Anonym (Slarvig) skrev 2024-09-10 20:01:59 följande:
Bara en liten vänlig fundering om ADHD. Jag tillhör de äldre, och har lite svårt för att förstå alla dessa diagnoser. Kan de göra mer skada än nytta?
Är vi inte bara olika personligheter? På jobbet är jag pedant, men här hemma är det kaos. Jag blir lätt stressad och orolig. Men har jag ADHD? Nej, jag är bara en orolig själ som är slarvig. Jag vill inte ha någon diagnos, då kanske jag lever efter denna, och det vill jag inte.
Så jag vill absolut inte förolämpa någon. Men en del är ordningssamma, och andra är slarviga och inte bryr sig? Förr i tiden fanns inte alla dessa diagnoser, jag upplevdes som nervös och slarvig.
Också äldre, har läst mycket om ADHD, frågan är komplex. Många, särskilt här på FL vittnar om att diagnosen har skadat, de har blivit behandlade på ett nedsättande vis av omgivningen men många andra återigen säger sig ha blivit hjälpta. Sen finns alla nyanser och schatteringar och där det egentligen handlar om olika personlighetstyper. Sveriges neurologers förening har skrivit om risken med överförenklade utredningar och övertro på medicinering. En av världens mest kända psykologer, professor Jerome Kagan, orsakade rabalder när han påstod att ADHD är ett påhitt och att ekonomiska intressen ligger bakom överdiagnosticering och förskrivning av läkemedel. Ett samhällsproblem är det oavsett att många tvingas leva med de funktionsnedsättningar som ADHD innebär. I Sverige ökar det i högre grad än i omvärlden, kanske för att nedsättningarna observeras noggrannare hos oss än i många andra länder. 10 -15 % har en betydande funktionsnedsättning, 10.5% bland pojkar och 6% bland flickor, 2022. Problem på samhällsnivå, tidigt stöd är nödvändigt vid konstaterad nedsättning. Stökiga skolmiljöer förvärrar givetvis. Sen tror jag säkert att en och annan slarvig typ går under radarn och skyller på sin diagnos, det är väl också mänskligt.