• Anonym (Adhd)

Ni med ADHD eller ADD

Som barn var jag blyg och lite av en dagdrömmare enligt alla. Blygheten har blivit något bättre, nu är jag mest försiktig och reserverad mot främst nya människor.  Jag är ljudkänslig (fast mest när jag är trött). Blir lätt uttröttad. Idéer poppar ständigt i mitt huvud, gärna flera samtidigt (tex att jag vill renovera där, städa och måla en tavla) och det kan göra att jag inte vet vart jag ska börja, så det inte blir något alls. Jag kan lätt fastna i soffan i några timmar på kvällen när jag borde gå och lägga mig. Jag är kreativ och gillar att måla tavlor men jag sällan tålamod till att göra den ordentlig, den ska ju helst bli klar innan jag ens har börjat. Har också haft tvångstankar. Glömmer gärna vart jag lägger saker. Tappar lätt fokus och blir distrsherad lätt. svårt att göra en sak åt gången. Jag har lite hetsigt temperament (iallafall mot de närmsta) och blir irriterad fort, har mycket känslor. Hatar orättvisor och lögner. 

Jag har haft besvär i 17 år. Gjort en neuropsykiatriks utredning som inte visade någonting, eller det var snarare som så att alla var övertygande om ADHD men när jag nämnde PANDAS fick jag den disgnosen istället och skippade resten av utredningen. Jag börjar dock undra om jag har haft PANDAS men har ADHD och alltid haft. Kanske isåfall ska nämna det.

Hur  är ni med ADHD eller ADD? Känner ni igen er i något som jag skriver?

• Svar på tråden Ni med ADHD eller ADD
  • Anonym (Adhd)

De skippade resten av utredningen * skulle det stått

• Anonym (.)

Fick du behandling mot PANDAS då? Det ska gå att behandla, tror det är med antibiotika. 

• Anonym (Adhd)
    Anonym (.) skrev 2024-09-13 16:31:25 följande:

Fick du behandling mot PANDAS då? Det ska gå att behandla, tror det är med antibiotika. 

Ja jag fick kortison.
  • Freddie K

Jag har ADHD och känner igen mig i det du skriver TS. Jag har massa tankar i huvudet och har svårt att veta vart jag ska börja så oftast blir det ingenting. Jag är kreativ i mitt skrivande och påbörjar gärna nya skrivprojekt, men jag är mindre bra på att avsluta de.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Adhd)
    Freddie K skrev 2024-09-13 17:18:13 följande:

Jag har ADHD och känner igen mig i det du skriver TS. Jag har massa tankar i huvudet och har svårt att veta vart jag ska börja så oftast blir det ingenting. Jag är kreativ i mitt skrivande och påbörjar gärna nya skrivprojekt, men jag är mindre bra på att avsluta de.

Intressant. Men sådan blir av av stress, inte annars. Är du alltid sådan? Lugn som stressad 

Min läkare sa att tankar flyger när man är stressad / trött. 
  • Freddie K
    Anonym (Adhd) skrev 2024-09-13 17:27:18 följande:
    Intressant. Men sådan blir av av stress, inte annars. Är du alltid sådan? Lugn som stressad 

Min läkare sa att tankar flyger när man är stressad / trött. 
    Grejen med mig är att jag är så lugn att man inte kan tro att jag ens har ADHD, men jag är medicinerad mot det så. Tankarna kommer mest när jag är trött eller ska sova. Det ska också mycket till innan jag blir exalterad över något, men när jag väl blir det då märker man verkligen av min ADHD.
  • Anonym (Adhd)
    Freddie K skrev 2024-09-13 17:29:27 följande:
    Grejen med mig är att jag är så lugn att man inte kan tro att jag ens har ADHD, men jag är medicinerad mot det så. Tankarna kommer mest när jag är trött eller ska sova. Det ska också mycket till innan jag blir exalterad över något, men när jag väl blir det då märker man verkligen av min ADHD.

Ja det där med att bli exalterad känner jag igen. Vissa gånger har jag fått för mig att jag bara Måste fixa vardagsrummet tex. Då kan jag åka till Ikea två gånger samma helg och hela dagarna läggs på detta. Eller om jag fastnar i ett spel, då kan jag lägga hela dagarna på det och glömma bort tiden :) Sen, poff så är spelet inte lika roligt längre. 

• Anonym (Adhd)

Vad skönt att du är så lugn. Jag försöker öva mig på det med. Har blivit mycket lugnare, inte lika orolig. Men lite kvar :)

• Freddie K
    Anonym (Adhd) skrev 2024-09-13 17:36:36 följande:

Ja det där med att bli exalterad känner jag igen. Vissa gånger har jag fått för mig att jag bara Måste fixa vardagsrummet tex. Då kan jag åka till Ikea två gånger samma helg och hela dagarna läggs på detta. Eller om jag fastnar i ett spel, då kan jag lägga hela dagarna på det och glömma bort tiden :) Sen, poff så är spelet inte lika roligt längre. 

Samma hände mig med med ett spel. Jag fastnade i det och satt typ och spelade 24/7, sen tröttnade jag på det. Jag glömde tid och rum . 
  • Freddie K
    Anonym (Adhd) skrev 2024-09-13 17:37:38 följande:

Vad skönt att du är så lugn. Jag försöker öva mig på det med. Har blivit mycket lugnare, inte lika orolig. Men lite kvar :)

Ja, det är skönt och det smittar av sig på folk så de blir lugna med. 
  • Anonym (ja)

Ja, det gör jag. Blyghet. Drömmeri. Tappar bort saker. Tiden. Ljudkänslighet. 

Det jag inte känner igen: Jag har inte humör. Inte på det sättet. Bara för det tror folk jag inte kan ha humör så blir jag arg blir de förvånade jag kan bli det. Jag kan bli rädd jag gått för långt , men de säger det har varit bra , men de har inte varit beredda på det. Van vid att alla andra har mer humör. Jag tar min tid att försöka samla ihop, identifiera känslorna, innan jag pratar ut om något. Jag måste få min tid. 

Under nervositet och högre stress sabbas mitt språk mer. Blir svårt uttrycka mig. Fått veta det är ADD som gör det. Det blir så fel i min hjärna. Jag gör rätt över tolkningar också från ett språk till det svenska. Det blir inte rätt. Jag är inte den enda som gör detta. Nu tror jag det går bra för jag är lugn nu. När jag är nära kollaps funkar det inte, blir som ett barns stapplande. Också om jag inte känner mig hemma. 

Jag skiljer ADD från ADHD. Känner ADHD och jag har inte deras tempo. Jag har inte deras impulsivitet. 

Jag har ADD och autism. Varit ett snurr på diagnoser i min familj. Första personen sökte hjälp för sin ångest. Flera familjemedlemmar med ångest och depression utan närmare utredning. Schizofreni. Bipolaritet. Vår intelligens har räddat oss många gånger, men inte alla. En del i min familj är överintelligenta, vi är vi som är utredda alla över normalintelligensen men säger man det till fel personer blir de stötta av det fast de inte själva vet deras egen intelligens (den kan ju vara högre! Onödigt bli arg på mig då). Intelligensen har skyddat oss från att bli upptäckta, men kan inte skydda i längden mot sårbarheten som kommer med ADD och autismen. 

Autismen på min mmmas sida märks för ena stunden väldigt skarp, analytisk, nästan skrämmande duktig, andra enkel, naiv, barnslig, charmerande, naken. Halva jag ses som klok. Andra halvan som enkel (tror jag). Vill vara ärlig. 

Jag vet om när folk blir provocerade och lägger in alla möjliga fula sätt men jag fortsätter hålla röd tråd och håller mig till ämnet vi skulle prata om. Det är inte att jag inte förstår vad de gör, det är att det är inte det vi skulle diskutera. 

Det är lång kö i den offentliga vården för en utredning. Du kan göra en privat, men får betala ur egen ficka. Jag har hört olika hur bra de är. 

Jag visste inte vad ADD var. Först när de beskrev mitt barn beskrev de mig. De är bättre idag på att snappa upp. 

Familjen ville jag också skulle få hjälp om jag behövde.
    Man är i större risk att bränna ut sig. Gjort det med. Var väntat, förstår jag. men då visste jag inte.

Mycket där neurotypiska tar för givet och det tar inte på deras sinnen som det gör på mina t ex ljud och ljus, när allt blandas. Hur det tar på min koncentration.

Min autism gör att jag kan hålla röd tråd om jag får fokusera bara på det och då går det snabbt. Analytiska förmågan. Upptäcker spår. 

Jag har nog känt mig lite annorlunda, men jag har tänkt att alla är annorlunda och speciella på sina sätt, alla har brister, alla har styrkor. Min ADD gör att jag känner mig dum för jag har ju inte den kontrollen. 

Jag har börjat förstå att jag har dragit mig till och också dragit mig till partners som är kontrollbenägna. Dels är jag lättare att kontrollera då för snäll och har inte full kontroll, dels har det varit en trygghet för mig att vara med någon som jag vet har kontroll. Blir också när de förstår jag inte har kontroll att de får lite panik för det och då ökar deras kontrollbehov på. Jag vill inte vara med någon kontrollerande, dominant. 

Svar på tråden Ni med ADHD eller ADD