• Aliona

Natta utan amning, HUR?

Msn får bara bestämma sig och sen göra det. Vara tydlig och konsekvent mot barnet att nu är det något annat som gäller. Barn vänjer sig vid nya vanor, även om det blir protester ett tag. Vet inte hur många gånger förändringar kändes stört omöjliga med vårt barn, och sen gick det plötsligt. 

Funderar på om det inte är bäst att du slutar helt med amningen? Tänker att det är förvirrande för barnet om det får bröstet andra gånger men inte vid nattning. Låt pappan ta nattningarna ett tsg medan du går på promenad eller tar ett bad så att alternativet med amning inte finns alls. Det går om ni har tålamod och är bestämda! 

• Aliona
    Anonym (Abcde) skrev 2024-09-12 08:07:38 följande:
    Det har bara känts lite hårt då amningen varit det som fått barnet lugnt även dagtid när det varit något. Känns hårt att från en dag till nästa rycka bort all sån trygghet.

Klart att det gör ont i mammahjärtat! Man vill ju bara ge sina barn allt i världen så att de ska må bra och vara lyckliga. Jag kände mig hemskast i världen när jag slutade amma, och sen igen när vi slutade med napp, när vi slutade att sova i vagnen och många andra gånger. Men barnen tar inte skada av att inte alltid få som de vill, de vänjer sig snabbt vid ny vana och allt det tidigare är glömt. 

Har han fått tänder så finns det dessutom ett skäl till att sluta amma till sömns och på natten. 

Försök hitta något annat mysigt och var lugn och trygg i beslutet. Nu är det så här vi gör. Det kommer att gå bra, men först är det hemskt några dagar. 

Svar på tråden Natta utan amning, HUR?