• Anonym (666999000)

Skulle du sänka lönen för personen?

En person städar åt dig och lönen sattes efter tiden det tog vilket bör vara 4-5 timmar. Det var även så länge det tog första gångerna personen städade och därför fick personen x antal kronor.

Nu gör personen alltid klart jobbet på drygt 2- 2 1/2 timme och jag tycker inte att lönen ska vara densamma då längre. Det blir en sjuhelvetes timlön för ett städjobb om personen ska få samma lön på hälften av tiden.

Hur skulle du närma dig det här? Vad skulle du säga till personen?

• Svar på tråden Skulle du sänka lönen för personen?
  • Anonym (C)
    Anonym (666999000) skrev 2024-09-10 18:47:26 följande:

Vidare så går det knappast att "effektivisera" städning. Det tar den tid det tar och det vet ni också. Om ni städar era bostäder (utan rast, avbrott eller att ni maskar) så tar det ungefär samma tid varje gång. Ni kan omöjligt städa på hälften av tiden plötsligt så länge samma moment utförs och det vet ni också.

Min förredetta och städerskan innan det gjorde jobbet på en viss tid, jag gör det på samma tid om jag gör det själv och den nya städaren gjorde det på samma tid först men nu tar det bara hälften av tiden helt plötsligt men betalningen ska vara densamma? Kom igen!

Det går att effektivisera rätt mycket, om man från början är helt oerfaren i yrket. Men det spelar ju mindre roll i ditt fall. Din städare är inte effektiv utan slarvig. 
  • Anonym (666999000)
    Anonym (jury) skrev 2024-09-10 19:00:01 följande:
    Grundläggande måste du bestämma dig för om du vill betala per tidsenhet eller per uppgift. Betalar du per tidsenhet har du ju samma problem med att städaren kan klara av städningen på halva tiden och sitta och surfa med mobilen i din fina soffa i andra halvan. Blir du gladare av det?
    I tillägg till mitt förra inlägg. En städerska har X antal kronor i timlön som är rimligt och enligt praxis. Arbetet vet man tar Y antal timmar. Då tar man den rimliga timlönen gånger timmarna och kommer fram till en summa som städerskan sen får i lön.
    Städerskan börjar fuska och städar på halva tiden och har nu betalt som en kung. Du tycker på allvar att det är fullt rimligt och att det är arbetsgivaren som har gjort fel och inte arbetstagaren?

I min fina soffa sitter jag själv och surfar medans personen städar så det kan denne inte göra.
  • Anonym (666999000)
    Anonym (C) skrev 2024-09-10 19:44:53 följande:
    Det går att effektivisera rätt mycket, om man från början är helt oerfaren i yrket. Men det spelar ju mindre roll i ditt fall. Din städare är inte effektiv utan slarvig. 
    Till en viss del går det men sen fastnar det ju på att saker tar den tid det tar och som jag skrev till någon annan så kan tre personer inte ha fel jämfört med denna ena person.

Men du har rätt i att det slarvas något kopiöst. Jag blir så irriterad varje gång när verkligen allt står huller om buller, saker från sängborden ligger på sängen istället för snyggt uppradade osv. Nä usch! Jag gör hellre det själv om det vore så än att betala dubbelt för mycket till denna sopa för slarvjobb som bara gör mig irriterad dessutom.
  • Anonym (Sacramento)

Skaffa en ny städare. Du har sagt till tidigare. Vänj dig vid en viss rotation tills du hittar rätt.

• Anonym (Sacramento)

En vän har heltidshushållerska. En person som var anställd spenderade mestadels av tiden gömd i källaren. Det finns alltid något att göra beträffande städning. Bättre att gå över saker med piprensare i stället för att lata sig. 4 timmar kan inte förvandlas till 2.

(hon fick sparken)

• Anonym (fort)
    Anonym (666999000) skrev 2024-09-10 19:46:31 följande:
    I tillägg till mitt förra inlägg. En städerska har X antal kronor i timlön som är rimligt och enligt praxis. Arbetet vet man tar Y antal timmar. Då tar man den rimliga timlönen gånger timmarna och kommer fram till en summa som städerskan sen får i lön.
    Städerskan börjar fuska och städar på halva tiden och har nu betalt som en kung. Du tycker på allvar att det är fullt rimligt och att det är arbetsgivaren som har gjort fel och inte arbetstagaren?

I min fina soffa sitter jag själv och surfar medans personen städar så det kan denne inte göra.
    Problemet är ju inte antal timma i sig, utan att städaren inte gör ett bra jobb. Om städaren gjorde ett bra jobb skulle det sannolikt ta längre tid, men om det inte gjorde det skulle du nog ändå vara nöjd, pga betalt för väl utförd uppgift. 
  • Mandel

Hur är resultatet?

Har haft hemstäd en period och aldrig mer säger jag!
    Jag sa att de får lägga 8 timmar och ägna sig åt att skrubba med tandborste om de vill. Det handlar inte om pengarna utan om resultatet.
    Sa om och om igen att det får ta den tid det tar, men jag vill ha det bra utfört!

Det slarvades över på 2 timmar och jag skrev listor med vad jag ville ha utfört och jag fick hela tiden tjata om att få saker utförda. Det byttes personal, men det blev samma resultat varje gång. Mer och mer slarv och kortare tid de var i huset. Bytte även företag, men samma resultat.

Varför ska jag betala någon för att städa 5 timmar när det slarvades över på 1,5 timme?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Göran.)

Ställ dig själv i situationen att du arbetar snabbt och effektivt. 

vill du då få lägre lön? Det viktiga är ju att arbete blir utfört och att du är nöjd. 

om det skulle ta längre tid är du då beredd att betala mer i lön? 

• Hjelm

Jag förstår inte vad det är du inte förstår, TS?

Städfirmor, byggfirmor etc jobbar ju oftast - men inte alltid - efter ett fast pris. En flyttstädning eller ett byte av staket kostar si och så mycket. Sen bör man givetvis göra en uppskattning av hur lång tid det beräknas ta, så att kunden vet på ett ungefär när det är klart. Men är uppdragstagaren klar tidigare än så, ja då är det ju bara att tacka och ta emot för ett effektivt utfört jobb som sparat dig tid.

Det kostar fortfarande detsamma eftersom du betalar för att en tjänst ska utföras - inte för tiden det tar att utföra den.

Om det är så att jobbet är undermåligt gjort, ja då är det ju DET som är problemet: att slutprodukten inte blev det du betalade för. Inte att det tog två timmar istället för fyra. Hade det varit en perfekt städning som blev klar på två timmar hade du inte gnällt om att "det skulle ta fyra".

Tänk dig själv i motsatt sits: du ska utföra en tjänst åt någon annan och ni kommer överens om en ersättning om 1000 kronor. Han frågar hur lång tid det kommer ta och du svarar att du tror att det ska ta fyra timmar. Sen visar det sig att du är faktiskt klar och jobbet är korrekt utfört på två. Skulle det då kännas okej att din lön halverades till 500? 

• Anonym (Polly)

Men är det ingen mer än jag som tycker att det är jättekonstigt att som privatperson anställa en städare? TS åker ju på en massa jobbiga grejer som arbetsgivare som hen hade sluppit om hen gjort som typ alla andra och köpt tjänsten av ett företag. Det är uppenbarligen en timanställning så då är det ju bara att sluta schemalägga personen ytterligare. Men ändå. Har inte TS gjort det här på ett väldigt krångligt sätt? Risken finns ju dessutom att städaren blir in-LAS:ad. 

Svar på tråden Skulle du sänka lönen för personen?