Inlägg från: Anonym (666999000) |Visa alla inlägg
  • Anonym (666999000)

Skulle du sänka lönen för personen?

En person städar åt dig och lönen sattes efter tiden det tog vilket bör vara 4-5 timmar. Det var även så länge det tog första gångerna personen städade och därför fick personen x antal kronor.

Nu gör personen alltid klart jobbet på drygt 2- 2 1/2 timme och jag tycker inte att lönen ska vara densamma då längre. Det blir en sjuhelvetes timlön för ett städjobb om personen ska få samma lön på hälften av tiden.

Hur skulle du närma dig det här? Vad skulle du säga till personen?

• Svar på tråden Skulle du sänka lönen för personen?
  • Anonym (666999000)
    Anonym (fattar) skrev 2024-09-10 15:07:49 följande:
    Jag fattar att det känns som att du betalar mycket för mindre tid nu, men tänk på att personen kanske blivit riktigt effektiv och fått till en bra rutin. Det betyder ju inte att jobbet är sämre gjort, bara att de vet exakt hur de ska göra för att bli klara snabbare.
    Ett rent hem är värt mycket, och du betalar ju för att få det gjort ? inte för hur lång tid det tar. Du kan ju snacka med personen och kolla om allt verkligen blir klart på kortare tid. Om jobbet ändå blir gjort som det ska, är det kanske värt att hålla kvar samma lön. Det visar att du uppskattar deras skicklighet och att hemmet blir fint varje gång
    Jag fattar hur du menar men ett städjobb kan bara inte vara värt så mycket som personen nu får även om det är jättebra gjort vilket det inte ens är. Det duger men det är inte jättebra gjort och saker lämnas huller om buller. Dvs prydnadssaker läggs aldrig tillbaka snyggt. Duschdörrar lämnas halvöppna och toalettlocken-och sitsen lämnas uppe osv. Vissa hyllor dammas aldrig trots tillsägelse och mikrovågsugnen har aldrig torkats ur eller köksbordet torkats av. Tillhör inte det städning? Alla andra städare har alltid gjort det och det gör man ju själv om man städar köket.

Det är kanske bäst att sparka personen och inte ens ta diskussionen om lönen.
  • Anonym (666999000)
    Anonym (Jag) skrev 2024-09-10 15:11:29 följande:

Hade jag varit den personen hade jag då bara börjat städa långsammare igen.
    Personen har fått in rutinen hos er. Gör hen ett lika bra jobb? Ja då hade jag betalat det ursprungliga. 

Men om du städar i 4-5 timmar istället för hälften så är ju timlönen ok.
  • Anonym (666999000)
    Tow2Mater skrev 2024-09-10 15:38:54 följande:
    Låter som personen hittat sätt att fuska och bli klar tidigare. Betalar du for 4 timmar ska du ju få 4 timmars städning, oavsett vilka 'effektiviseringar' som skett.
    Ja men precis så tycker jag med. En timlön på det dubbla är ju en väldig skillnad för samma jobb. Det här blir ju en advokatlön istället för en städlön för guds skull. Något överdrivet men ni fattar.
  • Anonym (666999000)
    Anonym (R) skrev 2024-09-10 15:11:49 följande:

Hade jag varit den som städar hade jag sagt upp mig om lönen halverats för att jag blivit mer erfaren.

Men erfaren? Det tar ju den tid det tar såvida du inte fuskar. Ingen kan "effektivisera" till halva tiden utan att fuska nånstans. Jag har haft städerskor förut och dom har alltid legat på ungefär samma tid varje vecka. Inte på minuten så klart men väldigt nära. Det har aldrig varit 5 timmar en gång och 2 timmar nästa gång. Det säger ju sig självt att det inte är rätt utfört då.
    Hjelm skrev 2024-09-10 15:46:29 följande:

Säg att du skämtar?

Du betalar ju för att det här uppdraget blir gjort, inte för hur lång tid det tar.

Om jag lämnar in min bil för en rekond är det ju resultatet som är det viktiga. Är den lika klar och lika fin på en timme hos en bilfirma som på två timmar hos en annan, finns det ingen anledning för mig att välja den senare. Då får jag ju bara hem den senare.

Säg att du skämtar? Så du tycker att det är rimligt att byggarnen får betalt för 80 timmar för att bygga ett nytt staket när han gör det på 40 timmar istället trots att han sa att det skulle ta 80 timmar? Du skulle gladeligen betala honom? Inte smart...

• Anonym (666999000)

Ni som tycker att det är fullt rimligt att en städare börjar ett jobb med dubbelt så lång tid och jag "får" inte sänka lönen trots att denne senare utför jobbet på halva tiden måste ju då också tycka att det är helt i sin ordning att jag ökar tiden jag vill att det städas till 7 1/2 timme utan att jag höjer lönen med motsvarande timlön. 

• Anonym (666999000)
    Anonym (C) skrev 2024-09-10 17:58:20 följande:
    Du ska inte sänka lönen. Du ska säga åt städaren att göra sitt jobb.

Den sortens slarv du beskriver är absolut inte okej när hen har tillräckligt med tid på sig för att kunna göra jobbet ordentligt. 

Ska man gå ifrån i förtid så ska jobbet vara perfekt utfört, och ska man slarva sig igenom det så ska det vara för att tiden man får betalt för inte räcker till.
    Håller med dig. Men personen kommer att få leta ett nytt jobb då denne har visat vad den går för. Ingen idé att ta diskussionen ens en gång och jag är inte nöjd med själva städningen heller och att behöva plocka tillbaka allt själv varje gång. Synd för denne som blir utan jobb då jag vet att pengarna desperat behövs för dennes familj men det är inte mitt problem.
    Anonym (R) skrev 2024-09-10 18:05:29 följande:
    Självklart inte.
    Felet du gjort är att du köpt en persons tjänster på timmar och inte på ett uppdrag att utföra vissa uppgifter.
    Säg att A, B och C skall göras och när det är gjort får personen en viss summa. Sluta blanda in tiden.
    Där misstar du dig rejält. Jag har inte gjort fel. Jag anställde personen som vid provstädningen städade på ungefär samma tid som min föredetta städerska så timlönen och tiden för hur länge det borde ta var helt i sin ordning tills personen började fuska efter ett par gånger och tro att det går att lura mig att betala för mycket och att jag inte ska fatta att det fuskas rejält. Dessutom vet personen att A, B och C ska utföras. Sen vet jag inte vilken värld du lever i men självklart spelar arbetstiden in i ett uppdrag och hur mycket man får betalt.

Betalar du själv för 4 timmars arbete för en diskmaskinreparatör om han fixar det på två timmar istället? Sväljer du bara två timmars extra lön då utan att protestera för att han råkade vara snabbare än vad han först sa?

• Anonym (666999000)
    Anonym (666999000) skrev 2024-09-10 18:20:59 följande:
    Håller med dig. Men personen kommer att få leta ett nytt jobb då denne har visat vad den går för. Ingen idé att ta diskussionen ens en gång och jag är inte nöjd med själva städningen heller och att behöva plocka tillbaka allt själv varje gång. Synd för denne som blir utan jobb då jag vet att pengarna desperat behövs för dennes familj men det är inte mitt problem.
    Anonym (R) skrev 2024-09-10 18:05:29 följande:
    Självklart inte.
    Felet du gjort är att du köpt en persons tjänster på timmar och inte på ett uppdrag att utföra vissa uppgifter.
    Säg att A, B och C skall göras och när det är gjort får personen en viss summa. Sluta blanda in tiden.
    Där misstar du dig rejält. Jag har inte gjort fel. Jag anställde personen som vid provstädningen städade på ungefär samma tid som min föredetta städerska så timlönen och tiden för hur länge det borde ta var helt i sin ordning tills personen började fuska efter ett par gånger och tro att det går att lura mig att betala för mycket och att jag inte ska fatta att det fuskas rejält. Dessutom vet personen att A, B och C ska utföras. Sen vet jag inte vilken värld du lever i men självklart spelar arbetstiden in i ett uppdrag och hur mycket man får betalt.

Betalar du själv för 4 timmars arbete för en diskmaskinreparatör om han fixar det på två timmar istället? Sväljer du bara två timmars extra lön då utan att protestera för att han råkade vara snabbare än vad han först sa?

Låt mig vara extra tydlig: Diskmaskinsreperatören säger att det kommer att ta 4 timmars arbetstid à xxx antal kronor i timmen plus reservdelarna för xx. Summan blir xxxx. När han är klar så har han bara arbetat i 2 timmar men vill fortfarande ha betalt för dom två extra timmarna han inte jobbade. Menar ni att ni bara drar fram plånboken och gladeligen betalar det utan att ifrågasätta varför han vill ha betalt för timmar han inte jobbade?
  • Anonym (666999000)

Vidare så går det knappast att "effektivisera" städning. Det tar den tid det tar och det vet ni också. Om ni städar era bostäder (utan rast, avbrott eller att ni maskar) så tar det ungefär samma tid varje gång. Ni kan omöjligt städa på hälften av tiden plötsligt så länge samma moment utförs och det vet ni också.

Min förredetta och städerskan innan det gjorde jobbet på en viss tid, jag gör det på samma tid om jag gör det själv och den nya städaren gjorde det på samma tid först men nu tar det bara hälften av tiden helt plötsligt men betalningen ska vara densamma? Kom igen!

• Anonym (666999000)
    Anonym skrev 2024-09-10 18:51:23 följande:
    Hur ofta har du din betalda städning?
    Vad har det med saken att göra? Varannan vecka och det ser likadant ut varje gång så det är aldrig mer eller mindre att göra.
    Anonym (jury) skrev 2024-09-10 19:00:01 följande:
    Grundläggande måste du bestämma dig för om du vill betala per tidsenhet eller per uppgift. Betalar du per tidsenhet har du ju samma problem med att städaren kan klara av städningen på halva tiden och sitta och surfa med mobilen i din fina soffa i andra halvan. Blir du gladare av det?
    Du kan ju inte på allvar tro att tre personer städar på 5 timmar och EN person är någon övermänsklig speed demon som lyckas klara av samma arbete till samma resultat på 2 till 2 1/2 max?! Självklart fuskas det.
    Tow2Mater skrev 2024-09-10 19:13:15 följande:
    Gor du så åditt jobb? Det normala är ju att be om fler uppgifter for att fylla tiden som kunden betalar for. Eller forkorta arbetstiden.
    Alla med lite moral och som är rädda om sitt och sitt företags rykte gör så men det gäller uppenbarligen inte majoriteten här på familjeliv. Alla kan få en kund en gång men det är verkligen inte alla som kan behålla en kund i det långa loppet...

• Anonym (666999000)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-10 19:00:01 följande:
    Grundläggande måste du bestämma dig för om du vill betala per tidsenhet eller per uppgift. Betalar du per tidsenhet har du ju samma problem med att städaren kan klara av städningen på halva tiden och sitta och surfa med mobilen i din fina soffa i andra halvan. Blir du gladare av det?
    I tillägg till mitt förra inlägg. En städerska har X antal kronor i timlön som är rimligt och enligt praxis. Arbetet vet man tar Y antal timmar. Då tar man den rimliga timlönen gånger timmarna och kommer fram till en summa som städerskan sen får i lön.
    Städerskan börjar fuska och städar på halva tiden och har nu betalt som en kung. Du tycker på allvar att det är fullt rimligt och att det är arbetsgivaren som har gjort fel och inte arbetstagaren?

I min fina soffa sitter jag själv och surfar medans personen städar så det kan denne inte göra.
  • Anonym (666999000)
    Anonym (C) skrev 2024-09-10 19:44:53 följande:
    Det går att effektivisera rätt mycket, om man från början är helt oerfaren i yrket. Men det spelar ju mindre roll i ditt fall. Din städare är inte effektiv utan slarvig. 
    Till en viss del går det men sen fastnar det ju på att saker tar den tid det tar och som jag skrev till någon annan så kan tre personer inte ha fel jämfört med denna ena person.

Men du har rätt i att det slarvas något kopiöst. Jag blir så irriterad varje gång när verkligen allt står huller om buller, saker från sängborden ligger på sängen istället för snyggt uppradade osv. Nä usch! Jag gör hellre det själv om det vore så än att betala dubbelt för mycket till denna sopa för slarvjobb som bara gör mig irriterad dessutom.
Svar på tråden Skulle du sänka lönen för personen?