Inlägg från: Anonym (jury) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jury)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

nihka skrev 2024-09-15 10:47:54 följande:
    Bilen beskrivs av TS som en riktig skitbil som kan rasa ihop när som helst när det handlar om låna den, men oumbärlig nu och i höst/vinter när det handlar om att lämna tillbaka den.

Det går inte riktigt ihop.
    Varför skulle det inte gå ihop? Så länge den är trafiksäker är det väl inget fel att köra en gammal bil tills den rasar ihop och körs till skrotning,

Hur som helst är det väl TS som skall bedöma hur umbärlig bilen är och inte ett panel av skribenter på FL.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Holga) skrev 2024-09-15 11:32:18 följande

Jag känner igen typen. Ts är av samma skrot och korn som många andra hopplösa individer som anser sig berättigad till omgivningens bidrag och är oförmögen att se sin egen del i sin situation och göra något åt den. I ts värld SKA omgivningen lösa familjens problem, annars är dom snåla och elaka. Det spelar ingen roll hur korkade val de gör, omgivningen ska blunda för det och bara punga upp med lösningar. 

Ännu ett exempel på den otäcka mentalitet som florerar i tråden. Att ha ekonomiska problem betyder automatiskt att man är moraliskt mindervärdig. Någon annan förklaring än bristande skötsamhet kan inte finnas.

Vi vet ingenting om varför TS och sambon har ekonomiska problem och vad dom gör för att lösa dessa. Dom saker som hon nämner i TS är saker i samhället som hon inte rår på. Är det att dom skaffat sig ett andra barn som gör TS till en hopplöst korkad individ som bara förtjänar vårat kollektiva förakt? Eller vad består det oansvariga i som fått gubben att tröttna och som alla i tråden verkar ha kännedom om?
  • Anonym (jury)
    Anonym (Holga) skrev 2024-09-15 13:14:37 följande:
    Vad exakt han tröttnat på kan ingen veta. Men att han har tröttnat är ju väldigt tydligt i och med hans agerande. Varför skulle han annars kräva tillbaka en skruttig bil han inte har användning för helt plötsligt om det inte vore för att sätta ner foten och dra en gräns? 
    Så du håller alltså med TS att han bara jävlas för att läxa upp familjen? Du kallar det bara 'sätta ner foten och dra en gräns' som ju låter mera sympatiskt.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Holga) skrev 2024-09-15 13:43:35 följande:
    Att fortsätta bidra är att vara medberoende och tillåta det oansvariga och otacksamma beteendet att fortsätta. 
    Storleken av hans medberoende kan väl knappast vara mer än ett par tusenlappar per år som är bilens värdeminskning. Inte något som kan finansiera lyxfällan direkt.

Att bli så förbannad över att bli 'utnyttjad' för en sån struntsumma är rätt så ynkligt i mina ögon. Man kan säkert ha synpunkter på hur väl TS och sambo borde ha förberett sig på räntestigningar, inflation, föräldraledighet, extra barn etc. men att läxa upp sin son med familj för att dom inte disponerat som man själv tycker är optimalt är rätt så osympatiskt.

Det grundläggande problemet är nog att TS kommer från en familj där man hjälper varandra, men gubben från en där man räknar kronor och ören och läxar upp varandra. 
  • Anonym (jury)
    Anonym (Holga) skrev 2024-09-15 14:37:45 följande:
    Du fattar väl att det inte är en fråga om pengar utan om ett oansvarigt beteende som gubben inte vill vara medberoende till. Han lånade ut bilen tills ekonomin blivit bättre och nu har han insett att ingen förändring gjorts för att ekonomin ska bli bättre. Därmed har premisserna för lånet av bilen inte följts = gubben är besviken vill därför ha sin bil tillbaka.
    Hur vet du att inget gjorts för att ekonomin skall bli bättre? Räntan och inflationen ligger ju kvar på höga nivåer och så länge dom gör det kan man väl inte räkna med några drastiska förbättringar annat än gradvisa lönestigningar.

Om det är oansvarigt av TS/sambo att göra helt vanliga svensson grejer som att köpa hus, ta föräldraledighet och skaffa barn, skulle du se mina barn som helt struntar i mina råd och väljer frilansande kulturjobb med hopplös arbetsmarknad. Vi stödjer dom ändå, antagligen med faktor tio större belopp än gubbens, för det är deras val att leva så knapert och att vi kommer från familjer där man hjälper varandra som vi själva med hjälpta av våra föräldrar.

Men många kommer tydligen från samma slags familjer som gubben, som inte ens under småbarnsåren kan abstrahera från deras skötsamhets ideal.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Nina) skrev 2024-09-15 15:12:50 följande:

Vad hade han behövt göra för att du skulle vara nöjd med hans hjälp till ts familj?

Så länge räntan var hög och sonen var pressad med två småbarn tycker jag att lite hjälpande bidrag här och där motsvarande 10-20k per år vore ett rimligt nivå om han själv har bra ekonomi. 

Bilen var ett sånt bidrag, men det är ju borta nu. Men annars kunde han erbjudit sig att subventionera lite nöjessaker för familjen, lite presenter/kläder till barnen, kanske något abonnemang eller någon resa. Det är ju inte så många år det rör sig om och familjens ekonomi blir ju bättre när inflationen urholkar värdet av bostadslånet så snart behövs denna hjälp inte mera.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Asså) skrev 2024-09-15 15:59:40 följande:
    Du kan inte mena allvar? 
    Jag säger bara hur jag hade agerat och jag hade naturligtvis också besökt mina barnbarn mera än fyra gånger per år om jag bodde i närheten.

Jag hade sett det som en investering i mina barnbarns framtid att hjälpa till under några få år. Vad skall jag med dessa pengar om dom istället kan lätta lite grann på presset i min sons familj  och medverka till att familjen inte splittras.

Jag hade också sett det som ett litet förskott på arvet till min son, som har större behov för pengarna nu och än om tjugo år.

Men mitt sätt att tänka är tydligen ren galenskap för dom flesta i tråden.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Nina) skrev 2024-09-15 16:04:48 följande:
    Du lever i en konstig verklighet om du anser att föräldrar ska ge sina vuxna barn 20 k om året. 
    Jag ger bara en värdering 10-20k/år av hur mycket som är det normala omkring hur mycket man stödjer sina vuxna barn under studietiden och etableringstiden med småbarn i den verklighet (akademikermedelklass i storstad) som jag lever i. Det är alltså inte ett belopp som sätts in på ett konto varje månad utan mer gåvor, diverse abonnemang och swishande till att subventionera den ena och det andra. Med tanke på att sonens problem åtminstone delvis beror på ränteuppgång och annat som drabbat många, tycker jag att han borde ligga på detta nivå för att det skulle betraktas som generöst.
    Tycker du inte man bör ha lärt sig stå på egna ben den dagen man väljer att skaffa barn?
    Jo men det kan vara svårt att etablera sig på bostadsmarknaden i en storstad utan att ta risker och utan att det blir kärvt dom första åren. Svårt att agera exemplariskt som en hundraprocent Spara när hela systemet bygger på att man måste agera Slösa om man alls vill in på bostadsmarknaden.
    Du svarar inte heller på mitt inlägg om dina barn. Om de skulle kalla dig kärring/gubbe om du plötsligt inte längre har råd att sätta in 20k på deras konton varje år.
    Ren hypotetisk fråga, men mina barn skulle inte kalla mig något om jag slutar med mitt swishande och subventionerande. Också irrelevant i sammanhanget eftersom TS inte kallat pappan för något, hon har bara skrivit snåljåp i en tråd på FL vilket jag så håller med om. Gubben tar nog heller inte tillbaka bilen för att han plötsligt inte har råd utan för att han av någon anledning vill markera sitt missnöje med sonens familj.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Nina) skrev 2024-09-15 20:26:43 följande:
    Så du menar att varje förälder måste ge sina barn 20k om året, annars kommer de inte vilja hälsa på med barnbarnen sedan?

Är man kall och oengagerad om man inte ger sina vuxna barn 20k om året, bil, betalar abonnemang och resor?
    Sluta skälla ut på TS omkring dom 20k. Hon har ju inte yttrat ett ord om någon summa, det är ju jag som angav 10-20k/år som riktlinje för vad jag hade gjort i den givna situationen och då naturligtvis inte permanent utan bara några år tills barnen blivit lite större och räntan gått ned.
  • Anonym (jury)
    Anonym (Curlinggenerationen) skrev 2024-09-15 22:24:04 följande:

Frågan är hur TS barn senare ska kunna matas med pengar framöver(enligt hennes egen modell) när hon inte ens klarar av sin egen ekonomi?

Inga problem. Det klarar inflationen och kommande prisstigningar på bostadsmarknaden av för henne. Om tjugo år har hon sitt på det torra, i varje fall om hon kan undvika skilsmässa. Det är så systemet fungerar, hårt i början lätt i slutet. 

Men folk här har tydligen ett omättligt behov av att komma med pikar med omkring TS skötsamhet.

Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan