Höja statusen på läraryrket?
Först och främst är problemet att det är ett kvinnoyrke, och att så många av kvinnorna har valt yrket endast för att kunna komma undan med så lite arbeta som möjligt. Detta hör jag jämt när jag pratar med lärare som jag känner privat: "jag är alltid ledig när barnen är lediga, det underlättar så mycket", "jag får mycket tid med mina barn", "det är korta dagar, det är bra för då slipper mina barn långa dagar i barnomsorgen".
Ovanstående är ju förståeligt och positivt för lärarbarnen såklart, men det kan inte vara sådant som ska vara motivationen, när man väljer ett yrke där man kan göra så stor skillnad för det uppväxande släktet - både positivt och negativt. Det är OERHÖRT slött + att allting är OMÖJLIGT.
Kommer ihåg när jag hade barn i skolan, och det var helt omöjligt för läraren att hålla ett utvecklingssamtal efter klockan 16, för "då är arbetstiden slut". Tänk om JAG skulle ha sagt så till MIN arbetsgivare vid diverse akuta situationer, på den tiden då jag arbetade inom vård och omsorg, eller när man behövde träffa anhöriga som i sin tur hade SINA arbetsdagar och ofta inte kunde komma före klockan 18: "nä nu är arbetstiden slut, nu går jag hem, hej då!". ???
Det finns mig veterligen INGEN annan yrkeskategori än just lärare, som håller så hårt på sina - redan mycket korta - arbetsdagar.
Fakta: Lärare har en arbetsvecka på 45 timmar, och det svårt att inte överskrida detta. Det händer ofta att man blir uppringt på kvällerna och att alla möjliga människor vill att man ställer upp på allt möjligt när som helst på dagarna. Jag jobbade bara 50 % förra året, ändå flippade en mamma ut i ett mail över att jag inte hade ändrat hennes dotters frånvaro till giltigt än. Hon hade mailat kl. 22 på måndag kvällen och förväntade sig att det skulle vara ändrat kl. 8 tisdag morgon. Jag jobbade dock inte tisdagar.
Det är lite av ett problem om båda föräldrar är lärare. De egna barn ser i princip inte sina föräldrar i slutet och även i början av ett läsår. Då jobbar de bara hela tiden. ENDA fördelen är att vi är lediga samtidigt som våra barn. Dock INTE lika länge. Vi har ungefär 5 extra arbetsdagar i slutet av läsåret, 5 i början, 2 på höstlovet och en efter jullovet.