• fornminne

Barnens pappa pedofil

Anonym (Ta dig samman!) skrev 2024-09-05 19:13:59 följande:

Är barnets ena förälder dömd för sexualbrott så får man väl till rätten och yrkar ENSKILD vårdnad, samt bevakat umgänge. Så att det finns färdig tills dess att straffet är avklarat.

För inte tusan skulle jag som medförälder fortsatt ha varannan vecka. 

Precis!

TS, du yrkar på enskild vårdnad samt övervakat umgänge när han kommer ut. Om du får igenom det är en annan sak, men du borde ha goda chanser eftersom det trots allt handlar om sexuella övergrepp på barn. Även om han inte har utsatt sina egna barn, har du starka argument för att barnen inte ska bo hos honom eller träffa honom ensamma.

Föräldrar har inte rätt till sina barn. Det är barn som har rätt till sina föräldrar. Tyvärr tolkas detta ibland helt knas och även olämpliga eller farliga föräldrar får umgänge. Även barn som (på goda grunder) är rädda för sin förälder, tvingas ibland träffa föräldern ensamma. Hur detta kan anses vara barnens bästa, övergår mångas förstånd.

Efter ett antal uppmärksammade och tragiska fall (t ex Tintin) har dock detta kritiseras alltmer. Nya riktlinjer har tagits fram för att skydda barn bättre, men jag vet inte vad det har lett till i praktiken.
  • fornminne
    Anonym (Sop) skrev 2024-09-07 13:42:14 följande:

Dom har hotat mig med att jag måste se till att barnen inte träffar honom annars tar dom barnen från mig oxå eftersom jag inte kan skydda dom då. 

men sen har dom ångrat sig o barnen får träffa pappa men inte sova över. Men han har inte åkt in än

Så tråden handlar inte om att du kanske måste lämna barnen till honom, utan tvärtom? Om du inte skyddar barnen, ses du själv som en olämplig förälder. Vilket jag kan hålla med om i det här fallet.

Var står du själv i frågan? Vill du att pappan ska träffa barnen? Var det därför Soc klargjorde sin ståndpunkt? Hur gamla är barnen? Vill de träffa sin pappa?

Men allt utom övervakat umgänge, låter som uteslutet.
Svar på tråden Barnens pappa pedofil