Anonym (lol) skrev 2024-09-10 03:05:43 följande:
Men herregud människa, det handlar inte om preferenser.
Har man inte ett sexliv överhuvudtaget så är det inte så smidigt att föreslå BdSM-sex och att ligga med andra. Begriper du verkligen inte det?
Vi vet inte anledningen till varför hon inte vill ha sex. Kanske hon är så trött om kvällarna efter att ha fått ta allt ansvar hemma och inte orkar? Kanske hon önskar att han vore romantisk och uppvaktade henne? Som kvinna så skulle jag också blivit arg om min man föreslog bdsm istället för att föreslå tex en mysig hotellövernattning om vi inte hade ett existerande sexliv.
Man är inte pryd bara för att man inte gillar bdsm eller att öppna upp förhållandet och ligga med andra.
Ojdå, så starka känslor. Om vi nu ska tala om att begripa vad som hänt. Vi (inte jag, inte heller du) vet inte hur samtalet gick, bara att han under samtalet kände sig bekväm nog att ta upp det. Förmodligen en kombination av att han känt sin fru i många år och alkoholens uppluckrande av gränser. Det är mycket vanligt att våga visa sig mer sårbar efter några glas vin än som nykter.
Nej, vi vet inte anledningen till att hon inte vill ha sex, så det är inte fruktbart att spekulera i möjliga ursäktande orsaker. Särskilt om man inte ens bemödar sig att titta på dem kritiskt. För att illustrera det presenterar jag en motsatt tes: det skulle lika gärna kunna vara så att hon helt enkelt inte tänder på honom. Ett mycket vanligt förekommande problem är att attraktionen ebbar ut efter några år, åtminstone för ena partnern - och med attraktionen ryker sexlivet. Skulle det vara så det ligger till så tror jag knappast frun skulle gå igång på förslaget om en hotellnatt, utan den skulle bara uppfattas som extra press, och hon skulle känna hans förväntningar ligga som en tät dimma över kvällen. Men nu vet ju som sagt vare sig du eller jag hur det ligger till, och då får vi gå på TS berättelse, för det är han som är missnöjd och hans handlingspotential är den enda vi har tillgång till här.
Jo, det handlar om preferenser. Hennes preferens verkar vara att inte ha sex i förhållandet de är i nu, hans verkar att ha ett sexliv, med eller utan inslag av BDSM. (Att ligga med andra verkar inte vara en preferens för honom om han är med en partner som också vill ha sex, utan ett - visst, dåligt - försök till lösning på problemet med ett dött sexliv.) Personligen tror jag inte han kommer få ut det han vill av att stanna. Jag tycker även att det var bra att han tog upp detta på fyllan, för det belyste ett problem de har som kanske hade gått benämnt i många år annars. Nu får han ju iallafall en chans att göra något åt det.