• Anonym (Panik)

Blir jag av med mitt barn nu?

Hej, jag behöver verkligen lite tips och hjälp från er med erfarenhet eller goda tankar.

Jag har varit i flera utredningar och tvister med mitt ex om min dotter... När hon var ca 5 år anklagade hon honom för att slå henne (han och hans sambo)... Det blev en lång utredning och jag ansågs lämplig och han fick halva vårdnaden och ca halva umgänget trots allt för att de inte kunde bevisas att hon talade sanning. 

En lång väg till att kämpa för ett bättre samarbete därefter...

För ca 2 år sedan flyttade han till Stockholm... Vi bor långt därifrån kan jag nämna. Ca 5-6 timmar bort. 

Förra sommaren kom det in en anonym orosanmälan om att dottern sagt till någon i skolan att hennes pappa slår henne. Det startades en utredning och då sa hon att han inte slår henne men skriker, behandlar henne dåligt, kastat en kastrull i golvet, boxat i bord, skrämt henne etc.. Även denna ledde inte till mycket mer än jag är lämplig som boende förälder. 

Paralellt med denna orosanmälan fick jag en till orosanmälan att pappan är självmordsbenägen som kom från en läkare till soc, även där hände ingenting..

han kommer 1 gång i månaden och träffar henne 2-3 dagar och på loven är hon där halva loven. 

Nu igår ringde socialjouren mig då hon umgåtts med honom, då har en läkare från sjukhuset ringt till socialjouren då dottern berättat att det framkommer fysiskt våld mot henne från mig och min sambo... gud vet vad mer hon berättat... vilket absolut inte stämmer. Har aldrig satt ett finger på henne... Innan hon skulle åka till honom hade hon bett mormor gå ut och slå honom för hon ville absolut inte dit.. sen plötsligt detta... vi har 3 andra barn jag och min sambo och jag är sååå rädd att förlora mina barn nu....... Socialen ska kontakta mig imorgon och prata med henne först och sedan med mig vad jag förstår.

Jag är helt förstörd och sambon också.... Någon med erfarenhet, vad händer nu????Vad gör jag???

• Svar på tråden Blir jag av med mitt barn nu?
  • Anonym (Panik)
    Fjäril kär skrev 2024-09-09 09:07:32 följande:
    Hon mår mycket dåligt och känner sig kanske besviken på dig och er familj - mest troligt för att hon måste träffa sin pappa och att hon inte kan få lugn och ro - kanske hos båda er .
    Det är INTE läxor det handlar om utan om andra saker . Hon är fortfarande liten och kan inte alltid förklara sina känslor. Och då blir det såna här saker istället. Hon ska få syskon och är förmodligen orolig över hur det ska påverka henne i en situation som redan är kaos . 

Hon sitter i mitten och verkar känns sig oerhört sviken av både dig och pappa . Förstår ni det?  
    Jag förstår det, men inte han. Jag tror allt detta var planerat från hans sida för han var trött på att pendla hit en gång per månad med kostnader för hotell, underhåll etc? 
  • Anonym (Toker)

Brukar skoja att jag har ett eget arkivrum nere på soc.

De intervjuar alla barnen, och ditt ex. Framkommer inget konstigt som ungarna säger så tror jag att du är rätt lugn.

Nu utgår jag från att ungen inte sitter blåslagen i förhöret, utan att du talar sanning om att du inte slagit henne.

• Anonym (Panik)
    Anonym (Toker) skrev 2024-09-09 10:16:49 följande:

Brukar skoja att jag har ett eget arkivrum nere på soc.

De intervjuar alla barnen, och ditt ex. Framkommer inget konstigt som ungarna säger så tror jag att du är rätt lugn.

Nu utgår jag från att ungen inte sitter blåslagen i förhöret, utan att du talar sanning om att du inte slagit henne.

Jag tror att hon är under extrem manipulation och kommer således hålla sig till att vi slagit henne. Hoppas de ser igenom det. 

kanske nämner hon även annat negativt, kanske kraven är hemma. Kanske att vi bråkat. Kanske att hon fått hjälpa till hemma med Mindre saker ibland. Kanske att jag varit hård och bestämd mot henne. 

frågan är hur mycket hon blåser upp saker och hur mycket han fått henne att ljuga. Han är en riktigt lögnare och manipulativ. 

• Anonym (Toker)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-09 10:23:29 följande:

Jag tror att hon är under extrem manipulation och kommer således hålla sig till att vi slagit henne. Hoppas de ser igenom det. 

kanske nämner hon även annat negativt, kanske kraven är hemma. Kanske att vi bråkat. Kanske att hon fått hjälpa till hemma med Mindre saker ibland. Kanske att jag varit hård och bestämd mot henne. 

frågan är hur mycket hon blåser upp saker och hur mycket han fått henne att ljuga. Han är en riktigt lögnare och manipulativ. 

Visst... Men soc är normalt sett inte dumma i huvudet.

Du skriver att ni har fler barn. De frågar barnen hur livet med dig och din sambo är. Säger alla fyra ungar samma sak. Att ni slåss och bråkar. Då har du ju trovärdighetsproblem och lite uppförsbacke retoriskt.

Men är det en unge som har en historia som kraftigt avviker sig från de andras uppfattning så är det förmodligen lugnt för dig.

Sen ska hon prestera en trovärdig berättelse. Är det rena fantasier som du blir anklagad för så tror jag att de lögnerna kommer att vara rätt så genomskinliga i ett förhör.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Toker) skrev 2024-09-09 10:30:11 följande:
    Visst... Men soc är normalt sett inte dumma i huvudet.

Du skriver att ni har fler barn. De frågar barnen hur livet med dig och din sambo är. Säger alla fyra ungar samma sak. Att ni slåss och bråkar. Då har du ju trovärdighetsproblem och lite uppförsbacke retoriskt.

Men är det en unge som har en historia som kraftigt avviker sig från de andras uppfattning så är det förmodligen lugnt för dig.

Sen ska hon prestera en trovärdig berättelse. Är det rena fantasier som du blir anklagad för så tror jag att de lögnerna kommer att vara rätt så genomskinliga i ett förhör.
    De andra barnen är små, en är 5, en är 3 och en inte född ännu. Hur blir det, ska dem prata med alla trots ålder?
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-09 11:06:08 följande:
    De andra barnen är små, en är 5, en är 3 och en inte född ännu. Hur blir det, ska dem prata med alla trots ålder?
    Det gjorde soc för mig när jag var misstänkt för våldsrelaterade brott. De tog in ungarna och förhörde även deras mor. Jag var inte anklagad för att ha gjort något mot barnen. Soc sa att det var rutin när det är våld inblandat.

Sen gjorde de hembesök innan de la ner det hela.

Den gången med våld var det polisen som gjorde orosanmälan. Två stycken har jag insett senare.

Rent generellt så är deras jobb att se till att barnen får det så bra som möjligt. Inte att sätta åt dig eller jävlas med dig. Det låter ju som att pappan till flickan inte är kapabel till att ta hand om henne. Honom har soc säkert redan uteslutit. Kvar återstår ju då du eller att omhänderta flickan. I första hand vill de ju att flickan ska bo kvar hos dig. Eventuellt med stödinsatser. Det är deras utgångspunkt. Det ska rätt mycket till för att det ska ända på sig.
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Toker) skrev 2024-09-09 11:19:24 följande:
    Det gjorde soc för mig när jag var misstänkt för våldsrelaterade brott. De tog in ungarna och förhörde även deras mor. Jag var inte anklagad för att ha gjort något mot barnen. Soc sa att det var rutin när det är våld inblandat.

Sen gjorde de hembesök innan de la ner det hela.

Den gången med våld var det polisen som gjorde orosanmälan. Två stycken har jag insett senare.

Rent generellt så är deras jobb att se till att barnen får det så bra som möjligt. Inte att sätta åt dig eller jävlas med dig. Det låter ju som att pappan till flickan inte är kapabel till att ta hand om henne. Honom har soc säkert redan uteslutit. Kvar återstår ju då du eller att omhänderta flickan. I första hand vill de ju att flickan ska bo kvar hos dig. Eventuellt med stödinsatser. Det är deras utgångspunkt. Det ska rätt mycket till för att det ska ända på sig.

Nej de verkar tycka pappan är ok. Vad får dig att inte tycka de? Att han flyttade? Att han manipulerar? jag håller med dig men vill förstå. 

nu har han dragit henne från skolan och all aktiviteter och kört till Stockholm med henne. Ska göra hemuppgifter trots att det finns en skolplikt för henne. Ljuger att han kommit överens med dem, men de skulle ?försöka? hitta en lösning men de är inte klart. Rektorn sa iallafall att de finns en skolplikt och de går inte på distans. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-08 20:18:57 följande:
    Hej, hon är 10 år. Har tidigare anklagat honom för våld när hon var 5-6. Sedan förra sommaren kom en anonym anmälan att hon sagt att pappa slår henne. Men hon sa i utredning att de inte är så men att han skriker, inte tar bra hand om henne, slår i bord osv? 
    nu anklagar hon mig och min sambo. Ingen aning vad hon sagt men Vi har aldrig slagit henne. Är rädd att de ska säga att hon inte trivs hos oss baserat på högre krav gällsnfe läxor, aktiviteter och mat?. Hon kan ju lata sig hos honom men hos oss har vi krävt mindre skärmtid och mer böcker osv?? vad tror du? Kan jag bli av med henne?

Har du fått prata med henne efteråt? 

Jag har också en dotter som har hittat på en del saker , det började när hennes pappa hade drabbats av psykisk sjukdom och hon helt plötsligt inte kunde vara hos honom alls längre. Då var hon 13-14. Hon var arg och besviken och tog ut mycket på mig. Hon sa till exempel att knappt fick någon mat hemma, jag minns att jag visade handläggaren ett proppfullt kylskåp under ett videosamtal. Sen var det en del som handlade om min sambo också och en del annat om mig , vill inte gå in på alla detaljer här så det kan kännas igen. 

Vi har haft en del utredningar och till slut fick dottern flytta till sin farmor men jag har inte blivit av med barnen (har två yngre också). Och jag träffar dottern fortfarande , vi har bättre relation nu. 

Jag tror inte du kommer bli av med barnen men de startar väl en utredning och pratar med dina andra barn också. 

• Anonym (Camilla)

Er dotter mår inte bra och spelar nu ut er mot varandra. Det du känner nu ang anklagelser mm är antagligen precis vad pappan kände när han blev anmäld. Du vet gången med samtal och besök. Men visst känns det som att det var planerat med skolväskan osv. Om han har slagit henne kanske hon ser genom fingrarna med det för en chans till slappare tillvaro. Kanske du ställt för höga krav på henne med läxor och motion. Dessutom mobbad i skolan. Vilken hjälp får hon för trasslet i skolan? Det var likadant i förra skolan. Något går käpprätt åt skogen. Eftersom det verkar ha pågått ett tag där hon anklagar pappan är det märkligt att ni inte satt in stödinsatser. Nu sitter du plötsligt i skiten. Hoppas verkligen att det löser sig till det nästa och att flickan får hjälp. 

• Anonym (Toker)
    Anonym (Panik) skrev 2024-09-09 16:10:33 följande:

Nej de verkar tycka pappan är ok. Vad får dig att inte tycka de? Att han flyttade? Att han manipulerar? jag håller med dig men vill förstå. 

nu har han dragit henne från skolan och all aktiviteter och kört till Stockholm med henne. Ska göra hemuppgifter trots att det finns en skolplikt för henne. Ljuger att han kommit överens med dem, men de skulle ?försöka? hitta en lösning men de är inte klart. Rektorn sa iallafall att de finns en skolplikt och de går inte på distans. 

Du sa något om att han skrek på henne (barnet), behandlade henne dåligt och hade en anmälan från en läkare. Du sa att soc inte gjorde något. Men varför skulle de? Barnet bodde ju hos dig.

Men det känns ju som att det skulle vara en annan sak om hon skulle flytta dit. Då tror jag att det får betydelse.

När jag blev anmäld var det viktigt att barnen inte var hos mig innan soc pratat med barnen. Det ringde två stycken buttra soc-tanter som förklarade att jag inte fick träffa ungarna tills det var klart.

Innan de ringde mig hade de pratat med mamman och löst så att barnen hade barnvakt bakom min rygg. De har väl säkert ringt och pratat med pappan i det här fallet.

När det var klart fick jag sms om att det var okej att träffa barnen igen. Då var de lite mindre buttra.
Svar på tråden Blir jag av med mitt barn nu?