• Anonym (H)

Fluoxetin

Jag fick till en början. flouxetin utskrivet när jag hade ätstörningar, just för att läkemedlet inte påverkar vikten. Så där kan du vara lugn

Sen har jag gått på läkemedlet till och från i många år. För mig har insättningsbesvären varit tuffa de första veckorna. Så se till att inte börja ta dem om du står inför en stressig period eller liknande. Var beredd på att du kan må mycket sämre i början. Men kom ihåg att det bara är temporärt. Efter ca 3-4 veckor så har min ångest lugnat sig. Sen skulle jag inte säga att jag känner en frid eller blir gladare. Utan mer som att alla känslor tonas ner. Inklusive de bra känslorna. Man går lite på autopilot. 

De biverkningar jag har haft är muntorrhet, gnisslar tänder, överdrivet gäspande och likgiltighet. Sen har jag tagit dem så länge att jag inte längre vet vad som är biverkningar och inte.

Hoppas allt blir bra för dig till slut.

• Anonym (H)
    Anonym (Ångest) skrev 2024-09-12 10:14:44 följande:
    Tack så mycket för att du tagit dig tiden för att svara på det jag skrivit. 
    Tack för att du är ärlig med att insättningsperioden är tuff. Jag har hört att det kommer att vara tufft i början, men att det sedan vänder.
    Saken är den att jag jämt har det intensivt/Stressigt i mitt liv: Jag står inför en stor rapporteringsperiod på jobbet (den perioden sträcker sig fram till mars, dvs 6 månader) och är väldigt tung, sedan har jag även det oerhört tufft i familjen - något som kommer att ta lång tid att hämta sig ifrån (ett par år tror jag). Något akut händer i princip hela tiden, vilket innebär att jag jämt är stressad och ångestfylld. Anser du att de tär dumt att börja med fluoxetine på de premisserna? Jag vet inte när jag skulle börja då mitt liv jämt är stressigt :(

Vad avser likgiltighet... Menar du att du inte känner dig ledsen eller glad? 

Tack <3
    Du kan ju alltid satsa på att börja ta flouxetinen ändå. För mig är ofta insättningsbesvären som värst några dagar bara. Och då kan ju sjukskriva dig om det skulle bli för jobbigt. Men tycker att du först ska prata med din chef om hur du mår och att det kan hända att du kommer må piss när du börjar med medicinerna. Ni kan säkert hitta en lösning som funkar för dig.

Ja precis. Det är den negativa delen med medicinen; ångesten försvinner men även alla andra känslor. När jag tar flouxetin så tycker jag ingenting är särskilt roligt, jag kan inte längre uppskatta musik, all min kreativitet försvinner. Men i och med att du har så mycket ångest så tycker jag att du bör prova medicinen ändå för att ge din kropp och hjärna en paus. Det är otroligt tärande och utmattande när ens kropp och hjärna konstant är i stressläge. Då är lite likgiltighet en baggis i jämförelse.
Svar på tråden Fluoxetin