• Anonym (Harig)

Lärare med flera domar

Mitt barn har en nyanställd lärare som visade sig ha flera domar gällande brott som inte är ovanliga vid gängkriminalitet. Dessa domar visas dock inte belastningsregistret när man söker jobb i skola. Som förälder tycker jag att det är lite obehagligt, de tonåringar som lejs för att utföra jobb verkar sällan ha koll eller skrupler och jag ser det absolut inte som otroligt att de skulle kunna tänka sig att kliva in på en F-6-skola om de behövde.

Rektorn verkar inte göra mycket, och kan säkert inte göra mycket då personen är fast anställd.

Är jag fånig och överdriven som känner så här? Hade ni andra tyckt att det känts obehagligt?

• Svar på tråden Lärare med flera domar
  • Anonym (Harig)
    Anonym (GD) skrev 2024-09-07 10:58:31 följande:
    Detta!

Ts, när beicks de påstådda brotten?
    Alla har begåtts de senaste fyra åren. 
  • Anonym (Man)

Nej du är inte fånig TS, jag hade inte låtit mina barn vara med någon som tagit tunga droger och helt hänsynslöst lurat stackars pensionärer, det tyder på mycket dålig karaktär och ingen som ska vara i närheten av barn.

• Xenia
    Anonym (H) skrev 2024-09-07 08:54:39 följande:

Hur gamla är domarna dock. Kanske var det i ungdomen och han nu bytt spår. Verkar konstigt att en gängkriminell skulle vara intresserad av att arbeta som lärare.. Relativt låg lön i förhållande till utbildningen. 

Vad säger att han slutat med kriminalitet? Han kan fortsätta att lura pensionärer på sin fritid. Lärarjobbet är en bra täckmantel, ingen misstänker honom.

Fattar inte att rektorn anställde honom, är det så ont om lärare?
  • Anonym (Volvo)

Står det uttryckligen att det är gängkriminalitet han sysslat med eller är det något du/ni fått för er? Vissa brott kan man ju hamna i ändå pga korkade snedsteg och att man mött fel person. 

Jag hade en  lärare som var i princip återfallsförbrytare dömd för åtskilliga småfiffliga brott som ändå kostat några år bakom galler och levde ett rätt hårt liv men som lärare var han outstanding.  Han varvade undervisningen med att berätta om sitt tuffa liv och satte respekt i klassens busar och var otroligt mån om alla elever och var fantastiskt bra på att lära ut. En liten klick föräldrar ville få honom sparkad och tyckte att han var farlig för barn etc men han skötte jobbet prickfritt och det fanns aldrig nån oro för att hans liv skulle gå ut över eleverna. Jag visste det inte då men nu idag vet jag att han förlorade körkortet tre gånger under mina år i skolan och dömdes till samhällstjänst och det förklarade varför han kallades cyklisten då han cyklade 2 mil dagligen i alla väder året runt. 

• Xenia
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-07 10:43:42 följande:

Släpp det och sprid ingen dynga. Straffet är avtjänat så det är sonat. Brotten verkar inte ha något direkt med hans yrke att göra. Han kan vara hur bra lärare som helst men han har haft/har olagligheter för sig. Vad han lär och vad han gör är helt vitt skilda saker. Dessutom är det inte grova våldsbrott. Sedan vad rektorn egen gör och vilka samtal de har haft har du inget att göra med. Rektorn har tystnadsplikt också. 

Vaddå "sonat"? Att lura pensionärer på deras sparkapital tyder på förslagenhet och bristande empati, och dessa egenskaper har han förstås kvar.
  • Anonym (Harig)
    Xenia skrev 2024-09-07 11:06:16 följande:
    Vad säger att han slutat med kriminalitet? Han kan fortsätta att lura pensionärer på sin fritid. Lärarjobbet är en bra täckmantel, ingen misstänker honom.

Fattar inte att rektorn anställde honom, är det så ont om lärare?
    Den här typen av brott syns inte i register som skolan begär. 
  • Anonym (Harig)
    Anonym (Volvo) skrev 2024-09-07 11:09:41 följande:

Står det uttryckligen att det är gängkriminalitet han sysslat med eller är det något du/ni fått för er? Vissa brott kan man ju hamna i ändå pga korkade snedsteg och att man mött fel person. 

Jag hade en  lärare som var i princip återfallsförbrytare dömd för åtskilliga småfiffliga brott som ändå kostat några år bakom galler och levde ett rätt hårt liv men som lärare var han outstanding.  Han varvade undervisningen med att berätta om sitt tuffa liv och satte respekt i klassens busar och var otroligt mån om alla elever och var fantastiskt bra på att lära ut. En liten klick föräldrar ville få honom sparkad och tyckte att han var farlig för barn etc men han skötte jobbet prickfritt och det fanns aldrig nån oro för att hans liv skulle gå ut över eleverna. Jag visste det inte då men nu idag vet jag att han förlorade körkortet tre gånger under mina år i skolan och dömdes till samhällstjänst och det förklarade varför han kallades cyklisten då han cyklade 2 mil dagligen i alla väder året runt. 

Det är ingen (inte heller jag) som säger att det är gängkriminalitet det handlar om. Men brotten ses inte sällan i samband med gängkriminalitet.
  • Xenia
    Anonym (Harig) skrev 2024-09-07 10:52:09 följande:
    Det handlar om tyngre droger. Och det handlar om organiserade bedrägerier mot bland annat pensionärer. Det är kombinationen av dessa brott som jag tycker är extra illa. 
    Drogbrotten kan bero på att han själv var drogberoende. Då gör man allt för att komma över droger. Förhoppningsvis är han drogfri nu.

Du kan förstås byta skola för barnet.

Annars kan du göra som någon föreslagit, sprida kopior av hans domar till de andra föräldrarna och hoppas på att en samlad föräldraopinion gör att han får sluta. Men jag är inte säker på att det går, en lärare är väl inte lätt att avskeda, och han har ju "sonat sina brott".

Ett mer dolskt sätt är att utnyttja ditt eget barn. Du säger till din man eller i telefon (när du vet att barnet hör) att du är orolig för att du vet att läraren har langat droger och lurat pensionärer på pengar. Barnet berättar för sina kompisar i skolan och på så sätt kommer det ut. Skulle någon konfrontera dig så spelar du oskyldig "jag pratade ju med min man/min mor och trodde att barnet var på sitt rum/ute och lekte".

Eller så gör du ingenting och hoppas att han inte är värre än andra lärare.
  • Anonym (Gina)

Jag skulle skicka anonymt till huvudmannen. Är det en kommun kan du skicka till dem centralt för vidarebefordran till skola/rektor. Då ska det hamna i registraturen och blir allmän handling om inte någon anser annat efter prövning....

Jag hade INTE velat ha vederbörande som lärare till mitt barn utifrån det är i närtid brotten är begångna. Punkt. 

Har för övrigt varit med om liknande inom socialtjänst där en vikarie fick signa avtal akut innan kontrollen var klar. Sen visade det sig att hen nyss avtjänat straff för grov trolöshet mot huvudman och det rörde sig om miljoner. Där var det en i personalgruppen som fattade misstankar för att vederbörandes historier om sitt liv och sin bakgrund inte rimmade med de ansökningar man fått läsa under rekryteringsprocessen (på den arbetsplatsen deltog alltid medarbetare ur teamet i vid rekrytering). Så den hann HR lösa innan problem uppstod. 

• Anonym (Gina)
    Anonym (Gina) skrev 2024-09-07 12:33:45 följande:

Jag skulle skicka anonymt till huvudmannen. Är det en kommun kan du skicka till dem centralt för vidarebefordran till skola/rektor. Då ska det hamna i registraturen och blir allmän handling om inte någon anser annat efter prövning....

Jag hade INTE velat ha vederbörande som lärare till mitt barn utifrån det är i närtid brotten är begångna. Punkt. 

Har för övrigt varit med om liknande inom socialtjänst där en vikarie fick signa avtal akut innan kontrollen var klar. Sen visade det sig att hen nyss avtjänat straff för grov trolöshet mot huvudman och det rörde sig om miljoner. Där var det en i personalgruppen som fattade misstankar för att vederbörandes historier om sitt liv och sin bakgrund inte rimmade med de ansökningar man fått läsa under rekryteringsprocessen (på den arbetsplatsen deltog alltid medarbetare ur teamet i vid rekrytering). Så den hann HR lösa innan problem uppstod. 

...och referenser lägger jag till. Referenserna var falska = fanns fog för att skilja hen från anställningen.
  • Anonym (Kim)
    Xenia skrev 2024-09-07 11:10:24 följande:
    Vaddå "sonat"? Att lura pensionärer på deras sparkapital tyder på förslagenhet och bristande empati, och dessa egenskaper har han förstås kvar.
    Empati har inget med brottet att göra. Visst är det för jävligt att lura äldre men straffskalan är den samma oavsett ålder på BO. Har du avtjänat det av rätten tilldelat straff ska brottet inte hållas mot dig. Han har sonat, gjort sin tid i finkan. Lär han sig något av det? Troligen inte. Blir han mer empatiskt. Inte troligt det heller. Men i folks ögon är personen dömd för tid och evighet. Det baseras på känsla. Inte fakta. 
  • Xenia

Det baseras på erfarenhet. Tidigare beteende förutser kommande beteende.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag skulle inte vilja att mina barn undervisades av någon som har varit så hänsynslös att han medvetet har lurat pensionärer på pengar. För det krävs - som någon skrev - förslagenhet, planering och definitivt bristande empati. Det är något helt annat än att knarka eller göra något dumt på impuls.

Droghistoria skulle jag ha mindre problem med, så länge han inte har ett aktivt missbruk.

Formellt har han sonat sina brott, men är han lämplig som lärare? Vad är han för förebild?

Jag funderar på om bedrägerierna kan hänga samman med tidigare drogmissbruk. Det är inte otippat att han finansierade drogerna genom att blåsa lätta offer på pengar, t ex sårbara äldre. Det gör det inte mindre hemskt, men skulle kunna vara en förklaring. Många missbrukare gör vad som helst för att få tag i droger.

Sen är penningtvätt ofta kopplat till gängkriminalitet. Finns det en hotbild mot honom, gör det honom ännu mindre lämplig som lärare. Med tanke på samhällsutvecklingen förstår jag TS oro och funderingar.

• Anonym (Lovis)

Tycker också man kan skicka anonymt till kommunen/arbetsgivaren. Vet de inte om det så bör de få veta om det. Hemskt olämpligt och även om de inte kan avskeda honom nu bör de ha koll. Offentlig verksamhet är så naiv och verkar kunna ta emot vem som helst både i skola, barnomsorg och vård. Har tyvärr sett flera exempel på det som inte slutade bra.

• ClumsySmurf
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-07 13:40:42 följande:
    Empati har inget med brottet att göra. Visst är det för jävligt att lura äldre men straffskalan är den samma oavsett ålder på BO. Har du avtjänat det av rätten tilldelat straff ska brottet inte hållas mot dig. Han har sonat, gjort sin tid i finkan. Lär han sig något av det? Troligen inte. Blir han mer empatiskt. Inte troligt det heller. Men i folks ögon är personen dömd för tid och evighet. Det baseras på känsla. Inte fakta. 
    Vad skulle ett förtroende för läraren baseras på?
  • Anonym (Lisa)
    Xenia skrev 2024-09-07 15:06:32 följande:

Det baseras på erfarenhet. Tidigare beteende förutser kommande beteende.

Stämmer. Nivån på dina inlägg går stadigt i samma riktning.
Svar på tråden Lärare med flera domar