• Xenia

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Anonym (Bilen är inte min) skrev 2024-09-12 21:20:07 följande:
    Som jag skrev, jag har bara läst Ts-inlägget. Att svärfar redan har en ny fin bil har inte med saken att göra i min värld. Ett lån är ett lån. Jag tror att det ligger något bakom detta beslutet, som TS kanske glömt att skriva eller inte vill skriva. Men eftersom du tycker han är en snåljåp som låtit sin son och svärdotter slita på hans bil i flera år, utan att dessa två fixat en egen bil, vad kallar du detta paret då? Eller du kanske tycker att det är ok att låna saker på livstid? Jag undrar vad TS och hennes man gör när bilen går i sönder och när det inte är värt att laga den. Ska paret då be om att svärfar lånar ut sin andra bil? Jaja?Du får tycka vad du vill, precis som jag får tycka som jag vill. Jag tycker bara att TS och hennes man har snyltat för länge och jag tror att det ligger något annat bakom.
    Inte i din värld men i andras värld. Om svärfar klarat sig utan bilen i flera år eftersom han redan har en annan modern bil och inte heller har ont om pengar, så finns inget rimligt motiv annat än ovilja el ren snålhet.

Det handlar alltså om familjen, då räknar man inte bara lagen.

TS och hennes sambo har ju tydligen i motsats till svärfar ont om pengar, så då kallas det inte snålhet.  De kanske trodde att svärfar ville hjälpa dem genom att låna ut den urgamla bilen på livstid. Och så dras plötsligt hjälpen bort utan förklaring.

Om jag hjälper mitt vuxna barn så kallar jag det inte "snylt" av henne, det får stå för dig.
  • Xenia
    Anonym (J) skrev 2024-09-13 07:07:20 följande:
    Så förälderns generositet att i flera år låna ut en bil bemöts inte bara med otacksamhet och glåpord om snålhet, tillbakalämnade av en bil i sämre skick utan dessutom tycker du det är rimligt att de, utan diskussion, förutsätter att de FÅTT bilen och låter bli att lämna tillbaka den?
    Var har jag skrivit att de inte  ska lämna tillbaka bilen ? Det måste de förstås göra. Jag ifrågasätter bara farfars motiv.

Vadå "i sämre skick" ? Bilen är över 20år gammal och sonen och sambon har använt den i  några år. 
  • Xenia
    Anonym (J) skrev 2024-09-13 07:07:20 följande:
    Så förälderns generositet att i flera år låna ut en bil bemöts inte bara med otacksamhet och glåpord om snålhet, tillbakalämnade av en bil i sämre skick utan dessutom tycker du det är rimligt att de, utan diskussion, förutsätter att de FÅTT bilen och låter bli att lämna tillbaka den?
    Glåporden avreagera TS troligen bara anonymt här, inte direkt till svärfar.
  • Xenia
    Anonym (J) skrev 2024-09-13 13:39:47 följande:
    Du skrev att det var rimligt/troligt att de sett bilen som en gåva.

Sämre skick: de har besiktigat bilen under tiden de använt den. Nu vill de inte köpa loss den med resonemanget att det är orimligt när den inte kommer gå igenom besiktningen. 

Personligen brukar jag vara noggrann med att lämna tillbaka saker jag lånat. 
    Ja, och? Att den inte skulle gå igenom besiktningen den här gången vet vi inte. Kanske krävs reparationer. Då tycker jag farfar kan betala dem, då det är han som vill sälja bilen. Eftersom bilen var gammal redan när familjen fick låna den och de använt den, så är det självklart att den är i sämre skick nu.

Skiljer du inte på nära familj och övriga? Det verkade som farfar ville hjälpa den unga familjen genom att låna ut sin gamla bil när de har det kärvt ekonomiskt. Så vill han plötsligt ha den tillbaka trots att familjen inte fått det bättre och han själv inte behöver den. Pengarna behöver han inte heller.

Nej, som sagt antingen är farfar sur (pga utelivet farsdagsfirande i höstas?) eller så är han bara ogin.
  • Xenia
    Anonym skrev 2024-09-14 09:16:41 följande:
    Vet du något vi andra inte vet?

Eller varför tar du för givet att det är farfars fel allting?
    Ts kanske är en ragata som gjort att farfar backat för att han inte orkar med sin sons val av kvinna?
    En som bara begär och ska ha, ha och ha men inget ge.

Det skulle inte förvåna mig om det bara är ts som lipar över bilen därhemma, att det är hon som använder den. Kanske kan det ha med saken att göra, att farfar inte vill bidra med något till ts som han inte gillar för fem öre`.
    Nej, vi vet ingenting mer än vad TS själv har skrivit.

Men varför tar så många svärfars parti? Är ni själva bittra svärföräldrar som därför tar chansen att spy ut all galla som ni inte vågar i verkliga livet pga att ert biologiska barn skulle ta illa upp.

Om farfar tar tillbaka bilen bara för att han ogillar sin svärdotter, så straffar han samtidigi både sin son och sina barnbarn, och då är han småsint. Förresten, hur kan han veta vem som använder bilen mest om han inte träffar dem så ofta?
  • Xenia
    Tom Araya skrev 2024-09-12 15:52:41 följande:
    Alla de jag känner från storstadsregioner, med husdrömmar de inte haft ekonomi för har flyttat bort från storstadsregionen för att kunna förverkliga sina drömmar eller blivit kvar i en hyreslägenhet.

Att skaffa barn kan man skjuta upp hur länge som helst och passerar man sitt "bäst-före-datum" som förälder så skaffar man sig inga barn alls. Det är liksom inget måste eller en rättighet.
    Detta att vänta med barn tills man får bättre ekonomi var en gång att stort problem för Sverige. Nativiteten sjönk just för att par tänkte så. Vilket ledde till att de fick bara ett barn eller inget barn alls. Till slut gjorde Alva Myrdal en utredning. Sedan infördes t ex barnbidrag för att få fart på barnafödandet.

Det är helt enkelt bättre för landet att folk skaffar barn medan de är unga. 

Däremot måste de inte nödvändigtvis skaffa hus. Men att skaffa barn är en biologisk drift.
  • Xenia

Ja, jag tycker det är självklart att man hjälper sina barn i en pressad situation. En dag är farfars tid ute och då får iaf sonen ärva (åtminstone sin laglott), hur oansvarig hans far än tycker att han är.

Är det inte bättre att han får en del av de pengarna nu när han verkligen behöver dem än att han får dem om 20 år när barnbarnen är stora och sonens ekonomi bättre? Att låna ut en gammal bil gratis i några år tycker jag inte är någon imponerande gåva av en välbeställd man.

Men ni kanske resonerar som så att den som är rik (och alltså skötsam) hellre ska få pengarna än den som är fattig (för han har tydligen inte varit skötsam).

Jag anser att barnen och barnbarnen är det käraste man har (förutom sin äkta hälft/sambo). Men så tycker tydligen inte svenskarna, om man ska tro vad många skriver här.

• Xenia
    Anonym skrev 2024-09-19 09:50:16 följande:

Curlinggenerationen

Aldrig tacksamma för vad de får
    Bara arga för det de inte får

Jag tycker det snarare låter som farfar tillhör curlinggeneratioen som fått allt men inte vill dela med sig något.

Det är ett faktum att dagens medelålders 50+ brukar ha bättre ekonomi än sina barn. Deras hus är betalda och de har inga stora utgifter längre. Men normala föräldrar hjälper gärna sina barn och barnbarn, men tydligen inte denne farfar.
  • Xenia
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-19 09:46:58 följande:
    Han har sagt att han inte ?orkar stå på bilen längre?. Min sambo har sagt att han kan skriva över den på honom i så fall om det är det det handlar om men nej. Det handlar om att han fått en ny tjej som vill att hans relationer med sina barn och barnbarn förstörs ännu mer då hon själv har sin familj långt bort och brukar uttrycka att hon ej gillar barn. Sen oavsett om han har en god ekonomi så är han jordens snålaste person och brukar ge gratisprylar i julklapp som han får från sitt jobb eller saker han hämtar från vinden.
    Men nu vet ni att ni inte kan lita på farfar längre. Det enda han gett er är lånet av bilen, och det tar han tillbaka med kort varsel. "Indian giver" kallades det förr (idag anses det rasistiskt mot indianerna).

Men mtp bilens dåliga skick så hade ni ju kunnat stå utan bil ändå, för att den inte går längre eller för att den inte gått igenom besiktningen.

Jag vidhåller att det inte är bilen som är det stora problemet utan den dåliga familjerelationen.
  • Xenia
    Anonym (M) skrev 2024-09-19 23:07:58 följande:
    Ett lån är inte en gåva hur mycket du än anser det. Så nej du kan inte påstå att han gett något som han nu tar tillbaka.

Och här har du något som han inte tar tillbaka från dem: TS och hennes man har orsakat massa slitage och värdeminskning på bilen så han lär få mycket mindre för den nu än om han hade sålt den direkt. Så nej han får inte tillbaka samma bil som han lånade ut. TS får i så fall till farfadern skaffa en bil likvärdig som den var när de lånade, om DET skulle inträffa, först då kan man påstå att han faktiskt inte gett dem något alls.
    Det var ett jäkla tjatande om "ett lån är ett lån"! TS ställde inte frågan i någon juridisk avdelning (hon borde ställt den i avd Relationer eller kanske Moral).

Frågan handlar mer om relationer och moral än om juridik.

TS och hennes familj hade visst fog att se lånet som en gåva, eftersom farfar inte sagt tydligt "jag ska ha tillbaka bilen om två år" eller "kom ihåg att det här är ett lån och jag kräver tillbaka lånet när jag behöver det". Det handlar alltså om familjen, och därför skulle jag också trott att det var en slags gåva även om farfar inte sagt det rent ut. Han hade ju uppgivit att han inte längre vill ha besvär med den bilen.

Betr värdeminskningen så följer den automatiskt av lånet. Farfar sade ju inte "när jag vill ha tillbaka bilen får ni betala för värdeminskningen". 
  • Xenia

Om "Känsliga rummet":

"För dig som vill vara anonym och diskutera känsliga ämnen, som relationsproblem, sorg och missbruk. Tänk på att allmänna debattfrågor inte hör hemma här, utan syftet med känsliga rummet är att man ska kunna ställa personliga frågor anonymt. "

Jag tycker nog att det blivit en allmän debattråd.

• Xenia
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-22 19:03:20 följande:

Tycker ni även det är okej att han krävt min sambo på 10 000 med omedelbar inbetalning som ska stå för att bilen gått ner sig? Sånt kommer man väl i så fall överens om innan? Och ger lite längre betalningstid för? Att be en person som redan har det ekonomiskt kämpigt att swisha en sån summa. What? Är ens bilen värd det?

Om han kräver betalt för lånet nu utan att ha sagt ett ord tidigare om att ni ska betala för värdeminskningen, så tycker jag ni kan vägra att betala. 

Frågar är om han skulle komma någon vart om han stämde er. 
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan