Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?
Det är inte så att jag inte alltid hämtar mitt bonusbarn. Men min lilla har precis börjat uppskatta att vara i badhuset, tidigare har hon varit rädd för vatten. Vi är i en bassäng där vattnet går upp till min vrist. Detta passar tvåringen utmärkt. 5 åringen kan simma och vill åka i forsar och gör betydligt mer avancerade saker.
Jag kan med andra ord inte ta med båda två samtidigt. Tycker du jag ska strunta i att åka till badhuset då för att jag inte kan ta båda barnen samtidigt? Det är väl helt självklart att man gör olika saker beroende på ålder. 5 åringen får ju göra jättemycket annat kul som är anpassat för sin ålder. och 5 åringen tycker inte vissa saker är kul. Som att min 2 åring älskar traktorer och jag känner en bonde som vi åker till och så får 2 åringen sitta i traktorn. Ska jag ta med 5 åringen då som är totalt ointresserad? Eller när tvååringen vill stirra på en snigel i 2 timmar?.
Det handlar inte om ett avståndstagande.
Det du gör nu (hur mycket du än ursäktar det med annat) är att skapa problem inför framtiden. När den här 5 åringen är 10-13 eller äldre och du vill att ungen ska göra något i hemmet. Varför ska hon göra det? Du har ju redan visat så tydligt att ni inte arbetar på att bli en familj så hon kommer att hålla fast vid det längre fram i livet.
När du säger att hon ska vara hemma en viss tid kommer hon att skita i det du säger. Ber du henne ta ner fötterna från bordet kommer du inte få något gehör där heller för du är ju inte hennes morsa.... Ska jag fortsätta? För den listan kan göras väldigt lång pga hur du agerar idag.
Du fick ett bonusbarn på köpet när du träffade din nuvarande. Ta ansvar och bete dig som en bonus förälder istället för den hemska styvmorsan