Anonym (Nina) skrev 2024-09-15 16:04:48 följande:
Du lever i en konstig verklighet om du anser att föräldrar ska ge sina vuxna barn 20 k om året.
Jag ger bara en värdering 10-20k/år av hur mycket som är det normala omkring hur mycket man stödjer sina vuxna barn under studietiden och etableringstiden med småbarn i den verklighet (akademikermedelklass i storstad) som jag lever i. Det är alltså inte ett belopp som sätts in på ett konto varje månad utan mer gåvor, diverse abonnemang och swishande till att subventionera den ena och det andra. Med tanke på att sonens problem åtminstone delvis beror på ränteuppgång och annat som drabbat många, tycker jag att han borde ligga på detta nivå för att det skulle betraktas som generöst.
Tycker du inte man bör ha lärt sig stå på egna ben den dagen man väljer att skaffa barn?
Jo men det kan vara svårt att etablera sig på bostadsmarknaden i en storstad utan att ta risker och utan att det blir kärvt dom första åren. Svårt att agera exemplariskt som en hundraprocent Spara när hela systemet bygger på att man måste agera Slösa om man alls vill in på bostadsmarknaden.
Du svarar inte heller på mitt inlägg om dina barn. Om de skulle kalla dig kärring/gubbe om du plötsligt inte längre har råd att sätta in 20k på deras konton varje år.
Ren hypotetisk fråga, men mina barn skulle inte kalla mig något om jag slutar med mitt swishande och subventionerande. Också irrelevant i sammanhanget eftersom TS inte kallat pappan för något, hon har bara skrivit snåljåp i en tråd på FL vilket jag så håller med om. Gubben tar nog heller inte tillbaka bilen för att han plötsligt inte har råd utan för att han av någon anledning vill markera sitt missnöje med sonens familj.