Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Skulle du sänka lönen för personen?

Anonym (666999000) skrev 2024-09-10 15:16:05 följande:
    Jag fattar hur du menar men ett städjobb kan bara inte vara värt så mycket som personen nu får även om det är jättebra gjort vilket det inte ens är. Det duger men det är inte jättebra gjort och saker lämnas huller om buller. Dvs prydnadssaker läggs aldrig tillbaka snyggt. Duschdörrar lämnas halvöppna och toalettlocken-och sitsen lämnas uppe osv. Vissa hyllor dammas aldrig trots tillsägelse och mikrovågsugnen har aldrig torkats ur eller köksbordet torkats av. Tillhör inte det städning? Alla andra städare har alltid gjort det och det gör man ju själv om man städar köket.

Det är kanske bäst att sparka personen och inte ens ta diskussionen om lönen.
    Du ska inte sänka lönen. Du ska säga åt städaren att göra sitt jobb.

Den sortens slarv du beskriver är absolut inte okej när hen har tillräckligt med tid på sig för att kunna göra jobbet ordentligt. 

Ska man gå ifrån i förtid så ska jobbet vara perfekt utfört, och ska man slarva sig igenom det så ska det vara för att tiden man får betalt för inte räcker till.
  • Anonym (C)
    Anonym (666999000) skrev 2024-09-10 18:47:26 följande:

Vidare så går det knappast att "effektivisera" städning. Det tar den tid det tar och det vet ni också. Om ni städar era bostäder (utan rast, avbrott eller att ni maskar) så tar det ungefär samma tid varje gång. Ni kan omöjligt städa på hälften av tiden plötsligt så länge samma moment utförs och det vet ni också.

Min förredetta och städerskan innan det gjorde jobbet på en viss tid, jag gör det på samma tid om jag gör det själv och den nya städaren gjorde det på samma tid först men nu tar det bara hälften av tiden helt plötsligt men betalningen ska vara densamma? Kom igen!

Det går att effektivisera rätt mycket, om man från början är helt oerfaren i yrket. Men det spelar ju mindre roll i ditt fall. Din städare är inte effektiv utan slarvig. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Polly) skrev 2024-09-11 11:42:18 följande:

Men är det ingen mer än jag som tycker att det är jättekonstigt att som privatperson anställa en städare? TS åker ju på en massa jobbiga grejer som arbetsgivare som hen hade sluppit om hen gjort som typ alla andra och köpt tjänsten av ett företag. Det är uppenbarligen en timanställning så då är det ju bara att sluta schemalägga personen ytterligare. Men ändå. Har inte TS gjort det här på ett väldigt krångligt sätt? Risken finns ju dessutom att städaren blir in-LAS:ad. 

Jag tycker också att det är märkligt. I och med rut-avdraget finns det väl inget större incitament till att köpa svart städning heller.

Jag undrar om det kanske rör sig om en egenföretagare som TS har anlitat, snarare än en anställd. Med tanke på hur snurrig hela hens berättelse är och att hen inte ens lyckades beskriva det egentliga problemet i trådstarten så kan det ju vara mer information som inte riktigt kommit fram som den borde.
Svar på tråden Skulle du sänka lönen för personen?