Inlägg från: Anonym (Fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fia)

Jag har vart tillsammans med en tjej i ett år

Jag förstår att det är jobbigt för sig men du kan inte tvinga fram attraktion från din partner. Man har rätt att följa sina känslor i det avseendet. Det är inte transfobiskt att inte tända på en transkvinna eller -man.

• Anonym (Fia)
    Tilolo skrev 2024-09-12 06:57:00 följande:

Om hon från början visste att du skulle göra dessa operationer så tycker jag reaktionen blir märklig. I och med att hon då skulle ha valt dig som människa. 
    Om man bara attraheras av vissa kroppsliga drag så borde man ju veta att man inte instiftar en djupare kontakt i det fall personen kommer att göra en vidare operation. 

Jag lider med dig! 😢

Fast sånt kan man ju kanske inte alltid förutspå. Hon kanske trodde det skulle funka men när hon nu ser ts mer och mer förändrad så inser hon att det inte gör det. Par kan tappa attraktionen för varandra över betydligt mindre grejer än att någon ändrar identitet och opererar om stora delar av kroppen. 

Man har alltid rätt att säga till om något i relationen inte funkar!

• Anonym (Fia)
    Tilolo skrev 2024-09-12 08:37:45 följande:
    Säkert kan det ha varit så. Men då kan jag tycka att en sån relation bygger väldigt mycket på yta från den personens håll. 
    Du inbillar dig att omfattande operationer och hormonbehandling enbart påverkar ytan? 
  • Anonym (Fia)
    Tilolo skrev 2024-09-12 12:12:18 följande:

Man skulle kunna jämföra detta med en kvinna som fått cancer i i sina bröst till den grad att hon blivit tvungen att operera bort dessa. Kanske har hon också fått cancer i livmodern som gjort att hon inte längre kan få barn. Plötsligt anser hennes man att hon inte längre är den person som han föll för från början som gör att han väljer att lämna henne. 

Och om barn är extremt viktigt för mannen så är han i sin fulla rätt att lämna relationen, utan att dömas som ytlig för det.
  • Anonym (Fia)
    Tilolo skrev 2024-09-12 18:06:20 följande:

För att bägge två är personligheter bakom sina uttryck och kroppar. Alla människor har olika preferenser såklart, men om man verkligen är rätt för varann som individer så är det logiska att det inte spelar någon roll när det yttre plötsligt förändras eftersom man har varann ändå.

Jag kan därmed tycka att en del människor går in i vissa relationer utan att ha det här djupare perspektivet på varann som människor. Man tänker mest på sig själv och sina egna behov.

Du verkar tänka att byta kön är som att byta från en röd till en blå tröja och gillar man inte blå tröjor är man ytlig och tänker vara på sina egna behov. Nu känner jag bara en handfull transpersoner men ingen av dem uppfattas som samma person som innan de gick igenom en könskorrektion. De för sig annorlunda, de pratar annorlunda, de har nya intressen. Att man under en sådan process inser att man växt ifrån varandra är tråkigt så klar men inte helt oväntat och definitivt inte själviskt eller ytligt. Ts partner blev inte tillsammans med den person ts är nu, och även om hon tänkt från början att det skulle vara ok så ska hon inte dömas för att hon ändrat sig. 
  • Anonym (Fia)
    Tilolo skrev 2024-09-13 09:16:17 följande:

Vi pratar om olika saker.

Personligheten (själen) är alltid den samma. Medans det yttre genom de saker du nämner förändras över tid. För omgivningen kan det, som inte känner personen så väl, kännas som att personen helt har förändrats och inte längre är den samma de känner till.

I min egen transformering gjorde jag många förändringar i både beteende och i det yttre. Men jag är ju fortfarande mitt jag i allt det här. Om än så ännu mer eftersom mitt jag kommer fram mycket bättre nu i mina uttryck. 😊

Antingen är du blind för dina egna egenskaper eller så ljuger du för att vinna argumentationen, för att påstå att du genomgått stora transformationer i ditt liv men att din personlighet aldrig ändrats är rent befängt. Eller det är klart, du kan vara en extremt rigid person också som aldrig tar in nya intryck eller lärdomar. Jag har aldrig genomgått en så stor transformation som att byta kön men jag är inte samma människa idag vid 50 års ålder som jag var när jag var 25. De flesta människor förändras av dramatiska och omvälvande händelser.

Utöver det så säger du mellan raderna att dina närmaste inte borde fästa vikt vid ditt beteende utan se din själ. Det är helt befängt, ditt beteende är ju det som påverkar din omgivning. Den bild du har av dig själv är ganska irrelevant i sammanhanget.
  • Anonym (Fia)

Det här är ett så typiskt exempel på det som skiljer gayrörelsen från transrörelsen. Gayrörelsen handlar om att få acceptans för att de ska få leva och älska som man vill. Transrörelsen vill kräva att man ska vara sexuellt attraherade av dem. 

Svar på tråden Jag har vart tillsammans med en tjej i ett år