Inlägg från: Anonym (I) |Visa alla inlägg
  • Anonym (I)

Vad önskar du att du hade vetat innan förlossningen?

För mig funkade amningen bra, men det gör ju ont och blir lätt sårigt och jag hade mjölkstockning nån gång. Börja smörja bröstvårtorna direkt efter första amningen, med purelan,  och smörj efter varje. Det är även rätt skönt att lufttorka dem lite efter amningen, dvs låta bröstet vara framme ett tag efter barnet släppt, passa på att göra det när du är hemma.

• Anonym (I)

En bra insikt jag fick av en vän var att det kan ta tid innan moderkakan kommer ut, för mig gjorde det det, var nära att behöva operera ut den. Jag var glad att jag visste att det var vanligt annars hade jag nog blivit orolig. Jag fick dropp och akupunktur för att hjälpa till att få ut den och hann tappa rätt mycket blod. 

Jag kräktes också, det är vanligt när den passerar spinae.

Baby blues är vanligt efter ett par dar, man gråter för minsta lilla och tänker orimliga tankar, tänk om bebisen blir mobbad i skolan eller hamnar i bråk på krogen när den är stor och dyl. 😅

Första bajset från bebisen fastnar i allt.

Mina två igångsättningar var jättefina, det är häftigt den urkraft man får och hur kroppen hittar positioner den trivs i.

• Anonym (I)

En ljusslinga eller elektriskt ljus är mysigt att ha med till bb, bra ljus om man vaknar på natten. 

• Anonym (I)

Kom på en till sak:
    att det är ok att krysta innan man är fullt öppen 10 cm, man spricker inte överallt, men man kanske blir trött av det.
    Mina krystvärkar har börjat innan jag varit helt öppen.

Andra förlossningen tog jag emot barnet själv, önskar jag hade gjort det första också..

• Anonym (I)
    Anonym (J) skrev 2024-09-14 13:01:32 följande:
    Information till förlossningspersonalen om den födande och hennes önskemål. Jag skrev mitt tillsammans med min barnmorska på MVC, de bokade in ett tillfälle bara för detta runt vecka 35-37. Trodde det var standard  men kanske inte är det?
    Samma här. Tror det är standard. 
Svar på tråden Vad önskar du att du hade vetat innan förlossningen?