Ni som är/har varit hemma med barnen på heltid, lite tips och råd tack!
Jag tror inte att jag "behövs" hemma heltid helt ärligt. Utan jag att barnen börjar förskola /hos dagmamma så att inte sexårs blir första mötet med andra barn i större grupp. Jag har lärare (många) i släkten och de uppger att det kan vara tufft för vissa barn. Mina barn kanske skulle fixa det men jag vill ändå göra så. Kanske från 3,5-4 år och på deltid.
Så då är omsorgen ordnad för dem, återstår att se vad det är jag vill/behöver göra och bidra med för familjens bästa. Är det matlagning från grunden och vad bedömer jag att det tar för tid i anspråk? Hålla ordning i hemmet eller tar man in hjälp med det? Aktiviter? Egen omsorg och träning?
Jag tror att jag kommer att kunna jobba motsvarande 50% eller att VI TILLSAMMANS har en 1,5 heltidstjänster. Då går vi också runt ekonomiskt.
Jag vill inte släppa min SGI helt, det är för risky. Ingen av oss har sådana löner eller sådana pengar på banken att en av oss kan bära hela familjen för all framtid om jag skulle bli svårt sjuk. Då står man utanför det "statliga" systemet så att säga och får ingen sjukpenning. Utan anställning faller också den typen av kollektivavtalade ersättningar som man annars kan få via tex AFA om man blir sjuk, gruppliv och sådana saker. Så den kommer jag inte släppa. Om det inte blir i skarven mellan en föräldraledighet (där jag tar ut fp) och ett nytt arbete.
Har inte bestämt heller om jag vill ha en fast tjänst och nyttja min rätt att arbeta deltid pga barn, om jag vill arbeta på timme, om jag vill ha en fast tjänst på väldigt låg sysselsättningsgrad eller om jag ska försöka starta upp en egen verksamhet. Jag har ett administrativt yrke och en slags kompetens som absolut går att driva som egenföretagare men det är inte riktigt min grej att ragga kunder på det sättet. Så det återstår, det är en svårare nöt att knäcka.