• lövet2

Sömnregression, ändrade rutiner och gallskrik vid dagssömn.

Du behöver ändra ditt sätt att tänka. Du tänker att "han har ju ALLTID gjort så här, så det måste vara något fel nu!". I stället bör du tänka "han har gjort på det där sättet de senaste 6 månaderna (av ett helt liv!), men nu håller han på att komma ur babystadiet och bli ett småbarn!".

Ditt barn utvecklas. Han ska gå från att sova middag 3 gånger dagligen till 1 gång. Vanligt är också att småbarn är förskräckligt morgonpigga och kliver upp vid 5-6 på morgonen. Inget konstigt alls! Försök inte tvinga tillbaka honom i hans babyvanor, utan häng med i hans nya vanor i stället.

• lövet2
    Jsmhoshm skrev 2024-09-19 20:46:32 följande:

För övrigt sa BVC att barn inte ska sova då lite som han gjorde (10hnatt och 30-80 min dag)

Var har de fått det i från? Barn ska sova det de behöver, och det är väldigt individuellt.
    Ett av mina barn sov i den åldern ca 18 h/dygn. Inte så vanligt kanske, men precis vad han behövde för att må bra. Ett annat av mina barn sov i den åldern 8,5 h/dygn. Inte så vanligt det heller, men precis vad hon behövde. Jag hade en klok BVC-sköterska. Hon sade att om babyn växer, går upp i vikt, äter, är pigg och glad och utvecklas som den ska, då får den tillräckligt med sömn. Hon påpekade också att rekommendationer och åsikter om barns sömn ändras regelbundet och ofta. Det som var sant förra året är osant nästa år.
Svar på tråden Sömnregression, ändrade rutiner och gallskrik vid dagssömn.