• Tow2Mater

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

Anonym (Verkligheten) skrev 2024-09-11 23:25:35 följande:
    Att låna ut en bil gratis i flera år är allså att inte ställa upp med hjälp?
    Var tydligen inte ens värt ett farsdags-sms. Skulle också ta tillbaka bilen.
  • Tow2Mater
    Anonym (Lotta 36) skrev 2024-09-13 21:17:14 följande:

Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 21:04:56 följande:
    Lånat gratis? Vi har betalat 3000 i försäkring varje år. Den här bilen var skruttig redan innan vi har endast använt den då och då eftersom vi bor i stan och oftast cyklar men ibland har den behövts Vid storhandling eller nån resa men oftast inte mer än så. Den är från 2000. 
    Om ni betalar 3000 spänn i försäkring för en 24 år gammal bil är den antingen väldigt värdefull eller är ni blåsta på den summan. Det är inte rimligt.

Kan inte låta bli:

Snittkostnaden för en bilförsäkring ligger på 3 934 kronor per år, enligt Insplanets statistik över tecknade bilförsäkringar under 2022.

www.konsumentguiden.se/ekonomi/forsakringar/bilforsakring/vad-kostar-en-bilforsakring/
  • Tow2Mater
    Anonym (Lotta 36) skrev 2024-09-13 21:33:22 följande:
    För en "skruttig" (ts eget ord) bil som är 24 år gammal?

Här hemma har vi tre äldre bilar; en från 2000, en från 2002 och en från 2004. De är i hyfsat fint skick och helförsäkrade. En kostar 95 kr per månad, en 105 kronor och en 112 kronor. Alltså 3744 kronor per år. För tre bilar. Varje bil "får" rulla 1500 mil per bil och år. 

Att då betala 3000 kronor för en 24 år gammal bil som är så skruttig att den inte går igenom besiktningen är inte rimligt. 
    Som det stod i linken handlar det ju också om förarens ålder och körhistorik, län, bostadsområde, körsträcka, vald självrisknivå, vilken sorts forsäkring man vill ha, försäkringsbolag (en del lågprisbolag gor ju allt for att inte betala ut när det behovs, medan andra lite dyrare ofta inte har några problem), etc.
  • Tow2Mater

^ Men kan TS hitta billigare forsäkring ar ju det ett tips, då de verkar ha ont om pengar.

• Tow2Mater
    Anonym (Nina) skrev 2024-09-14 21:55:08 följande:

Fortfarande, bilen är så skruttig att den inte kommer gå igenom besiktningen plus att ts skriver att den kommer gå sönder närsomhelst.

Så oavsett om pappan tar tillbaka den eller inte, så kommer de snart inte ha en bil att använda.

Dessutom bör de ju inte köra barnen i en så osäker bil.

En annan sak är ju att om de använder bilen till storhandling och resor, vad gör de den dagen bilen stannar långt hemifrån eller på icas parkering? Då behöver de både försöka ta sig hem plus betala bärgning av bilen och skrota den.

Ts har fortfarande inte svarat på vad planen är för bil oavsett om pappan tar hem den eller att den går sönder. Det känns väldigt konstigt att bli så arg över att bli av med en bil som bara kommer kosta dem pengar den dag den blir stående. En bil ts inte ens tycker är värd att köpa loss och som inte ens används i vardagspusslet.( En bil som de tydligen inte heller tar hand om eftersom den kommer ta flera timmar att städa.)

Gissar de bara lämnar det till pappsen att sköta för det är ju inte deras bil....
  • Tow2Mater
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-15 21:05:01 följande:

Vi ska köpa en egen bil Förstås. Handlar inte om det.

Men att som farfar skriva ett sms att han ska ha tillbaka den om några dagar sen skicka en lista på allt som ska göras innan han får tillbaka den och säga jag hämtar den imorgon kl 5 det är fan inte okej. Inte mitt i inskolning och med sjuka barn. Det är elakt!

Han har utöver bilen aldrig gett oss eller våra barn någonting inte ens vid födseln och behöver så inte göra heller men bilen behöver han inte utan han tänka sälja den för några tusen. Trots att han vet att vi går på knäna och nu inte har en bil att skjutsa våra barn till träningar etc.

Han kunde åtminstone låta oss få några veckor och köpa en ny bil först. Nej förjävligt. Men han kan inte räkna med oss sen och så är det med det men han skiter i allt förutom sin nya tjej så det spelar nog ingen roll.

Träningar? Den skruttiga och i princip skrotfärdiga bilen som bara används ibland ska nu hantera barnens träningar?
  • Tow2Mater
    Anonym (jury) skrev 2024-09-20 21:03:41 följande:

Tycker det är en intressant tråd bland annat för att jag inte själv bor i Sverige sedan lång tid, och inte har så bra koll på hur mentaliteten är.

Jag har alltid vetat att svenskarna ju inte är så hjärtliga familjemänniskor, lätt räknar kronor och ören med varandra. håller mycket på formalia samt att man håller varandra i schack med skötsamhet ideal, men jag trodde ändå att det skulle bli 50-50 mellan dom som tog pappans parti att ett lån är ett lån är ett lån utifrån formalia, och dom som liksom jag tycker att det var fullt rimligt av TS och sambon att se den 'lånet' av gamla bilen som en de-facto gåva från far till son i en pressad situation.

Men ju längre tråden går desto mer måste jag nog inse att jag har haft fel, det står nu 18-1 i likes i pappans favör och bara en annan debattör har velat se situationen från ett annat perspektiv än just detta att ett lån är ett lån är ett lån. Den lutheranska plikt- och skötsamhetsmoralen håller kvar svenskarna i ett järngrepp ser det ut till och familjerelationer spelar ingen större roll i sammanhanget.

Men vi har ju också World Value Survey som bekräftar samma sak att svenskarna är världens mest individualistiska och minst traditionsbundna folk, så egentligen borde jag ju inte vara förvånad.

Lagar i olika länder reflekterar ju människors kultur. Det finns länder där lån mellan familjemedlemmar, om konflikter tas till rätten, ses som gåvor om en part inte kan bevisa motsatsen. T ex i en del stater i USA. Sedan finns det länder där det är tvärtom, där presumptionen är att det ses som ett lån, om en part inte kan bevisa motsatsn. Detta gäller t ex i Kanada. Så Sverige är inte på något sätt ensamma att anse ett lån är ett lån.
  • Tow2Mater
    EnAnonumius skrev 2024-09-21 15:13:06 följande:
    Ahh den berömda (🙄) grekiska livsstilen...

Det var också grekerna som hade en djup finanskris, en finanskris som var nära att slå kull hela EU. Alla medlemsländerna i EU fick sätta med foten till slut och krävde av grekerna att de få fan fixa upp i sina finanser och de tänker inte låna ut mer pengar till grekerna.
    Låna eller 'låna;', he he?
Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan