Anonym (C) skrev 2024-09-10 17:58:20 följande:
Du ska inte sänka lönen. Du ska säga åt städaren att göra sitt jobb.
Den sortens slarv du beskriver är absolut inte okej när hen har tillräckligt med tid på sig för att kunna göra jobbet ordentligt.
Ska man gå ifrån i förtid så ska jobbet vara perfekt utfört, och ska man slarva sig igenom det så ska det vara för att tiden man får betalt för inte räcker till.
Håller med dig. Men personen kommer att få leta ett nytt jobb då denne har visat vad den går för. Ingen idé att ta diskussionen ens en gång och jag är inte nöjd med själva städningen heller och att behöva plocka tillbaka allt själv varje gång. Synd för denne som blir utan jobb då jag vet att pengarna desperat behövs för dennes familj men det är inte mitt problem.
Anonym (R) skrev 2024-09-10 18:05:29 följande:
Självklart inte.
Felet du gjort är att du köpt en persons tjänster på timmar och inte på ett uppdrag att utföra vissa uppgifter.
Säg att A, B och C skall göras och när det är gjort får personen en viss summa. Sluta blanda in tiden.
Där misstar du dig rejält. Jag har inte gjort fel. Jag anställde personen som vid provstädningen städade på ungefär samma tid som min föredetta städerska så timlönen och tiden för hur länge det borde ta var helt i sin ordning tills personen började fuska efter ett par gånger och tro att det går att lura mig att betala för mycket och att jag inte ska fatta att det fuskas rejält. Dessutom vet personen att A, B och C ska utföras. Sen vet jag inte vilken värld du lever i men självklart spelar arbetstiden in i ett uppdrag och hur mycket man får betalt.
Betalar du själv för 4 timmars arbete för en diskmaskinreparatör om han fixar det på två timmar istället? Sväljer du bara två timmars extra lön då utan att protestera för att han råkade vara snabbare än vad han först sa?