• Anonym (m)

Fluoxetin

Jag äter 60 mg/dag, trappade upp i ett antal veckor då jag började på 20 mg. I början och vid doshöjning blir jag ofta lätt illamående, samma sak om jag missar ta den några dagar.

Det är svårt att veta när jag upplevde förändring och förbättring i mitt mående. Det kommer krypande och för mig krävs 60 mg för att den ska ge den effekt jag behöver. Som föregående inlägg skulle jag säga att man behöver en månad eller två innan man kan uppleva sig själv som bättre. Glad och harmonisk blir jag kanske inte riktigt, men det gör mig mer känslomässigt stabil och lyfter mig ur det värsta mörkret. Jag blir lite tåligare helt enkelt.
    Stå ut i känslorna som kan komma vid isättning då ångest och nedstämdhet kan bli värre!

Jag får nattsvettningar av den, det är rätt irriterande och sover man med någon känns det inte så kul att blöta ner sängen med svett varje natt.

Just eftersom Fluoxetin oftast inte påverkar vikten så ges den ofta till personer med ätstörningar, framförallt bulimi. Min aptit och därför vikt har den inte påverkat.

Just nu är det problem att få tag på hos apoteken eftersom den är restad centralt, men det ska förhoppningsvis lösa sig snart.

Hoppas att det hjälper när du börjar ta det och att du kan få känna dig som dig själv igen!

• Anonym (m)
    Anonym (Ångest) skrev 2024-09-12 10:19:28 följande:
    Tack för att du tagit dig tiden för att svara på min post. 
    Tack för att du är ärlig med att insättningsperioden tar tid. Det är bra att veta så att jag biter ihop under den perioden. 

Att vara känslomässigt stabil och bli lyft ur det värsta mörkret (som du säger) låter bra. Just nu befinner jag mig i ett konstant fight-or flight stadie som gör att jag jämt är på spänn, är ångestfylld och rädd för att något mer ska hända. 
    Utöver det positiva med fluoxetine, finns det något du känner varit dåligt med att ta medicinen?
    Ja, det är viktigt att vara förberedd på att det tar ett tag och att det tyvärr är så medicinen funkar. Men då vet du i alla fall att det inte är DIG det är fel på. Tänk på bara att läkemedel hjälper inte alla lika bra, så ha tålamod om du måste byta till något annat för effekt.

Det tar enormt på energin och humöret att vara sådär på sin vakt och spänd hela tiden. Att du har haft det så i flera år måste göra att du är helt utmattad nu.
    Så bra att du får och har tagit hjälp!

Det som är dåligt är väl att det är en extra kostnad för mig som inte har så bra ekonomi. Det är ju ingen dyr medicin men på ett år blir det ändå lite pengar som hade kunnat gå till roligare saker. Jag har slutat med Fluoxetin flera gånger eftersom jag trodde att jag kunde reda mig utan, men då har jag trillat ner i mörkret vilket ställt till det för mig. Kan känna mig lite bitter att jag är beroende men om alternativet är att rasa ihop helt så får jag svälja det.
Svar på tråden Fluoxetin