• Xenia

Lärare med flera domar

Anonym (GD) skrev 2024-09-07 10:36:20 följande:
    Såklart ska det ske anonymt, du vågar alltså inte stå för vad du gör.
    Klent.
    I annat fall skulle TS bli dömd för förtal. Så det är helt logiskt.
  • Xenia
    Anonym (H) skrev 2024-09-07 08:54:39 följande:

Hur gamla är domarna dock. Kanske var det i ungdomen och han nu bytt spår. Verkar konstigt att en gängkriminell skulle vara intresserad av att arbeta som lärare.. Relativt låg lön i förhållande till utbildningen. 

Vad säger att han slutat med kriminalitet? Han kan fortsätta att lura pensionärer på sin fritid. Lärarjobbet är en bra täckmantel, ingen misstänker honom.

Fattar inte att rektorn anställde honom, är det så ont om lärare?
  • Xenia
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-07 10:43:42 följande:

Släpp det och sprid ingen dynga. Straffet är avtjänat så det är sonat. Brotten verkar inte ha något direkt med hans yrke att göra. Han kan vara hur bra lärare som helst men han har haft/har olagligheter för sig. Vad han lär och vad han gör är helt vitt skilda saker. Dessutom är det inte grova våldsbrott. Sedan vad rektorn egen gör och vilka samtal de har haft har du inget att göra med. Rektorn har tystnadsplikt också. 

Vaddå "sonat"? Att lura pensionärer på deras sparkapital tyder på förslagenhet och bristande empati, och dessa egenskaper har han förstås kvar.
  • Xenia
    Anonym (Harig) skrev 2024-09-07 10:52:09 följande:
    Det handlar om tyngre droger. Och det handlar om organiserade bedrägerier mot bland annat pensionärer. Det är kombinationen av dessa brott som jag tycker är extra illa. 
    Drogbrotten kan bero på att han själv var drogberoende. Då gör man allt för att komma över droger. Förhoppningsvis är han drogfri nu.

Du kan förstås byta skola för barnet.

Annars kan du göra som någon föreslagit, sprida kopior av hans domar till de andra föräldrarna och hoppas på att en samlad föräldraopinion gör att han får sluta. Men jag är inte säker på att det går, en lärare är väl inte lätt att avskeda, och han har ju "sonat sina brott".

Ett mer dolskt sätt är att utnyttja ditt eget barn. Du säger till din man eller i telefon (när du vet att barnet hör) att du är orolig för att du vet att läraren har langat droger och lurat pensionärer på pengar. Barnet berättar för sina kompisar i skolan och på så sätt kommer det ut. Skulle någon konfrontera dig så spelar du oskyldig "jag pratade ju med min man/min mor och trodde att barnet var på sitt rum/ute och lekte".

Eller så gör du ingenting och hoppas att han inte är värre än andra lärare.
  • Xenia

Det baseras på erfarenhet. Tidigare beteende förutser kommande beteende.

Svar på tråden Lärare med flera domar