Anonym (va) skrev 2024-09-12 11:45:02 följande:
Ja, sex är för många en av grundstenarna i ett förhållande och inte något de skulle kunna tänka sig att leva utan. Det är högst normalt att anse det vara en dealbreaker, särskilt om de får höra tidigt att personen de går på dejt med är asexuell t.ex.
Att attraktionen försvinner efter några år tillsammans är en annan fråga. Då har man i bästa fall byggt upp en kärlek som får förhållandet att överleva ändå. Här verkar det dock inte vara så, från någondera part.
Vi får aldrig ta del av mer än ena sidan här på FL. Det är likadant i terapi, vilket jag bedrivit genom min utbildning. Det går inte att få tag på en objektiv sanning (om objektiv sanning ens existerar, men där är vi inne på filosofiskt territorium, och filosofi är inte min gren). Utgångspunkten blir istället personens (i det här fallet mannens) subjektiva perspektiv; det är hans historia vi har tillgång till och han som ber om råd i en situation han inte trivs med. Det behöver alltså inte vara bådas sanning, det räcker med hans - att den är sann för honom.
Du pratar här om sex i ett förhållande, där är det en viktig komponent ja. Ts kan tänka sig sex utanför sitt förhållande, så för honom verkar sex kunna funka fristående, med vem som helst. Verkar inte finnas en koppling till förhållandets hälsa sammantaget där sex är en ingående del. Jag menar att det är helhetssynen man behöver ha. Som exempel så behöver min partner få bekräftelse på att det finns en stark anknytning mellan oss för att vilja ha sex, för mig är det mer självklart, jag behöver inte få det konkret bevisat för att vilja i stunden. Eftersom jag vill fortsätta min relation gör jag mitt bästa för att se till att bådas behov uppfylls.
Nej, så är det självklart, den ena sidan. För att göra en bättre analys behöver man ändå ha i åtanke att den andra parten förmodligen har en annan upplevelse än det vi får berättat för oss. Oavsett vilka tekniker som används vid terapi, vilket FL inte är.