Ni som är/har varit hemma med barnen på heltid, lite tips och råd tack!
Hej!Jag har ett barn som går i lågstadiet, en bebis på 10 månader och ett till barn på väg i vår. Jag har länge varit sugen på att vara hemma på heltid med småttingarna tills dom börjar skolan och inte sätta dom på förskolan. Min förstfödda började på daghem i 2årsåldern och då jobbade jag heltid fram till att jag blev gravid med tvåan. Min SGI är därmed stabil och säkrad i minst 2 år framöver! När den lilla kommer i vår så kommer jag att försöka spara in så mycket jag kan på föräldradagar tills han/hon blir ett år.
Men sen tar dom ju slut?
Tanken har aldrig varit att börja jobba heltid igen eller ens ett fast jobb. Tankarna gick väl att börja jobba extra på hemtjänst eller förskola. Endast som vikarie på dagarna när ordinarie personal är sjuk! Jag vill absolut inte jobba kväll eller helg.
Men helst av allt så vill jag vara hemma på heltid men det är mycket som ska fungera då. Främst med ekonomin. Det känns läskigt att släppa taget om SGIn om jag ska vara ärlig.
Hur gjorde ni? Jag fattar att vi får leva på min mans lön och barnbidraget och som det ser ut nu med räntan så är det inte ett alternativ. MEN om vi har tur så sänks räntan på dessa år som jag har föräldrapeng och då skulle vi säkert kunna klara oss.
Har ni några tips till mig? Tack på förhand!