Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Höja statusen på läraryrket?

    Cathariiina skrev 2024-09-07 11:56:16 följande:

    Först och främst är problemet att det är ett kvinnoyrke, och att så många av kvinnorna har valt yrket endast för att kunna komma undan med så lite arbeta som möjligt. Detta hör jag jämt när jag pratar med lärare som jag känner privat: "jag är alltid ledig när barnen är lediga, det underlättar så mycket", "jag får mycket tid med mina barn", "det är korta dagar, det är bra för då slipper mina barn långa dagar i barnomsorgen". 

    Ovanstående är ju förståeligt och positivt för lärarbarnen såklart, men det kan inte vara sådant som ska vara motivationen, när man väljer ett yrke där man kan göra så stor skillnad för det uppväxande släktet - både positivt och negativt. Det är OERHÖRT slött + att allting är OMÖJLIGT.

    Kommer ihåg när jag hade barn i skolan, och det var helt omöjligt för läraren att hålla ett utvecklingssamtal efter klockan 16, för "då är arbetstiden slut". Tänk om JAG skulle ha sagt så till MIN arbetsgivare vid diverse akuta situationer, på den tiden då jag arbetade inom vård och omsorg, eller när man behövde träffa anhöriga som i sin tur hade SINA arbetsdagar och ofta inte kunde komma före klockan 18: "nä nu är arbetstiden slut, nu går jag hem, hej då!". ???

    Det finns mig veterligen INGEN annan yrkeskategori än just lärare, som håller så hårt på sina - redan mycket korta - arbetsdagar. 


    Min erfarenhet ifrån att jobba som lärare i 30 år är raka motsatsen. Så jag undrar lite vilken värld du lever i????

    Fakta: Lärare har en arbetsvecka på 45 timmar, och det svårt att inte överskrida detta. Det händer ofta att man blir uppringt på kvällerna och att alla möjliga människor vill att man ställer upp på allt möjligt när som helst på dagarna. Jag jobbade bara 50 % förra året, ändå flippade en mamma ut i ett mail över att jag inte hade ändrat hennes dotters frånvaro till giltigt än. Hon hade mailat kl. 22 på måndag kvällen och förväntade sig att det skulle vara ändrat kl. 8 tisdag morgon. Jag jobbade dock inte tisdagar. 

    Det är lite av ett problem om båda föräldrar är lärare. De egna barn ser i princip inte sina föräldrar i slutet och även i början av ett läsår. Då jobbar de bara hela tiden. ENDA fördelen är att vi är lediga samtidigt som våra barn. Dock INTE lika länge. Vi har ungefär 5 extra arbetsdagar i slutet av läsåret, 5 i början, 2 på höstlovet och en efter jullovet.
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-07 14:46:03 följande:
    Ämneslärna har oftast god kompetens i sitt ämne, enligt min erfarenhet från mina barns skoltid. Men de låg och mellanstadielärare som mina barn hade , hade inte så goda kunskaper i vissa ämnen, tex engelska och naturvetenskap. Jag rättade dem många gånger när de skickat ut felaktiga läxor eller rättat prov på ett felaktigt sätt.  Skall man kanske inte göra det för att visa läraren respekt? Men jag kunde ju inte låta mina barn sitta och lära sig felaktigheter?
    Missförstår du med flit eller missförstår du verkligen? Jag har alltid påpekat när det var fel. Och det brukar inte lärare ha ett problem med. Så, det har inte med saken att göra. Poängen är bara HUR. Om du säger till ditt barn "där ser man att läraren inte har någon aning". Då har du förstört respekten för läraren. Då tänker barnet att det inte är värt att lyssna alls. 

    Jag har varit med om att en lärare berättade för klassen att såna hemska sjukdomar som finns med i bibeln, pesten och spetälska, inte finns längre. Och då sa jag till sonen att fröken misstog sig där, de finns faktiskt kvar. Nästa dag skickade fröken en lapp med frågan om jag kunde berätta detaljer, hon ville lära sig. Hon var i alla fall inte förnärmad (men hon kunde också ha googlat). Men i alla fall så gav jag inte sonen intrycket att det är något som fröken borde ha vetat just detta. Alla kan inte veta allt. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-07 14:46:03 följande:
    Ämneslärna har oftast god kompetens i sitt ämne, enligt min erfarenhet från mina barns skoltid. Men de låg och mellanstadielärare som mina barn hade , hade inte så goda kunskaper i vissa ämnen, tex engelska och naturvetenskap. Jag rättade dem många gånger när de skickat ut felaktiga läxor eller rättat prov på ett felaktigt sätt.  Skall man kanske inte göra det för att visa läraren respekt? Men jag kunde ju inte låta mina barn sitta och lära sig felaktigheter?
    Nåja, lågstadiet.... där är det ju viktigare med läsinlärning och annat grundläggande. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-07 15:22:48 följande:
    Läsinlärning kunde de inte heller. De hade ingen kunskap i olika läs och skrivinlärningsmetoder. Skolan blev något år senare anmäld för detta, bristande undervisning och fick en anmärkning av skolinspektionen, 
    Okej, om skolinspektionen hittade brister så fanns det väl några. Men jag skulle inte tro att jag vet bättre vilken läsinlärning som är bra, än vad lågstadielärarna gör.  

    Jag tycker det är generellt ett ganska otrevligt och ignorant drag att tro sig veta bättre än de som är professionella. Lärare är lika professionella som folk i andra akademiska yrken, men av någon anledning tro sig folk veta bättre? 

    Det kan finnas fall där man kan avgöra att något är oprofessionellt eller fel. Oftast handlar det då dock om olämpligt beteende. Små faktafel är ingen stor grej, det är mänskligt. När det gäller metoder dock ..... det är svårt. Kanske är du superbra insatt i läsinlärning (men då kunde du ha nämnt det). Men om det t.ex. finns nya rön, så kan det ju också vara så att en ung lärare inte har lärt sig äldre metoder. 
  • AndreaBD
    En glad tjej skrev 2024-09-08 07:39:24 följande:
    Utbildningen är fyra år,  vi läste mycket om de ämnen vi skulle undervisa i så ämneskunskaper fick vi gott om. Det som jag tycker saknas är fördjupade kunskaper inom npf. 
    Upp till mellanstadiet kan det vara fyra år. Högstadiet och gymnasiet är oftast fem år.
  • AndreaBD
    Anonym (Debatt) skrev 2024-09-08 09:00:47 följande:
    Spelar detta någon roll Var läraren jobbar någonstans när undervisningen är slut? 
    ABSOLUT! 35 timmar är arbetsplatsförlagd tid. Det betyder i skolan, ingen annanstans. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-08 08:51:59 följande:

    Det där skiljer sej nog från skola till skola. Min mamma bor granne med en lärare. Grannen går till jobbet varje dag 7:30 och kommer hem varje dag kl 14. 15 min i var riktning till arbetsplatsen. Jag har svårt att få det till 35 h. 


    Då jobbade hon inte heltid. Det finns ingen annan möjlighet. Det skiljer sid absolut inte från skola till skola, det gäller hela Sverige, även friskolor. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mio) skrev 2024-09-08 09:12:20 följande:

    Jo hon arbetar heltid. Och mamma passar hennes hund dagtid så tiderna stämmer. Hon hämtar och lämnar sin hund dom tiderna. 


    Å andra sidan är hon en mycket omtyckt och duktig lärare. Hon har väl jobbat 25 år ungefär i samma skola. Hon kan definitivt sitt jobb på alla punkter, men hon lägger garanterat inte ner 45 timmar i veckan på sitt jobb. Men varför skulle hon behöva det? Hon sköter sitt uppdrag som lärare exemplariskt. 


    Så kan man inte göra om det ska göras korrekt. Och jag har aldrig träffat på något sånt. Som sagt, antigen så jobbar hon inte heltid. eller också så jobbar hon deltid som lärare och deltid som ... något annat, kanske är hon inofficiell biträdande rektor och sköter ekonomi eller annat åt skola. Inte vet jag, men man får inte göra så. Man måste vara 35 timmar i skolan som heltidsarbetande lärare.
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-08 13:11:15 följande:

    Lågstadielärarna i mina barns klasser hade tyvärr inte någon utbildning i läs och skrivinlärning. Det berodde på att de gick utbildningen till 1-7 lärare som man kunde göra i slutet på åttiotalet. Min dotters lärare hade gått 1-7 lärarutbildningen med inriktning mot NO och då ingick inte läs och skrivinlärning. Trots det blev man behörig till att undervisa i lågstadiet. 


    Eftersom min dotter hade problem med läsinlärning samarbetade jag mycket med hennes lärare i förskoleklassen, som tipsade mig om att köpa boken: L som i Läsa och M som i metod. Denna bok beskrev ett tiotal olika läs och skrivinlärningsmetoder som används i Sverige. Jag frågade min dotters lärare på lågstadiet, vilken metod hon använde, men det kunde hon inte svara på.
    Jag läste också många andra böcker om tal och språkutveckling, material från Kodknackarna och satte mig in i detta för att kunna hjälpa min dotter. Till slut fick vi också hjälp av en utbildad speciallärare, som tur var. Så jag blev till slut väldigt insatt i läs och skrivinlärning, jag samarbetade nära min dotters speciallärare , för att vi skulle få bästa effekt, vilket vi fick. 


    Så läraren var inte behörig att undervisa i svenska och var tvungen att göra det ändå? Då är det rektorns fel inte lärarens. 
  • AndreaBD
    En glad tjej skrev 2024-09-08 14:50:17 följande:
    Jag läste 4-6-utbildningen, den är fyra år, samma som f-3. Så alla lärarutbildningar idag (förutom förskollärare) är minst fyra år.
    Precis vad jag också tänkte. 
  • AndreaBD
    Cathariiina skrev 2024-09-08 15:18:45 följande:
    I den kommunala skolan tröttnar de begåvade barnen ofta, då de bara får sitta och vänta och pyssla med tråkiga och meningslösa extrauppgifter. Där får man inte ens andas om att dela upp eleverna på något sätt - vilket är det främsta problemet med den svenska kommunala skolan. 
    Vad rolig du är! Kommunala skolan har inte bara alla problemelever kvar - friskolorna sorterar ju ut dem, de har dessutom inga nyanlända. Kommunala skolan har alltså barn barn som uppför sig illa  - tidigare fanns det ju specialskolor som kunde ta dessa barn, men det avskaffade man.

    Kommunala skolan har dessutom nyanlända som inte kan svenska. De kan dessutom ha barn med handikapp - och då pratar vi inte bara bokstavsdiagnoser, det kan även vara intellektuell nedsättning, fysiska handikapp eller kroniska sjukdomar så som diabetes eller epilepsi. Friskolorna undviker ju alla såna, så långt det går. Barn med invandrabakgrund och sociala problem behöver de inte ens undvika, deras föräldrar kommer ofta inte på idën att leta efter alternativ till den lokala skolan.

    Och då är din idé att de ska dela upp ungarna på något sätt??? Det var det dummaste jag har hört på länge. Det finns ju inte ens tillräckligt personal för något sånt. Dessutom har man förstås redan en viss uppdelning där det absolut behövs. Dvs. t.ex. nyanlända, eller liten grupp av särskilt knepiga elever. Men allt sånt är bara möjligt i ganska begränsat omfattning. 
  • AndreaBD
    Cathariiina skrev 2024-09-08 17:22:33 följande:
    Det är ju inte antalet år som avgör, utan hur mycket innehåll man stoppar in i de åren, hur kunskapen examineras, och hur många andel rätt som krävs för godkänt. 

    T.ex. är det en (inormellt) känd sak, att två universitetspoäng på ett ämne på universitet som fristående kurs (t.ex. matematik, fysik, kemi, företagsekonomi), är värd bara en poäng på KTH, för att tempot är dubbelt så snabbt på KTH och kraven så mycket högre.

    På lärarhögskolan finns det många flummiga examinationsformer, t.ex. att spela upp en charad inför klassen, eller diskutera på ett seminarium. Då behöver du bara häva upp din stämma en gång, så har du varit "aktiv" på seminariet - och då får du godkänt på kursen. Detta är något annat än de essäfrågor som studenterna på t.ex. diplomatprogrammet måste klara av att svara på. Oförberett, i en examinationssal. 

    Vidare är det många som säger att innehållet på lärarutbildningen ofta inte hjälper så mycket i verkligheten. Man ska lära sig om olika filosofers och pedagogers utvecklings- och inlärningsteorier, men detta är inte relevant i ett klassrum... Där är det viktigare att kunna få eleverna att sitta still och hålla tyst, typ. Särskilt i en kommunal skola med mycket blandat elevunderlag. 

    Vidare har examinatorerna på lärarutbildningarna order att släppa igenom så många som möjligt, för att det är så stor brist på lärare, och då sänks kraven ytterligare. 

    Jag råkar dessutom veta, att när det gäller undervisningsämnena på högre stadier, så läser de som ska bli lärare på högstadiet inte tillsammans med dem som läser ämnena som enstaka kurser, utan de läser en urvattnad version där de bara behöver lära sig ungefär det innehållet som de sedan ska förmedla i undervisningen, och inget mer. De som ska bli gymnasielärare läser tillsammans med dem som läser ämnena som enstaka kurser av andra skäl, men där är i stället gränsen för godkänt lägre för lärarstudenterna. Eller så har det i alla fall varit och jag tror inte att det har blivit bättre, att döma av vad jag har sett av nyexaminerade lärare.
    Varför SKULLE en blivande lärare läsa exakt samma som en blivande ingenjör?  Jag tycker inte det är förvånande, eller olämpligt. Jag måste säga - jag tror inte riktigt på att de lär sig dubbelt så mycket på KTH, jag tror du tittar på vad de lär sig på KTH och konstaterar att lärarna lär sig bara hälften av JUST DETTA. Men det kanske tillkommer annat? 

    Flummiga examinationsformer? Det mest missvisande eller olämpliga är ju just såna tester där man får exakta poäng efter en mall. Eller ännu värre - multiple choice. Varför ska en lärare på universitetet inte kunna bedöma?
    Jag har också synpunkter på lärarutbildningen. HUR man faktiskt undervisar har vi knappt gjort på fem års studier. Det är sant. Jag hade velat haft mer av det. 

    Det där med poängen vet jag inte, men jag tycker det låter osannolikt. 
  • AndreaBD
    Cathariiina skrev 2024-09-08 23:30:36 följande:
    ...det var ju precis det jag sa..? Och det är därför alla ansvarstagande och empatiska föräldrar flyttar sina barn till en friskola. 

    ...dock var det likadant även innan friskolornas ankomst, jag minns ju hur det var under min egen skoltid på 1970-80-talet. Inte heller då fick man andas om att dela upp eleverna på något sätt, utom på högstadiet då det fanns särskild och allmän kurs i matte, engelska och B-språk. Dessa stackars lektioner var de enda oaserna från buset under veckan. 
    Du skyller på lärarna eller även på rektorerna, men rätt adress är ju politikerna. Det ändras ju aldrig något av det som inte har fungerat i flera årtionden! Kommunaliseringen t.ex. - det har aldrig fungerat bra. 

    Och det är ingen bra lösning att en del föräldrar flyttar sina barn till en friskola. ALLA kan inte göra det. Platserna är ju begränsade. Och jag har själv jobbat på dåliga friskolor, så det kan också vara katastrof. Min dotter ville absolut byta till en friskola när hon gick i gymnasiet. Jag var emot det. Den kommunala som hon gick på var nämligen en mycket bra skola. 

    Och på tal om att dela upp barn - jag har själv gått i skola i Tyskland där man har tre skilda skolformer och jag har alltid tyckt att det inte fungerar att ha exakt alla tillsamamns. Men då får man verkligen ändra allt. De skolorna som har de svagaste eleverna då behöver nämligen betydligt mer resurser. Så är det ju. 
  • AndreaBD
    Cathariiina skrev 2024-09-09 00:03:35 följande:
    Du menar att föräldrar ska låta sina snälla, trevliga, ambitiösa och ibland även högbegåvade barn, vara kvar i sin kommunala skola i egenskap av krockkuddar mellan buset - eller för vissa rentav slagpåsar? Och på samma gång förstöra alla deras möjligheter för framtiden..? Skulle inte tro det...

    Jodå, jag har bra koll på de tyskspråkiga länderna. Jag har till och med arbetat på en Volks-und-Hauptschule i en av de länderna, på den tiden då det hette så. Och det var stor skillnad mellan sorterna i Sonderschule, Hauptschule och das Gymnasium. Det fanns även tre olika Leistungsgruppen i flera ämnen på i alla fall Hauptschule. Fördelen med det var att de begåvade och ambitiösa eleverna FICK EN CHANS - och jag kan inte se hur det kan vara fel..? De kan ju inte hjälpa att de andra eleverna är som de är. Eller att de har blivit födda... Jag minns inte heller att det var mer personal där än här, men på något mystiskt sätt fungerade det ändå. 
    Det är inte jag som motsätter sig något sånt! Så varför argumenterar du som om jag skulle säga emot? Det är politikerna du får tjata på. De genomför den ena reformen efter den andra, och gör det bara värre varje gång. Antagligen vet de inte vad problemen är, och lyssnar inte på lärarna. 
  • AndreaBD
    Cathariiina skrev 2024-09-09 00:03:35 följande:
    Du menar att föräldrar ska låta sina snälla, trevliga, ambitiösa och ibland även högbegåvade barn, vara kvar i sin kommunala skola i egenskap av krockkuddar mellan buset - eller för vissa rentav slagpåsar? Och på samma gång förstöra alla deras möjligheter för framtiden..? Skulle inte tro det...

    Jodå, jag har bra koll på de tyskspråkiga länderna. Jag har till och med arbetat på en Volks-und-Hauptschule i en av de länderna, på den tiden då det hette så. Och det var stor skillnad mellan sorterna i Sonderschule, Hauptschule och das Gymnasium. Det fanns även tre olika Leistungsgruppen i flera ämnen på i alla fall Hauptschule. Fördelen med det var att de begåvade och ambitiösa eleverna FICK EN CHANS - och jag kan inte se hur det kan vara fel..? De kan ju inte hjälpa att de andra eleverna är som de är. Eller att de har blivit födda... Jag minns inte heller att det var mer personal där än här, men på något mystiskt sätt fungerade det ändå. 
    Min poäng var ju egentligen också att det inte alltid stämmer att det är bättre på 
    friskolorna. Jag har jobbat på en som var värre än det som jag har upplevt på kommunala skolor.

    Det är ju så olika. Det är inte nödvändigtvis friskolorna som har hittat lösningen.
    Det beror helt på. 
  • AndreaBD
    Cathariiina skrev 2024-09-09 10:57:25 följande:
    Ja, men TILLS förändringar sker, så är enda sättet att rädda sina barn att flytta dem till en bra friskola. Så småningom MÅSTE ju även politikerna vakna, när endast buset är kvar på de kommunala skolorna, och inga lärare vill arbeta där mera. 
    Ingen lärare vill jobba där? Man vill ju ha ett jobb, så om man inte får ett jobb på en bra skola så tar man kanske ett jobb på en sämre skola. Hellre än att gå arbetslös. Eller snarare skulle man inte ens få ersättning om man inte tar ett jobb, för att det är en dålig skola. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-09-09 14:22:46 följande:
    Lönen är inte problemet.
    Precis. Det är arbetsmiljön, och för låga krav på elever och föräldrar som är problemet. 
  • AndreaBD
    Anonym (smutt) skrev 2024-09-09 14:45:12 följande:

    Det vi väl egentligen alla önskar, oavsett om vi uttalar det högt eller inte, är ett samhälle där det är lite mer "Ja, herr magister" över eleverna och samhället i övrigt.

    Lite mer respekt. Lite mer disciplin. Lite mer känsla av att lärarna är auktoriteter för eleverna (och deras föräldrar) att lyssna på.

    Den förändringen fixar man inte med högre löner.

    Den förändringen fixar man inte med att sålla bort de värsta stolpskotten till lärarelever.

    Det är en hel samhällsordning som måste förändras för att det skall ske. Det är en acceptans för ett helt annat synsätt på samhälls-roller och individerna som måste till.

    Jag tror det är svårt att få till i ett land med Sveriges politiska historia och det samhälle som vi låtit växa fram.. 


    Precis, man måste nämligen börja kräva att elever måste sköta sig, att de inte får bete sig hur som helst utan konsekvenser. Och att föräldrarna också har ett ansvar ifall deras barn verkligen beter sig illa, inte samarbetar alls eller håller på att bygga upp sitt eget lilla kriminella gäng på skolan.  
Svar på tråden Höja statusen på läraryrket?