Anonym (man undrar) skrev 2024-09-13 14:57:16 följande:
Jag är också lite nyfiken på hur och varför det blev så extremt stort med just Palestinafrågan. Det pågår och har pågått krig på så många olika ställen, Jemen, Kongo, Sudan med mera som alla har varit fruktansvärda. Även Ukraina som du nämner. Men just det här blev stort.
Mitt svar är nog sociala medier. Filmsnuttar på mord och lemlästning, samt att vi har en stor muslimsk befolkning i Sverige och övriga Västeuropa.
Det har ju varit enormt många botar och vanligt folk som har spammat sociala medier med propaganda, artister har fått ställa in konserter pga propaganda och så vidare.
Nu är jag den sista som är för Israel i den här konflikten. Israel har definitivt gått för långt i sin hämnd och kommer förr eller senare få stå till svars för sina handlingar. Men när man ser att vissa blir fanatiska så börjar jag dra öronen åt mig. Då är det något som är fel. Allt kan inte handla om Palestina och Israel. Vissa har ju inte kunnat tänka på annat och då blir det mer en galenskap än ett engagemang.
Inget av de länderna är idealiskt för mig. Jag ser det som två krigiska folk som båda älskar krig, terror och hatbrott. Det är liksom ett ganska typiskt mellanösternproblem.
Vi tänker i liknande banor.
Engagemang mot dödande har jag 100% förståelse för. Urskillningslöst ställningstagande för den ena av två dödsmaskiner - not so much.
Men i försöken att förstå har jag läst på lite och så här sammanfattar jag mina funderingar:
Israel må ha gjort sig skyldigt till svineri av episka mått. Men att ursäkta de grymheter som de utsätts för med att de är den stora boven som BÖRJADE, det köper jag inte.
Israel bildades inte med hjälp av erövringskrig, utan genom beslut av FN. Samma dag som staten utropades, blev den anfallen av samtliga omkringliggande länder. Jag ser därför israelerna som delaktiga, men inte initiativtagare till den blodiga konflikt som pågår än idag. Från början blev de anfallna och de försvarade sig. Genom åren har de pysslat med saker de gott kunde låtit bli, som t.ex. att roffa åt sig mer än vad som blev dem tilldelat.
Men i sin helhet (och med Hamas på spelplanen) är jag inte alls säker på att de ska bära hela hundhuvudet. Jag förvånas över att svenskar, som aldrig ens varit där, kan vara så passionerat tvärsäkra i den frågan. Själv känner jag mig förmäten som ens pratar om det.
Ett är jag säker på dock: Judiska och palestinska barns liv är exakt lika mycket värda. Om jag någonsin kommer att ge mig ut i någon demonstration så kommer det vara för dem. Hur politiska gränser dras är så fruktansvärt oviktigt i jämförelse.