Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
Juste besikta den skulle vi också göra innan vi lämnar tillbaka den!
Juste besikta den skulle vi också göra innan vi lämnar tillbaka den!
Det är faktiskt oroväckande hur många som resonerar på ett sätt att man ska klara sig själv i denna värld. Jag förstår varför så många är drabbade av psykisk ohälsa! Då föredrar jag andra kulturer där man är mån om varandra inom familjer helt klart. Som tur är ställer vi upp för varandra i min familj också och skulle aldrig räkna ören. Det betyder inte att man blir bortskämd eller inte kan ta hand om sig själv men man mår psykiskt bra av att ha en familj som finns där för en själv och sina barn och självklart ger man detsamma tillbaka. Så bör det alltid vara!
Vi bor i en storstad och räntorna gick upp i samma veva som jag var gravid. Det är svårt att hitta billigt boende i våran stad men på några månader gick vårat boende till att kosta tre gånger så mycket. Tyvärr samtidigt som jag sen även behövde vara föräldraledig. Vår ekonomi är annars bra, vi är båda utbildade och har bra jobb men det här kunde vi inte förutspå.
Kan lägga till att min sambos pappa träffade vår äldsta dotter betydligt oftare än han gör idag på eget initiativ. Innan Han träffade sin tjej som presenterade sig för oss med att hon inte är förtjust i barn. Vi har fått sms från pappan som vi är helt övertygade om att tjejen skriver då dom plötsligt har styckeindelning och använder ord han aldrig använt. Iallafall så undrade vår äldsta vart hennes älskade farfar tog vägen och vi fick hitta på ursäkt efter ursäkt. Ny har vi en till dotter på 1.5 år och hennes farfar dvs min sambos pappa säger inte ens hej när han kommer över till oss den enstaka gången han umgåtts med våran äldsta. Hon vet inte vem hennes farfar är för han har noll intresse. Eller så har hans tjej det. Kan tillägga att han dejtade en annan tjej tidigare som han visste inte ville ha en relation men valde ändå att gå ut och dricka med henne framför hans egna dotters förlovningsfest.
Därför blev allt extra känsligt när han plötsligt Skickar ett meddelande att han nu vill ha tillbaka bilen. Dessutom klagade han att den hade rost på sig men den är snart 25 år gammal. Han skickade med en lista på allt min sambo skulle göra (samma dag han skulle hämta den!) och brydde sig inte alls om att våran ena dotter hade hög feber. Jag kan köpa att han vill ha bilen tillbaka men sätter han gjorde det på tycker jag var så extremt oschysst och jag är helt säker på att hans tjej ligger bakom det.
Men snälla. Jag är säker på (hoppas) att situationen i din familj redan från början är annorlunda. Vi har inget att vara tacksamma för. Min sambo står varken sina föräldrar eller mor och farföräldrar nära För dom har inte brytt sig. Vi skulle inte behöva ett öre från honom men den största besvikelsen ligger nog i att han låter nya tjejer styra hans liv och att han skiter i både sina barn och barnbarn och nu gör såhär emot oss. Jag hade hellre sett att han sket i våran dotter från start än att det går i perioder utifrån om han är singel eller ej. Antingen träffa henne varje helg för att plötsligt låta det gå fyra månader mellan varje gång och då beror träffen på att vi frågar efter honom för vår dotter tjatar. Det har nog inte så mycket med bilen att göra egentligen. Även om det inte finns någon som helst anledning för honom att ta tillbaka den på några dagars varsel då han har gott ställt så det räcker och blir över och vi fått stå hela dagen och städa bilen och montera ut bilbarnstolar med sjuka barn.
Ingen idé att förklara mer tänker jag. Den här aggressiviteten är löjlig. Gör något annat av din söndagskväll istället
Får själv låna pappas bil från 1996. Liknande familjesituation. Jättetacksam är jag. Tycker inte TS är elak eller bortskämd. Men ni får helt enkelt vara glada för den tid ni fått låna bilen. Det är ju såklart en kostnad för försäkring, skatt och så vidare. Så det kan finnas skäl som kanske sambons pappa inte vill skylta med. Kom eventuellt överrens om ifall ni kan köpa loss bilen alternativt överväg om det finns alternativa transportsätt. Solklart billigast bör ju vara att cykla Om det är en möjlighet (vilket det dock oftast inte är med små barn om man inte bor i en stad och behöver pussla ihop hämta lämna och jobb).
Två fel gör inte ett rätt. Ni måste vara vuxna och stå på egna ben. Köp en egen bil.
Vi ska köpa en egen bil Förstås. Handlar inte om det.
Men att som farfar skriva ett sms att han ska ha tillbaka den om några dagar sen skicka en lista på allt som ska göras innan han får tillbaka den och säga jag hämtar den imorgon kl 5 det är fan inte okej. Inte mitt i inskolning och med sjuka barn. Det är elakt!
Han har utöver bilen aldrig gett oss eller våra barn någonting inte ens vid födseln och behöver så inte göra heller men bilen behöver han inte utan han tänka sälja den för några tusen. Trots att han vet att vi går på knäna och nu inte har en bil att skjutsa våra barn till träningar etc.
Han kunde åtminstone låta oss få några veckor och köpa en ny bil först. Nej förjävligt. Men han kan inte räkna med oss sen och så är det med det men han skiter i allt förutom sin nya tjej så det spelar nog ingen roll.
Att farfar har en "fet" bil, hus och bra jobb betyder inte att han har det bra ekonomiskt. Han kan också ha lån där räntorna stigit och ha det kämpigt med att få det att gå ihop. Även med aktier i portföljen så kan det vara kämpiga månader, kanske skulle han gå back stora summor med att sälja just nu och snabbt behöver få loss några tusenlappar.
Valde dessutom att resa på vår dotters 3 årskalas vilket ju är okej men han brydde sig inte ens om att ringa upp och säga grattis till henne. Vid varje födelsedag har han beställt någon present några dagar innan trots att han vet när dom fyller år och sedan kommit på kalaset och sagt att paketet inte har hunnit komma. Då kanske man ger något annat litet som en gest men nej han skäms inte. Vi bjuder alltid på mat och tillställningar.
Varje gång vi frågar om han vill umgås med vår äldsta dotter säger han ?ok jag kan ställa upp ett par timmar?. Ibland vill hon prata med honom på facetime men det är mest hon som håller konversationen och inget gehör.
Vår yngsta med som sagt inte vem hennes farfar är då han aldrig velat träffa henne eller haft något intresse alls.
Är man en sån dålig pappa och farfar kanske man iallafall kan låna ut en skruttig bil man ej har något behov av. Men nej inte ens det. Men vi är så tacksamma såå för lånet av bilen där vi betalar skatt, försäkring etc då han förmodligen inte orkar sälja den tidigare för han renoverat sitt hus men nu är det snabba ryck.
Blir mörkrädd att så många försvarar honom i detta. Srackars alla barnen som har såna jävliga mor och farföräldrar. Den dagen jag blir mormor eller farmor finns det inte på världskartan att räkna ören med mina barnbarn eller barn eller att ha ett totalt ointresse. Men det är väl typiskt många män. En bild på Facebooksidan skulle snabbt upp om äran att bli farfar men sen blev det tyst. Allt är ett spel för galleriet.
Tycker ni även det är okej att han krävt min sambo på 10 000 med omedelbar inbetalning som ska stå för att bilen gått ner sig? Sånt kommer man väl i så fall överens om innan? Och ger lite längre betalningstid för? Att be en person som redan har det ekonomiskt kämpigt att swisha en sån summa. What? Är ens bilen värd det?
Han har krävt 10 000 nu pga rost som tydligen ska kosta 20 000 att fixa. Sen säger han att bilen förlorat 50 000 i värde sedan vi fick låna den. Så han menar att det är fullt rimligt att vi nu skickar 10 000 till honom och inte bör tjafsa om saken.