Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?
Sålänge du inte är vårdnadshavare så har du inget ansvar för barnet. Så nej du måste inte hämta hans barn med.
Och till alla som står med pekpinne om att du är en elak styvmorsa - ingen kan föreställa sig hur känslor och relationer gentemot någon annans barn känns. Det är komplext och invecklat och går inte föreställa sig, det kan ändras både till det positiva och negativa under tiden.
Men det blir lite fel mot syskonet att bara komma och hämta yngsta barnet även om hon inte har någon skyldighet. Tycker inte folk som tänker som TS borde bli tillsammans med nån som har barn sen innan.
Vill hon bara hämta sitt barn får hon ha dom på olika förskolor tycker jag för det är inte snällt mot 5-åringen att göra som hon gör nu.
Och så ser det nog konstigt ut inför förkolepersonalen att en förälder i hushållet (vårdnadshavare eller inte) är ledig och ändå låter barnet vara kvar.
Sen är det skillnad på mammaveckorna , då ska hon inte behöva hämta.
Min svärmor har varit barnvakt till mitt barn sen innan massor av gånger , hon passade när jag skulle föda hennes barnbarn, för några veckor sen när jag och sambon var på bröllop och flera andra gånger fast det inte är hennes biologiska barnbarn. Min sambo har också passat dottern och gör saker med båda barnen ibland utan mig. Vill man göra så stor skillnad på halvsyskon som TS tycker inte jag man ska leva med nån som har barn sen innan.