Anonym (Flux) skrev 2024-09-11 20:58:39 följande:
Vill först säga att jag verkligen beklagar - det är överjävligt att må så där ... sen vill jag även säga att jag blir knäpp på FL - inte nog med att ingen svarat dig; det är dessutom nåt jävla pucko som satt en tumme ned på din trådstar! Liksom - vem gör så? På en ts av det här slaget???
Hursomhelst. Jag har tagit fluoxetin av och till under många år, och tycker att det funkar hyfsat. Det brukar väl ta ca en månad innan jag märker skillnad, sen brukar det gå ganska snabbt till att jag åter känner mig glad och pigg på livet, entusiastisk inför roliga saker, osv. Inga speciella in- eller utsättningssymptom; däremot mår jag fruktansvärt illa av det (alltså bestående, under hela behandlingsperioden), så jag tar det alltid precis innan jag ska sova i stället för på morgonen, så kan jag med lite tur sova mig igenom illamåendet. Sömnen påverkas inte för nig. Fluoxetin är en av de bästa SSRI-preparaten vad gäller viktuppgång (alltså att viktuppgång inte är en biverkning). Det största problemet som jag ser det är väl att det påverkar sexlusten och förmågan att få orgasm ganska mycket, men å andra sidan är ju kanske inte sex så högprioriterat när man mår piss, så.
Jag hoppas och håller tummarna för att du ska bli hjälpt av fluoxetinet!
Tack så jättemycket, både för att du visar empati och för att du tagit dig tiden för att svara på det jag skrivit. Det är, som du säger, överjävligt att må dåligt.
Vad skönt att du tycker att fluoxetine fungerat hyfsat bra. Mitt mål är att inte gå runt med ångest och sorg varje dag. Om medicinen "bara" halverar de dagar av ångest/sorg jag upplever idag så ser jag det som vinst. Jag vill bara må bra, skratta och inte ha ångest som sitter fast i kroppen.
Får man ställa en följdfråga? Hur länge har du tagit fluoxetin när du stått på det?