Inlägg från: Anonym (Tre barn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tre barn)

Vad önskar du att du hade vetat innan förlossningen?

Jag ver att det här kanske provocerar men jag personligen tyckte inte att det var så farligt ändå. Det gick fort för mig att föda, första gången också. Jag hann inte med någon epidural. Det var otroligt smärtsamt mellan kanske 6-10 cm sedan fick man kontroll vid krystningen och ville bara få ut barnet då visste man att det var nära. Innan det upplevde jag att det gick bra att andas koncentrerat och lugnt när värkarna kom, bara slappna av och inte kämpa emot. Jag gick liksom in i mig själv och koncentrerade mig, ville inte bli avbruten.  Lustgas var också bra. Det är häftigt att kroppen bara gör det här, vågorna som går genom kroppen. Jag tyckte att det var underbart och fint när barnet låg på bröstet och allt hade gått bra. Vilken lättnad! Amningen gick bra men det var lite sårigt någon gång vilket gjorde ont i några dagar. Sedan blev bröstvårtan härdad. Jag tyckte att det var underbart att föda bebisar och att ha småbarn, amningen var så mysig också. Hoppas att du dår en fin uplevelse. En sak jag minns som förvånade mig var att det här med att krysta var ju precis som att försöka bajsa. Det kändes inte så romantiskt, haha.

Svar på tråden Vad önskar du att du hade vetat innan förlossningen?