• Anonym (666999000)

Skulle du sänka lönen för personen?

En person städar åt dig och lönen sattes efter tiden det tog vilket bör vara 4-5 timmar. Det var även så länge det tog första gångerna personen städade och därför fick personen x antal kronor.

Nu gör personen alltid klart jobbet på drygt 2- 2 1/2 timme och jag tycker inte att lönen ska vara densamma då längre. Det blir en sjuhelvetes timlön för ett städjobb om personen ska få samma lön på hälften av tiden.

Hur skulle du närma dig det här? Vad skulle du säga till personen?

• Svar på tråden Skulle du sänka lönen för personen?
  • Anonym (fattar)
    Jag fattar att det känns som att du betalar mycket för mindre tid nu, men tänk på att personen kanske blivit riktigt effektiv och fått till en bra rutin. Det betyder ju inte att jobbet är sämre gjort, bara att de vet exakt hur de ska göra för att bli klara snabbare.
    Ett rent hem är värt mycket, och du betalar ju för att få det gjort ? inte för hur lång tid det tar. Du kan ju snacka med personen och kolla om allt verkligen blir klart på kortare tid. Om jobbet ändå blir gjort som det ska, är det kanske värt att hålla kvar samma lön. Det visar att du uppskattar deras skicklighet och att hemmet blir fint varje gång
  • Anonym (Jag)

Hade jag varit den personen hade jag då bara börjat städa långsammare igen.
    Personen har fått in rutinen hos er. Gör hen ett lika bra jobb? Ja då hade jag betalat det ursprungliga. 

• Anonym (R)

Hade jag varit den som städar hade jag sagt upp mig om lönen halverats för att jag blivit mer erfaren.

• Anonym (666999000)
    Anonym (fattar) skrev 2024-09-10 15:07:49 följande:
    Jag fattar att det känns som att du betalar mycket för mindre tid nu, men tänk på att personen kanske blivit riktigt effektiv och fått till en bra rutin. Det betyder ju inte att jobbet är sämre gjort, bara att de vet exakt hur de ska göra för att bli klara snabbare.
    Ett rent hem är värt mycket, och du betalar ju för att få det gjort ? inte för hur lång tid det tar. Du kan ju snacka med personen och kolla om allt verkligen blir klart på kortare tid. Om jobbet ändå blir gjort som det ska, är det kanske värt att hålla kvar samma lön. Det visar att du uppskattar deras skicklighet och att hemmet blir fint varje gång
    Jag fattar hur du menar men ett städjobb kan bara inte vara värt så mycket som personen nu får även om det är jättebra gjort vilket det inte ens är. Det duger men det är inte jättebra gjort och saker lämnas huller om buller. Dvs prydnadssaker läggs aldrig tillbaka snyggt. Duschdörrar lämnas halvöppna och toalettlocken-och sitsen lämnas uppe osv. Vissa hyllor dammas aldrig trots tillsägelse och mikrovågsugnen har aldrig torkats ur eller köksbordet torkats av. Tillhör inte det städning? Alla andra städare har alltid gjort det och det gör man ju själv om man städar köket.

Det är kanske bäst att sparka personen och inte ens ta diskussionen om lönen.
  • Anonym (666999000)
    Anonym (Jag) skrev 2024-09-10 15:11:29 följande:

Hade jag varit den personen hade jag då bara börjat städa långsammare igen.
    Personen har fått in rutinen hos er. Gör hen ett lika bra jobb? Ja då hade jag betalat det ursprungliga. 

Men om du städar i 4-5 timmar istället för hälften så är ju timlönen ok.
  • Tow2Mater
    Anonym (666999000) skrev 2024-09-10 15:16:05 följande:
    Jag fattar hur du menar men ett städjobb kan bara inte vara värt så mycket som personen nu får även om det är jättebra gjort vilket det inte ens är. Det duger men det är inte jättebra gjort och saker lämnas huller om buller. Dvs prydnadssaker läggs aldrig tillbaka snyggt. Duschdörrar lämnas halvöppna och toalettlocken-och sitsen lämnas uppe osv. Vissa hyllor dammas aldrig trots tillsägelse och mikrovågsugnen har aldrig torkats ur eller köksbordet torkats av. Tillhör inte det städning? Alla andra städare har alltid gjort det och det gör man ju själv om man städar köket.

Det är kanske bäst att sparka personen och inte ens ta diskussionen om lönen.
    Låter som personen hittat sätt att fuska och bli klar tidigare. Betalar du for 4 timmar ska du ju få 4 timmars städning, oavsett vilka 'effektiviseringar' som skett.
  • Hjelm

Säg att du skämtar?

Du betalar ju för att det här uppdraget blir gjort, inte för hur lång tid det tar.

Om jag lämnar in min bil för en rekond är det ju resultatet som är det viktiga. Är den lika klar och lika fin på en timme hos en bilfirma som på två timmar hos en annan, finns det ingen anledning för mig att välja den senare. Då får jag ju bara hem den senare.

• Anonym (Troll)

Det här MÅSTE vara en trolltråd. Jag kan inte tro att någon människa kan vara så korkad att hon tycker att en som blivit bättre och snabbare på sitt jobb ska få sämre lön.

• Anonym (666999000)
    Tow2Mater skrev 2024-09-10 15:38:54 följande:
    Låter som personen hittat sätt att fuska och bli klar tidigare. Betalar du for 4 timmar ska du ju få 4 timmars städning, oavsett vilka 'effektiviseringar' som skett.
    Ja men precis så tycker jag med. En timlön på det dubbla är ju en väldig skillnad för samma jobb. Det här blir ju en advokatlön istället för en städlön för guds skull. Något överdrivet men ni fattar.
Svar på tråden Skulle du sänka lönen för personen?