• LauraPalmer

Vilken deg till grytan?

Hej! 

Jag har en liten fundering kring grytbröd. Kan man använda vilken deg som helst för att göra grytbröd? Eller kräver metoden en deg med en viss typ av egenskaper? 

Det grytbröd jag provat hade en rätt lös konsistens och ett mjöl med hög proteinhalt och det blev jättebra. Jag har recept på ett morotsbröd som också blir en rätt lös deg vilket gör den svårhanterlig. Vad tror ni? Är morotsbrödet en bra kandidat för gräddning i gryta? Grytbröd blir ju så fina och det blir inte morotsbrödet även fast det är otroligt gott. 

• Svar på tråden Vilken deg till grytan?
  • Anonym (Mia)

Ja du kan baka vilket bröd som helt i en gryta. Jag tror att det får större effekt när degen är just lite blötare så att mer ånga kan bildas och du är ju lite begränsad i storlek av degen. 

• LauraPalmer
    Anonym (Mia) skrev 2024-09-10 11:52:09 följande:

Ja du kan baka vilket bröd som helt i en gryta. Jag tror att det får större effekt när degen är just lite blötare så att mer ånga kan bildas och du är ju lite begränsad i storlek av degen. 

Tack för svar 🙂
  • Anonym (Mia)
    LauraPalmer skrev 2024-09-10 12:16:35 följande:
    Tack för svar 🙂
    Hur gick det med morotsbrödet? Dela gärna med dig av receptet!
  • LauraPalmer
    Anonym (Mia) skrev 2024-09-11 13:53:41 följande:
    Hur gick det med morotsbrödet? Dela gärna med dig av receptet!
    Jag har inte provat ännu, ska göra det i helgen. 

Här kommer receptet. 
  • Anonym (Mia)
    LauraPalmer skrev 2024-09-11 17:28:50 följande:
    Jag har inte provat ännu, ska göra det i helgen. 

Här kommer receptet. 
    Tack! Intressant. Jag har inte använt morotsjuice, men väl riven morot tidigare. Verkar vara en bra storlek på degen för att passa i min gryta med. 
  • LauraPalmer
    Anonym (Mia) skrev 2024-09-11 17:38:55 följande:
    Tack! Intressant. Jag har inte använt morotsjuice, men väl riven morot tidigare. Verkar vara en bra storlek på degen för att passa i min gryta med. 
    Brödet blir saftigt och sött. Gott att doppa i en god gulasch, pumpasoppa, eller med smör och en smakrik ost på. + Att brödet blir härligt orange och höstigt. 

Har du tips på fler goda bröd som blir bra i gryta? 
  • Anonym (Mia)
    LauraPalmer skrev 2024-09-11 19:19:15 följande:
    Brödet blir saftigt och sött. Gott att doppa i en god gulasch, pumpasoppa, eller med smör och en smakrik ost på. + Att brödet blir härligt orange och höstigt. 

Har du tips på fler goda bröd som blir bra i gryta? 
    Jag är har mest använt detta recept men har för närvarande ingen surdeg på g (är borta för mycket för att passa) och nu blir det ofta en variant på detta bröd i grytan. Båda recepten är väldigt förlåtande och det går att ta i alla möjliga olika mjölsorter, kryddor, frön och andra ingredienser.
Svar på tråden Vilken deg till grytan?