Inlägg från: Anonym (OkunnigSvenne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (OkunnigSvenne)

Svenskar + Palestina = sant...?

Tack till alla som kunde ta till sig frågeställningen och bidrog med input. Baserat på den har jag dragit följande högst ovetenskapliga slutsats:

Palestina är inte en svensk angelägenhet, snarare en vänster-angelägenhet. Och vänstern (som tenderar att vara lite högljudd i största allmänhet) har ett starkt fotfäste i Sverige.

Vänstern är pro-Palestinsk, inte så mycket av solidaritet med palestinierna, utan snarare genom anti-solidaritet med Israel som är höger. 

Vänstern samlar många feminister och regnbågspersoner, vilket även resulterar i en hög representation av dessa i demonstrationstågen. De funderar inte över vilken status de själva skulle haft i staten de strider för, eller så är de ok med det.

Med reservation för att vara helt ute och cykla. Flört
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Poiu) skrev 2024-09-09 21:38:01 följande:
    Det finns också de som ogillar årslånga attacker på folk som är instängda på liten yta och inte kan ta sig någonstans. Man bombar deras sjukhus, skolor, hem, stoppar nödleveranser och dödar oskyldiga. 
    Skit samma vilka folk det handlar om.
    Att det ska vara så svårt för många att förstå är obegripligt!
    Asså, vissa grejer ÄR faktiskt svåra att förstå.
    Som detta att två sidor utsätter varandra för bestialiska dåd, men här i Sverige bestämmer vi att den ena ska ha sympatier och den andra är satan. 

Och detta baserat på... vad, liksom?

"Öööh, dom började"? Men när i historien "började det"?
    Har detta område någonsin haft en normal, stabil period för någon att förstöra?
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Inte i mitt namn) skrev 2024-09-12 16:42:54 följande:
    "Sedan oktober 2023 har Israel genomfört massiva och omfattande bombningar, och genomför, en markinvasion av Gaza 
    OK.
    Så säg mig, vad fick dem att börja med detta, just då?
    Var de uttråkade och bestämde sig för att liva upp vardagen med lite random folkmord?

Är det typ en hobbyverksamhet de bedriver, israelerna?
    Hänger inte med riktigt.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Inte i mitt namn) skrev 2024-09-12 21:48:47 följande:
    Fördrivningar och slakt av palestinier började för länge sedan, redan innan Israel skapades (läs på om de judiska terroristorganisationer tex Irgun som började med terrorism redan är 1931). 

De nuvarande bombningarna är inget annat än folkmord. Israel hävdar att det är ett svar på Hamas atacker men egentlingen är det mest civila palestinier man dödar. Samtidigt fortsätter Israel med utökning av illegala bosättningar på palestinska områden. Det är inte svårt att förstå att målet alltid varit att få bort palestiner och ta över deras områden. Det är så Israel skapas. Tycker du att det är ok? Att ockupera? Att döda över 18 000 barn? Blockera humanitär hjälp? Skjuta mot ambulanser? Döda journalister?
    Har absolut inte påstått att nåt är ok. Min syn på det hela är inte lika svartvitt och ensidig som din bara.

Ska jag utifrån dina texter dra slutsatsen att du stöttar Hamas? Rättfärdigar dem? De dödar uteslutande i självförsvar och skonar civila?
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Inte i mitt namn) skrev 2024-09-12 16:36:18 följande:

Varför svenskar engagerar sig i Israel-Palestina konflikten? För att det är så stora orättvisor som pågår där och för att just nu pågår även ett folkmord i Gaza. Varje människa med sunt förnuft och empati tycker att det är fruktansvärt att Israel tillåts, mot alla internationella lagar, begå sådana fruktansvärda krigsbrott.

Du är en av de där passionerade, som jag har nämnt lite högre upp i tråden.

Jag respekterar din ståndpunkt och beundrar ditt patos. Därför ska du få ett välment råd från en som du kunde fått över på din sida om du hade skött dina kort rätt:

När du pratar med tänkande människor kan du inte måla upp en ensidig bild i skrikiga toner, för vi köper inte det.

Vi lyssnar på sakliga argument och nyanserade framställningar. Att lägga fram selektiva "sanningar" gör att det blir svårt att ta dig på allvar. Du kan framstå som en hjärntvättad fanatiker och tappa potentiella anhängare.

I värsta fall har du puffat dem åt motsatt håll och blir därmed en sympativärvare åt fienden.

Tänk på det.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Inte i mitt namn) skrev 2024-09-13 08:26:54 följande:
    Tack för rådet men det är svårt att ta det på allvar när du själv är allt annat än "nyanserad".

Frågan var varför svenskarna engagerar sig i Israel-Palestina konflikten och jag förklarade min perspektiv. Slakt på oskyldiga människor kan inte lösas genom en annan slakt på andra oskyldiga människor. Jag är inte ute efter att manipulera folk och få sympatier, jag är ute efter sanningen och rättvisa. Israel begår fruktansvärda krigsbrott, dödar oskyldiga civila, ockuperar och stjäl palestiniernas områden och bygger illegala bosättningar. Israel kallar sig för ett demokratiskt men är inte ett dugg bättre än Hamas.
    Alright. Jag ska försöka utgå ifrån att den skränande mobben ute på gatorna har identifierat "Sanningen" baserat på välinformerade och genomtänkta slutsatser.

Du är visst också väldigt välinformerad? Du kanske kan förklara "Queers for Palestine" för mig? Deras engagemang är väl också genomtänkt, får jag förmoda. Men i mina öron låter det ungefär lika logiskt som "Jews for Third Reich".

Vad är det jag har missat här?
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Inte i mitt namn) skrev 2024-09-13 13:43:17 följande:
    Vad är det som är svårt att förstå? 

Du kanske har missat att många judar är mot Israel och kriget i Gaza. Många judar stödjer palestinier i det här kriget.
    Ja då får vi väl diagnosticera mig med förståndshandikapp då.
    För jag skulle nog inte helt förbehållslöst gå ut och demonstrera för en stat som jag inte ens skulle kunna besöka utan risk för att bli förföljd, eller avrättad rentav. 
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Inte i mitt namn) skrev 2024-09-13 14:04:23 följande:
    Ja, jag vet inte vad ditt problem är och varför du har svårt att förstå det. Även judarna protesterar mot Israel, mot kriget och för palestinier. Har man grundläggande känsla för vad som är rätt och vad som är fel och utgår ifrån att vi alla är människor, så är det inte så svårt. Men om man har fördomar och hyser hatiska åsikter mot andra, eller om man tror att man själv har lite mer rättigheter än alla andra, då är det lite svårt att förstå. 
    Alright då, du har övertygat mig. Förföljelse av homosexuella är ok. Nej inte bara ok, det är RÄTT...?

Hade jag varit en hade jag gått och tagit värvning hos Hamas direkt. Eller nej vänta... hur tänkte jag nu? Det går ju inte. Ok, men jag demonstrerar för dem istället då.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Inte i mitt namn) skrev 2024-09-13 14:04:23 följande:
    Ja, jag vet inte vad ditt problem är och varför du har svårt att förstå det. Även judarna protesterar mot Israel, mot kriget och för palestinier. Har man grundläggande känsla för vad som är rätt och vad som är fel och utgår ifrån att vi alla är människor, så är det inte så svårt. Men om man har fördomar och hyser hatiska åsikter mot andra, eller om man tror att man själv har lite mer rättigheter än alla andra, då är det lite svårt att förstå. 

Prata inte med mig om "tro sig ha mer rättigheter" förresten. Du tar dig rättigheten att tvärsäkert definiera vad som är rätt eller fel, samt idiotförklara alla som tycker annorlunda. 

Särskilt befriad från hatiska åsikter verkar du då inte vara heller.

• Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Inte i mitt namn) skrev 2024-09-13 14:41:59 följande:
    Du är ganska duktig på att idiotförklara dig själv. Jag gjorde inte det. Men, om du känner dig så, så är det ditt problem.
    Den här idioten funderar lite över hur IQ-geniet lyckades dra en jämförelse mellan pro-Palestinska judar och pro-Palestinska queers.

Min (jubelidiotiska) gissning är att judarna inte sympatiserar med Hamas' version av Palestina där de själva skulle förintats, utan en fredlig tvåstatslösning.

Men visa mig den Palestina-version där HBTQI-folk kommer att ha ett existensberättigande.

Kom igen, geniet. Om du klarar det utan att klistra in samma text gång på gång får du en guldstjärna.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (man undrar) skrev 2024-09-13 14:57:16 följande:
    Jag är också lite nyfiken på hur och varför det blev så extremt stort med just Palestinafrågan. Det pågår och har pågått krig på så många olika ställen, Jemen, Kongo, Sudan med mera som alla har varit fruktansvärda. Även Ukraina som du nämner. Men just det här blev stort. 

Mitt svar är nog sociala medier. Filmsnuttar på mord och lemlästning, samt att vi har en stor muslimsk befolkning i Sverige och övriga Västeuropa. 

Det har ju varit enormt många botar och vanligt folk som har spammat sociala medier med propaganda, artister har fått ställa in konserter pga propaganda och så vidare. 

Nu är jag den sista som är för Israel i den här konflikten. Israel har definitivt gått för långt i sin hämnd och kommer förr eller senare få stå till svars för sina handlingar. Men när man ser att vissa blir fanatiska så börjar jag dra öronen åt mig. Då är det något som är fel. Allt kan inte handla om Palestina och Israel. Vissa har ju inte kunnat tänka på annat och då blir det mer en galenskap än ett engagemang. 

Inget av de länderna är idealiskt för mig. Jag ser det som två krigiska folk som båda älskar krig, terror och hatbrott. Det är liksom ett ganska typiskt mellanösternproblem. 
    Vi tänker i liknande banor. 
    Engagemang mot dödande har jag 100% förståelse för. Urskillningslöst ställningstagande för den ena av två dödsmaskiner - not so much.
    Men i försöken att förstå har jag läst på lite och så här sammanfattar jag mina funderingar:

Israel må ha gjort sig skyldigt till svineri av episka mått. Men att ursäkta de grymheter som de utsätts för med att de är den stora boven som BÖRJADE, det köper jag inte.

Israel bildades inte med hjälp av erövringskrig, utan genom beslut av FN. Samma dag som staten utropades, blev den anfallen av samtliga omkringliggande länder. Jag ser därför israelerna som delaktiga, men inte initiativtagare till den blodiga konflikt som pågår än idag. Från början blev de anfallna och de försvarade sig. Genom åren har de pysslat med saker de gott kunde låtit bli, som t.ex. att roffa åt sig mer än vad som blev dem tilldelat. 

Men i sin helhet (och med Hamas på spelplanen) är jag inte alls säker på att de ska bära hela hundhuvudet. Jag förvånas över att svenskar, som aldrig ens varit där, kan vara så passionerat tvärsäkra i den frågan. Själv känner jag mig förmäten som ens pratar om det. 

Ett är jag säker på dock: Judiska och palestinska barns liv är exakt lika mycket värda. Om jag någonsin kommer att ge mig ut i någon demonstration så kommer det vara för dem. Hur politiska gränser dras är så fruktansvärt oviktigt i jämförelse.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Inte i mitt namn) skrev 2024-09-13 16:09:18 följande:
    Hur svårt kan det vara att förstå den jämförelsen? :) Men, på riktigt.

Enligt ditt resonemang är HBTQ bannlysta i Palestina och då borde HBTQ inte protestera för fred, mot krig och krigsförbrytelser som begås i Gaza. På samma sätt borde det vara ed judarna. Men alla palestinier är mot HBTQ och judar. Precis som alla judar inte är högerextrema bosättare som för den delen också hatar HBTQ. Judarna som protesterar mot Israel protesterar av samma anledning. Alla dessa människor tycker att det är hemskt att så många oskyldiga civila dödas. Man tar inte Hamas sida för det. Man kan vara mot både mot Hamas och mot folkmordet i Gaza av samma orsak och det är att man är mot att civila dödas. Du kanske jämställer oskyldiga palestinier med Hamas och då finns det inga oskyldiga palestinier eller? Då får man inte vara emot när de slaktas? Det övergår min tankeförmåga att förstå hur du tänker. 

Var det "Queers against war" jag ifrågasatte?
    Eller var det "Queers for Palestine"?

Du vet, de där som tågar runt och skanderar "From the river to the sea" och liknande?

Vad tror geniet?

• Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Inte i mitt namn) skrev 2024-09-13 16:32:28 följande:
    Nu kommer du med desinformation. Det finns inte olika grupper. Det handlar om människor som protesterar mot krig och slakt av oskyldiga människor. Tråkigt att du inte förmår att diskutera sakligt och inte förstår det självklara i mina kommentarer. 

Yep, tveklöst vem av oss som är det kognitiva underbarnet.

Med detta sagt lämnar jag dig att gotta dig i välförtjänt självförträfflighet. Själv ska jag gå och uppsöka en mer meningsfull sak att lägga livstimmar på. Typ banka huvudet mot närmaste björk eller nåt.

Trevlig helg, geniet.

Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?