• Anonym (w)

Måste man leva?

Man kan ju bli inlagd på en avdelning mot sin vilja om man försöker ta livet av sig. Men varför måste man leva? . Och när det gälller t ex djur, så avlivar man dem för att de inte ska lida. Men det är okej för människor att lida? 

Jag vill inte leva. Jag har det oerhört tufft just nu. Och har haft det så i många år. Fast en del av mig vill ju såklart leva. Jag försöker liksom halvdant ta mitt liv, och har gjort det ca i ett år. 

Orkar inte. Mobbad hela livet. Dåligt uppväxt med sexuella övergrepp och vanvård. Långtidsarbetslös.  

Jag är ju inte så gammal heller. Men tanken på att jag ska bli ca 84 får mig att bli äcklad. Jag ville  inte ens bli 21? 

Någon som också brottas med självmordstankar här?

• Svar på tråden Måste man leva?
  • Freddie K

Jag vill inte låta cynisk, men man har ju fått ett liv och då tycker jag att man ska leva det. Man kommer att dö till slut så varför påskynda det? Jag har inte heller haft det lätt, men det har nog ingen haft. Man får helt enkelt göra det bästa av det man har.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Envän)

Jag förstår att du har det jobbigt med så mycket i bagaget och jag vet av egen erfarenhet att livet kan vara väldigt tufft, men livet kan också bli så mycket bättre. Du behöver någon att prata med och få hjälp att bearbeta och ta dig uppåt. Våga söka hjälp. Det är viktigt att veta att det inte alltid kommer vara och kännas så som det gör just nu. Livet är föränderligt. Du är värd att få leva och ingen av dem som gjorde dig illa ska få ta ifrån dig ditt liv. 

• Anonym (Mörker)

Sådär mörk i sinnet blev jag också bli ibland förut. Allt är hopplöst och jag har inget att kämpa för. Det finns inget som är roligt. Jag bryr mig egentligen inte om någon annan och ingen annan bryr sig om mig. När man väl försöker får man ändå en smäll så man mår ännu sämre. Har ofta tänkt att man skulle ta något stort lån And go out with a bang! Men det finns något som stoppar, någon typ av dröm eller hopp. Mitt sätt ut det dåliga måendet blev att skapa bra rutiner. Jag började smått. Trots inget jobb gå upp senast klockan 8. Bädda sängen när jag gått upp. Äta fiber bröd istället för vitt bröd. Duscha i princip varje dag för hygienen. Dricka vatten istället för läsk. Ta en promenad för att komma ut. Det funkade för mig att sätta små uppnåliga utmaniningar som förbättrade både min fysiska och psykiska hälsa. Lyckas man göra fler bra en dåliga saker så blir man taggad inför nästa dag.

• Harnok

Alla känner sådär ibland, även jag. Min depression kommer och går i vågor och jag försöker lära mig leva med det.

• Anonym (J)

De allra flesta har möjlighet att ändra sina liv. Man kan få ett jobb, träffa någon man älskar, byta jobb, utvecklas genom nya erfarenheter osv. 

Om du tex skulle få ett jobb och vänner så skulle du troligtvis börja må bättre. Vad står i vägen för det? jobba på dig själv för att nå dina mål. 

• Anonym (J)

Sedan borde det också extremt deppigt och kallt om folk tilläts ta självmord utan att försöka stoppa. Speciellt eftersom depression nästan alltid är behandlingsbart. Tycker det är fint att samhället sätter stopp. Och helt förbjudet är det tekniskt sett inte för det är ganska lätt att få tag på tabletter och göra det hemma. Men som sagt är inget man bör göra då livet ständigt förändras. 

• Anonym (q)
    Anonym (J) skrev 2024-09-09 19:09:31 följande:

Sedan borde det också extremt deppigt och kallt om folk tilläts ta självmord utan att försöka stoppa. Speciellt eftersom depression nästan alltid är behandlingsbart. Tycker det är fint att samhället sätter stopp. Och helt förbjudet är det tekniskt sett inte för det är ganska lätt att få tag på tabletter och göra det hemma. Men som sagt är inget man bör göra då livet ständigt förändras. 

Varför gapar du om depression? Jag har tänkt på självmord sedan den 19 april 2013, och har också gjort många självmordsförsök. 

Inte fan har jag en depression. Utan bara en svår livssituation. 
  • Anonym (J)
    Anonym (q) skrev 2024-09-22 10:01:40 följande:
    Varför gapar du om depression? Jag har tänkt på självmord sedan den 19 april 2013, och har också gjort många självmordsförsök. 

Inte fan har jag en depression. Utan bara en svår livssituation. 
    Fast om man vill begå självmord så har du inget hopp på att det ska bli bättre. Det är definitionen av depression, att man mentalt gett upp. Om du har ett stabilt psyke så har du orken att förändra sin situation och ej tänka på självmord som den enda lösningen.
  • Tukt

Man måste ju inte leva. Det är ett beslut som man själv tar. Däremot så underlättar ju inte samhället. 
    Dock kan det väl bra att känna man gjort det som går, för att livet ändå är värt att leva.

• Anonym (q)
    Anonym (J) skrev 2024-09-23 17:49:30 följande:
    Fast om man vill begå självmord så har du inget hopp på att det ska bli bättre. Det är definitionen av depression, att man mentalt gett upp. Om du har ett stabilt psyke så har du orken att förändra sin situation och ej tänka på självmord som den enda lösningen.
    En depression är en diagnos, där vissa kriterier måste vara uppfyllda. Jag uppfyller inga kriterier på depression, men vill ändå begå självmord.
  • Anonym (Neh)
    Tukt skrev 2024-09-23 17:53:24 följande:

Man måste ju inte leva. Det är ett beslut som man själv tar. Däremot så underlättar ju inte samhället. 
    Dock kan det väl bra att känna man gjort det som går, för att livet ändå är värt att leva.

Fast det där stämmer ju inte! Det är inte frågan om att samhället inte underlättar - det är ju inte så att det enda samhället gör är att inte aktivt hjälpa någon att ta livet av sig. Samhället är inte passivt i detta. Samhället är tvärtom högst engagerat i att aktivt motarbeta och sätta stopp för självmord. Sen om det är rätt eller fel kan ju diskuteras. 
  • Tukt
    Anonym (Neh) skrev 2024-09-23 21:10:32 följande:
    Fast det där stämmer ju inte! Det är inte frågan om att samhället inte underlättar - det är ju inte så att det enda samhället gör är att inte aktivt hjälpa någon att ta livet av sig. Samhället är inte passivt i detta. Samhället är tvärtom högst engagerat i att aktivt motarbeta och sätta stopp för självmord. Sen om det är rätt eller fel kan ju diskuteras. 
    Semantik. Men visst, du har rätt i sak.
  • Anonym (Målmedveten)

Försök se det som ett test. Du är en tv spels-karaktär i ett narrativ på den svåraste spelnivån. Hur tar du dig an utmaningarna för att klara spelet och avancera till nästa nivå? Om du faktiskt anstränger dig för att må bättre och gör fina saker för dig själv och andra  så kommer du må bättre.

Jag är i liknande sits som dig men det är så jag tänker. Lättare sagt än gjort..

Svar på tråden Måste man leva?