• Anonym (Adhd)

Ni med ADHD eller ADD

Som barn var jag blyg och lite av en dagdrömmare enligt alla. Blygheten har blivit något bättre, nu är jag mest försiktig och reserverad mot främst nya människor.  Jag är ljudkänslig (fast mest när jag är trött). Blir lätt uttröttad. Idéer poppar ständigt i mitt huvud, gärna flera samtidigt (tex att jag vill renovera där, städa och måla en tavla) och det kan göra att jag inte vet vart jag ska börja, så det inte blir något alls. Jag kan lätt fastna i soffan i några timmar på kvällen när jag borde gå och lägga mig. Jag är kreativ och gillar att måla tavlor men jag sällan tålamod till att göra den ordentlig, den ska ju helst bli klar innan jag ens har börjat. Har också haft tvångstankar. Glömmer gärna vart jag lägger saker. Tappar lätt fokus och blir distrsherad lätt. svårt att göra en sak åt gången. Jag har lite hetsigt temperament (iallafall mot de närmsta) och blir irriterad fort, har mycket känslor. Hatar orättvisor och lögner. 

Jag har haft besvär i 17 år. Gjort en neuropsykiatriks utredning som inte visade någonting, eller det var snarare som så att alla var övertygande om ADHD men när jag nämnde PANDAS fick jag den disgnosen istället och skippade resten av utredningen. Jag börjar dock undra om jag har haft PANDAS men har ADHD och alltid haft. Kanske isåfall ska nämna det.

Hur  är ni med ADHD eller ADD? Känner ni igen er i något som jag skriver?

• Svar på tråden Ni med ADHD eller ADD
  • Anonym (Adhd)

De skippade resten av utredningen * skulle det stått

• Anonym (Adhd)
    Anonym (.) skrev 2024-09-13 16:31:25 följande:

Fick du behandling mot PANDAS då? Det ska gå att behandla, tror det är med antibiotika. 

Ja jag fick kortison.
  • Anonym (Adhd)
    Freddie K skrev 2024-09-13 17:18:13 följande:

Jag har ADHD och känner igen mig i det du skriver TS. Jag har massa tankar i huvudet och har svårt att veta vart jag ska börja så oftast blir det ingenting. Jag är kreativ i mitt skrivande och påbörjar gärna nya skrivprojekt, men jag är mindre bra på att avsluta de.

Intressant. Men sådan blir av av stress, inte annars. Är du alltid sådan? Lugn som stressad 

Min läkare sa att tankar flyger när man är stressad / trött. 
  • Anonym (Adhd)
    Freddie K skrev 2024-09-13 17:29:27 följande:
    Grejen med mig är att jag är så lugn att man inte kan tro att jag ens har ADHD, men jag är medicinerad mot det så. Tankarna kommer mest när jag är trött eller ska sova. Det ska också mycket till innan jag blir exalterad över något, men när jag väl blir det då märker man verkligen av min ADHD.

Ja det där med att bli exalterad känner jag igen. Vissa gånger har jag fått för mig att jag bara Måste fixa vardagsrummet tex. Då kan jag åka till Ikea två gånger samma helg och hela dagarna läggs på detta. Eller om jag fastnar i ett spel, då kan jag lägga hela dagarna på det och glömma bort tiden :) Sen, poff så är spelet inte lika roligt längre. 

• Anonym (Adhd)

Vad skönt att du är så lugn. Jag försöker öva mig på det med. Har blivit mycket lugnare, inte lika orolig. Men lite kvar :)

Svar på tråden Ni med ADHD eller ADD