Anonym (Undran) skrev 2024-09-05 10:35:05 följande:
Går jag ut med en hund går jag gärna inte förbi om jag ser en katt. Har läst historier om/sätt videos på katter som flugit fram ur buskar för att attackera hundar, när de gått i koppel med sin ägare.
Jag vet dock människor som blivit oprovocerat attackerade av katter. Hade vänner med katt under uppväxten. Den katten var jag rädd för då jag vet att den tex hoppat fram och attackerat min systers ben från ingenstans.
Kattägare brukar säga att ?min katt är snäll, katter är inte farliga osv? men katter kan ju agera aggressivt mot människor de inte känner och litar på. Det har även kattägare berättat för mig, att de blivit bitna och klösta av sin katt innan katten lärde känna ägaren och lita på sin ägare.
Jag vet att det kan hända med hundar också, men de tenderar oftare att lita på människor och lita på och behandla sin ägare väl redan från början.
Ja hundar kan uppfattas som ett hot. Speciellt om det rör sig om en kattmamma med ungar. Dock är det nog ytterst få individer som oprovocerat hoppar på hundar eftersom katter hellre flyr än slåss. Undantaget är som sagt kattmammor. Dom är riktiga bitchar!!!
9 av 10 gånger är det inte oprovocerade attacker, utan handlar om att man inte förstått när katten visat tecken på att man gått över dess gräns.
Det du nämnde med katten som attackerade din systers ben, kan jag (nästan) garantera var en lekfull attack. Min katt gör så varje dag flera gånger om dagen mot mig. Jag förstår att det kan tolkas hotfullt och skrämmande för folk som är ovana vid katter.
Just det där är dock något katten oftast gör med människor den känner sig trygg med. Den vågar vara kaxig mot folk och andra djur som den litar på eftersom deras "kaxighet" skulle kunna tolkas som en provokation, vilket kan leda till ett tvättäkta slagsmål och det vill den INTE riskera. Det är ett beteende den har med sig från barnsben då syskonen lekte "slagsmål" med varandra.
Det kanske gör lite ont, men inte i närheten av vad det skulle kännas som om det rörde sig om en äkta aggressiv attack.
I ytterst få fall handlar oprovocerade attacker om att katten är sjuk. Att den har ont eller har hormonella obalanser i kroppen. Friska katter ska inte bete sig aggressivt utan anledning. Och gör dom det, handlar det som sagt om att vi människor missbedömt hur mycket vi kan klappa/bära/klia katten innan den fått nog. Det är vanligare förekommande med katter man inte känner, men om du låter katten vara så kommer den garanterat låta dig vara.