannar på förskolan alla dar i veckan. Ta ditt ansvar som vuxen och umgås med bonusdottern, du har ett val nu. Men som någon annan skrev, om ni inte lär känna varandra nu kan det bli ett helvete för dig att försöka bonda när bonusbarnet blir tonåring?På mammaveckorna har du inget ansvar att hämta bonusdottern, men skulle kunna erbjuda dig att göra det om du och den biologiska mamman kommer överens. Annars säger du hej och hej då till bonusbarnet och förtydligar gärna att ni ses nästa vecka igen och att hennes mamma nog snart hämtar henne. Barnperspektiver finns till av en anledning, ex enligt lag utifrån Barnkonventionen. Vuxenmakten som en bonusförälder har bör användas med försiktighet och omsorg om barnet, såväl sitt eget som den andres. 

Om du är en utbildad förskollärare på riktigt borde du veta att det är väldigt oprofessionellt att framföra dina personliga åsikter som någonting en förälder eller bonusförälder MÅSTE göra som TS skriver om.

En utbildad pedagog bör ha kunskaper om gällande lagar och regler och vara tydlig med vad som är ett förslag eller råd baserat på personliga åsikter och vad som gäller enligt lagen.
  • Anonym (B)
    Tom Araya skrev 2024-09-17 14:43:16 följande:
    Kan ni inte åka till badhuset allihop?

Jag anser att ni borde göra lika som ni hade gjort om alla barnen var era gemensamma.
    Det är inte alls ovanligt att ett förälder gör aktivitet med endast ett barn av flera , även om alla barn är gemensamma.
    Det förekommer att barn har olika intressen eller olika behov.
    Skillnaden är att bara bonusmammor får skit.

Biologiska föräldrar och bonuspappor får göra så om de vill.

Men givetvis får någon annan ta hand om barnet , eftersom barnet kan inte lämnas på förskolan om vh hämtar.

Men TS skulle få skit även om barnet var någon annanstans än på förskolan.
  • Anonym (B)
    Tom Araya skrev 2024-09-17 17:01:23 följande:
    Javisst kan man göra olika saker med barn i olika åldrar. Men vissa saker är ganska universella och passar barn i olika åldrar, som att exempelvis bad.
    Det är ganska ansvarslöst om en ensam person tar med 2 mindre barn som vill simma i olika poolar till badet själv. 

Oavsett det gäller biologiska eller bonusbarn osv.
Svar på tråden Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?