• Anonym (Negativ tänkare)

Byta fokus på sina tankar

Jag gick igenom en uppslitande skilsmässa för drygt 2 år sedan. Jag fick flytta från fina villan till en Hyresrätt i ett mindre glamoröst område. De flesta av vännerna jag hade tog min exfrus parti. Jag fick mycket "stryk" psykiskt av separationen. Jag har börjat tänka som en förlorare. Jag ser faror och är rädd att prova mina vingar igen. När ajg stod på toppen såg jag i princip med glädje på nya problem. jag såg dem som möjligheter och ahde ett positivt mindset. Hur kan jag börja ta mina första steg tillbaka till där jag vill vara mentalt. Allt kan inte bero på miljön man befinenr sig i.

• Svar på tråden Byta fokus på sina tankar
  • Anonym (Volvo)

Du behöver jobba på acceptans. Det är där man måste börja. Acceptera att det blev så här och att det här är din nya utgångspunkt du har att jobba med. 

Det cirkulerar en meme rätt mycket på sociala medier just nu som är ungefär: " trivs du inte där du är så flytta på dig. Du är inget jävla träd". ... en väldigt talande bild på många sätt .  Det handlar inte om den slitna klyschan att rycka upp sig utan mer om att hitta en konkret början och för din del handlar det om att acceptera läget och jobba med det du har. 

• Anonym (Monika)
    Anonym (Negativ tänkare) skrev 2024-09-10 08:46:52 följande:

Jag gick igenom en uppslitande skilsmässa för drygt 2 år sedan. Jag fick flytta från fina villan till en Hyresrätt i ett mindre glamoröst område. De flesta av vännerna jag hade tog min exfrus parti. Jag fick mycket "stryk" psykiskt av separationen. Jag har börjat tänka som en förlorare. Jag ser faror och är rädd att prova mina vingar igen. När ajg stod på toppen såg jag i princip med glädje på nya problem. jag såg dem som möjligheter och ahde ett positivt mindset. Hur kan jag börja ta mina första steg tillbaka till där jag vill vara mentalt. Allt kan inte bero på miljön man befinenr sig i.

Varför köpte du inte en lägenhet i ett bättre område? Levde ni över era tillgångar?
    Var det ditt fel att ni separerade? Har ni barn?

• Ascendere

Sätt upp mål, kan vara små mål i början, tex spara ihop 50.000, sedan större mål, tex bo i ett hus igen eller vad det kan vara, sedan jobbar du mot att nå dina mål och ignorerar distraktioner. 
    Då får du ett mindset där problem är något du behöver lösa eller jobba runt för att nå dina mål, men du ger inte överdrivet mycket fokus till problemen. 

Sedan är "the basics" viktigare än nånsin när man är i en jobbig situation, det är ungefär   
    - ät nyttigt
    - träning
    - inga droger och lite eller ingen alkohol
    - sömn
    - bra social miljö (vänner, släkt, föreningar)

• Fjäril kär
    Anonym (Negativ tänkare) skrev 2024-09-10 08:46:52 följande:

Mitt bästa tips är att gräva där du står. Börja i ditt hem och förändra så att du trivs. Möblera om, släng gammalt, köp nytt , leta på loppis. Ansträng dig för att skapa en miljö att trivas i och där du kan få återhämtning.  Städa ofta och håll fräscht så är det roligare per automatik att komma hem och få inspiration till förändring  

Rutiner.  Håll på rutiner . Gå upp i tid, lägg dig i tid, ät ordentligt.  Laga riktig mat. Städa regelbundet.  Oerhört viktigt för att behålla fokus och en god grundhälsa psykiskt. 

Håll dig fräsch. Sunka inte ner dig då mår du ännu värre. Duscha dagligen och byt kalsonger.  Raka dig och använd deo. Håll kläderna fräscha , rentvättade och aktuella. Dra ner på eller sluta med alkohol och nikotin.  

Berätta hur du mår. På jobbet, till dina vänner, för din familj.  Ta hjälp där du behöver.  Alla behöver ett gott råd, en kram och nån som bryr sig om en. 

Kolla upp dina köpoäng där du bor. Kanske det finns möjlighet att byta till annan bostad?  Eller sätt det som mål att till sommaren ska du flytta. 

Behöver du Städa upp i ekonomin?  Sätt dig ner och gör ett enkelt kalkylblad och få kontroll över närmaste tiden och vad du kan lägga pengar på. 

Gör roliga saker.  Glöm inte bort att leva. Gå på bio , ut och dansa en kväll. Lyssna på musik på nån pub. Boka konsertbiljett. Ta mamma med dig och res bort. Fotboll? Hockey? 
Svar på tråden Byta fokus på sina tankar