Vad vill bonusbarnet ? Har du frågat barnet ?
Vill hen ens hänge med dig hela tiden?
Anonym (TS) skrev 2024-09-12 21:47:19 följande:
Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?
Min man har en 5 åring med en annan kvinna och vi har en snart 2 åring ihop. Barnen går på samma förskola. Jag tar därför och hämtar mitt barn vid typ 12 vissa dagar eller är ledig helt så vi kan göra utflykter som är anpassade för mitt barn.
Förskolan säger att jag måste hämta 5 åringen också. Men det är ju inte MITT barn utan min mans barn. Hur kan mina arbetstider och min tid med mitt barn påverkas av vad hans barn från en tidigare relation gör på dagarna. Jag kan ju inte vara skyldig att vara ansvarig för ett barn som inte är mitt. Detta kan vara även när femåringen har sin mammavecka.
Förskolan har givetvis inget rätt att kräva att någon som inte är barnets vårdnadshavare hämtar barnet.
Jag tycker absolut att man kan hämta bonusbarnet om man kan och vill och barnet också vill.
Men jag hade ingen lust att hänga med min pappas nya , så man kan inte ta för givet att alla barn föredrar att bli hämtad tidigare av pappans nya.
Barn är individer som har egna känslor och åsikter även om alla styvmammahatare på FL har fått för sig att bonusbarn vill absolut helst umgås med pappans nya.
Men det är däremot viktigt att förskolapersonal har kunskaper om vad som gäller rent juridiskt och inte hittar på egna regler och lagar baserad på personliga åsikter.