Anonym (Fia) skrev 2024-09-13 09:43:17 följande:
Antingen är du blind för dina egna egenskaper eller så ljuger du för att vinna argumentationen, för att påstå att du genomgått stora transformationer i ditt liv men att din personlighet aldrig ändrats är rent befängt. Eller det är klart, du kan vara en extremt rigid person också som aldrig tar in nya intryck eller lärdomar. Jag har aldrig genomgått en så stor transformation som att byta kön men jag är inte samma människa idag vid 50 års ålder som jag var när jag var 25. De flesta människor förändras av dramatiska och omvälvande händelser.
Utöver det så säger du mellan raderna att dina närmaste inte borde fästa vikt vid ditt beteende utan se din själ. Det är helt befängt, ditt beteende är ju det som påverkar din omgivning. Den bild du har av dig själv är ganska irrelevant i sammanhanget.
Min mening är inte att försöka vinna en diskussion, även om jag inte heller är helt perfekt från att agera på mina instinkter. Men min grundmening är i alla fall att förmedla mina tankar för att se om det går, utifrån varandras utgångspunkter, mötas på mitten i någon samförståelse.
Dock ser jag nu att jag använde ordet personlighet lite fel. Förstår då att du gjorde din tolkning av mig som person och min förmåga till att inte kunna förändras.
Det är klart att ens personlighet är i ständig förändring ju mer man förstår kring sig själv och sina tillkortakommanden. Trots det så har man ändå alltid en djupare själslig upplevelse av människor, beroende på hur nära kontakt man har, som består även om stora förändringar pågår.
Ja, denna tråd handlar om TS och det inträffade. Att jag nämnde mig själv var bara som en liten parentes i sammanhanget för att göra förklaringen mer tydlig. 🙂