• Anonym (Tove)

Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?

Anonym (Är på din sida) skrev 2024-09-12 22:51:03 följande:

Sålänge du inte är vårdnadshavare så har du inget ansvar för barnet. Så nej du måste inte hämta hans barn med.

Och till alla som står med pekpinne om att du är en elak styvmorsa - ingen kan föreställa sig hur känslor och relationer gentemot någon annans barn känns. Det är komplext och invecklat och går inte föreställa sig, det kan ändras både till det positiva och negativa under tiden.

Det var väl knappast en nyhet i detta fallet, att han hade barn redan. Förmodligen att de skulle hamna på samma förskola också?
    Jag tycker att var och en som går in i en relation med någon som har barn måste bli bättre på att fundera på det gemensamma livet. Men folk idag verkar ha svårt med risk-och konsekvensanalyser. 

Det är som Tukt skrev ovan, man vill ha det göttiga liksom. Och vad hände med begreppet familj? Då kändes begreppet stjärnfamilj i sammanhanget rätt fräscht. Att det finns inte mitt barn och andras ungar utan i vår familj gör vi allt för allas gemensamma bästa.
  • Anonym (Tove)
    Anonym (TS) skrev 2024-09-13 07:16:58 följande:

Det är inte så att jag inte alltid hämtar mitt bonusbarn. Men min lilla har precis börjat uppskatta att vara i badhuset, tidigare har hon varit rädd för vatten. Vi är i en bassäng där vattnet går upp till min vrist. Detta passar tvåringen utmärkt. 5 åringen kan simma och vill åka i forsar och gör betydligt mer avancerade saker. 

Jag kan med andra ord inte ta med båda två samtidigt. Tycker du jag ska strunta i att åka till badhuset då för att jag inte kan ta båda barnen samtidigt? Det är väl helt självklart att man gör olika saker beroende på ålder. 5 åringen får ju göra jättemycket annat kul som är anpassat för sin ålder. och 5 åringen tycker inte vissa saker är kul. Som att min 2 åring älskar traktorer och jag känner en bonde som vi åker till och så får 2 åringen sitta i traktorn. Ska jag ta med 5 åringen då som är totalt ointresserad? Eller när tvååringen vill stirra på en snigel i 2 timmar?. 

Det handlar inte om ett avståndstagande. 

Kan och kan, du vill inte. Hur gör folk som har biologiska barn med den åldersskillnaden? De löser det. Ibland tar man med båda ändå, ibland kanske någon kan vara med pappa/mormor. 

Jag förstår att det finns saker som passar mer eller mindre bra i olika åldrar. Men det är också en utveckling hos barn att kompromissa ibland. En promenad i skogen kan ge barnen olika saker beroende på ålder.

Och det är nog ingen som unnar dig att åka med ditt lilla barn själv till badhuset ibland men gör det då när det äldre barnet har mammavecka! Sån framförhållning kan du väl ändå ha att du anpassar det till de veckor då det passar? Så att inte hela pappaveckan blir ett enda tjat om vad du och lilla barnet gör/gjort men som den stora är utesluten ifrån pga blev kvar på förskolan. 
  • Anonym (Tove)
    Anonym (TS) skrev 2024-09-13 07:34:56 följande:

Fast jag vill ju ha en mysig stund med min dotter i badhuset en vardag Och gärna en fast dag. Vad gör det att 5 åringen är kvar till 15:00-15:30? 

Jag ska inte behöva involvera mina föräldrar varje vecka för att ta hand om hans barn. Bonusbarnets mormor hämtar inte min dotter liksom när de gör saker?. 

Fast varför kan du inte göra det då när barnet har mammavecka?
    Hur skulle du själv känna om du kom hem x antal timmar senare och var trött och längtade hem. Och sen får du veta att halva familjen har haft det jättemysigt på badhuset?

Mor-och farföräldrar är  en annan sak. Ditt bonusbarns mormor är ju inte ditt barns mormor eller har jag missat något?
  • Anonym (Tove)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-13 09:37:51 följande:
    Det är ingen som har sagt att man måste älska styvbarn lika mycket som sina egna. Bara att man måste vara välkomnande och rättvis. Barnet har inte valt sin situation. 

TS har valt att skaffa barn under de här omständigheterna, så man kan inte jämföra det med någon som har skaffat barn i en kärnfamilj. TS tillhör inte en kärnfamilj och kommer aldrig göra det. Inte hennes barn heller. 
    Precis. 
    Och det är ingen som säger att inte femåringen får göra saker eller att inte bonusmamman i det här fallet ska få göra saker med SITT barn.
    Men allt har sin tid och det vore kanske inte för mkt att begära att bonusmamman i så fall väljer att planera in dessa saker (med det yngre barnet) på de veckor då stora barnet är hos sin mamma.
    Likväl som mamman förstås passar på att göra saker med sin femåring de veckor hon har henne. 

Jag hoppas verkligen också att bonusmamman involverar PAPPAN så att HAN också tänker till och fokuserar på att skapa relation med sitt lilla barn de veckorna. 
  • Anonym (Tove)
    Cathariiina skrev 2024-09-13 13:13:05 följande:
    Nu svär jag väl i någon kyrka, men jag tycker inte att en farmor eller mormor har någon skyldighet att passa barn som inte är hennes riktiga barnbarn. Det är ju fint om hon VILL göra det såklart! Men det kan inte vara en SKYLDIGHET, för till skillnad från din man som har valt dig med bagage och allt, så har din svärmor inte gjort det. Alltså VALT dig och ditt barn sedan förr. Innerst inne önskade hon förmodligen något annat.
    Signaturen Natalie skriver ingenstans att detta borde vara norm eller en skyldighet. Eller läser jag fel? Hon beskriver bara hur de löst det. 
  • Anonym (Tove)
    Cathariiina skrev 2024-09-13 13:37:56 följande:
    Jag tycker att tonen i inlägget var, att deras sätt att göra saker på är normen. 

Det allra bästa skulle ju annars vara, att det inte bleve så många styvfamiljer - med tillhörande styvfamiljsproblem. Jag har själv aldrig känt en styvfamilj närmare - varken som vuxen när jag varit vän med en av de vuxna i familjen, eller som barn/tonåring när jag var vän med ett av barnen i familjen - där det inte förekommit något av de typiska styvfamiljsproblemen. Det är inbyggt i situationen.
    Svårt med ton i skrivna forum. Jag skulle fokusera på vad som faktiskt står istället. 

Gällande det du kallar "styvfamiljsproblem" så skulle jag inte dra till med anekdotisk bevisföring i den här typen av forum. Det gagnar ingen. Och vad hjälper det TS att du uttrycker dig så i det här inlägget? Utifrån ditt sätt att se det så är ju skadan så att säga redan skedd.

Allt man tycker och känner behöver faktiskt inte få komma ut... just sayin'
Svar på tråden Kan jag tvingas hämta min mans barn på förskola?