Inlägg från: Anonym (OkunnigSvenne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (OkunnigSvenne)

Svenskar + Palestina = sant...?

Anonym (Folkmord) skrev 2024-09-04 20:22:40 följande:

Det vissa fortfarande låter sig luras av är att detta skulle börjat den 7 oktober samt Hamas tjat. . Så oavsett hur långt bort det är så är det friskhetstecken att vara emot detta folkmord och slakt, etniska rensning, barnamord och svält. Med detta sagt hoppas jag att du förstår lite mer. Skriver detta till dig och kommer INTE att svara på några opålästa kommentatorer oavsett vad de skriver för jag vet vad sanningen är ändå.

Tack för att du har engagerat dig med en så utförlig text!

Jag förstår till 10000% alla dem som vill engagera sig mot alla de vidrigheter du räknar upp ovan. Vilket leder mig in på lite följdfunderingar. 

? Om det nu är folkmord, förtryck och annat mys i sig man vill bekämpa i första hand -  så förekommer ju detta i katastrofal omfattning på så många håll i världen. På vilket sätt är en sprängd kropp värre i Palestina än någon annan stans?

? Om det nu är folkmord, förtryck och annat mys i sig man vill bekämpa i första hand - varför då stödja Hamas som med stor entusiasm ägnar sig åt just detta?

? Om det nu är folkmord, förtryck och annat mys i sig man vill bekämpa i första hand - varför skriks det då inte "stop the war" i demonstrationstågen, utan "Free Palestine"?

? Hur långt bak i historien ska man gå för att fastslå vem det var som började? (Kan ju ha fel, men nog har väl en och annan judestam blivit fördriven från området av muslimer?)

• Anonym (OkunnigSvenne)
    Överste Senap skrev 2024-09-04 20:45:58 följande:

Jag är för en tvåstatslösning dvs att Palestina har rätt till en egen stat.
    Men absolut inte ovillkorligt. Jag ser det som helt otänkbart att Hamas skulle ha minsta inflytande i en Palestinsk stat då de som bekant förkastar Israels existens oavsett hur en Israelisk regering ser ut. 

OK, tror jag fattar. 

På något sätt finns det alltså anledning även för svenskar att engagera sig i den rent politiska aspekten av konflikten.

Men sen då? Det rent praktiska? Ponera att pro-Palestinierna får sitt och gränserna ritas om. Den Palestinska stat som då med allra största sannolikhet kommer bildas, kommer den att vara något som svensken anser vara eftersträvansvärt?

• Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-09-04 21:25:36 följande:

Över en miljon muslimer i Sverige och du undrar varför folk engagerar sig i Palestina...

Att muslimerna i Sverige engagerar sig i Palestina ser jag inte som något konstigt alls. 

Det som förbryllar mig är att så många svenskar gör det. Och de som förbryllar mig mest är kvinnorna och HBTQI-personerna. 

• Anonym (OkunnigSvenne)
    Överste Senap skrev 2024-09-04 21:29:47 följande:
    Vilken svensk pratar du om? SD motsätter sig sannolikt vilken form som helst av en palestinsk stat. En mer relevant fråga är om alternativet är eftetsträvansvärt och med det inkluderas all problematik som medföljer. 

Jag pratar om svensken som är proPalestina-aktivist.

Jag vet som sagt för lite om det rent politiska i frågan och kan alltså inte ta politisk ställning för varken det ena eller det andra.

Det enda jag vet med stor säkerhet är att jag är väldigt mycket emot sharia-lagar och islamism. 

Jag påstår inte att detta kommer att vara statsskicket i det befriade Palestina. Men någon liten magkänsla viskar att varken kvinnor eller regnbågsfolk kommer att ha det alltför fröjdefullt där. Ändå är det så många feminister och HBTQI-folk som lobbar för det. Jag finner det så märkligt bara.

• Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Folkmord) skrev 2024-09-04 21:28:56 följande:

Och jag (ursäkta uttrycket) skiter fullständigt vilken religion ett land har. Jag står för människan. Fel är fel punkt slut. Kommer försvara en ateist, jude, muslim ,kristen, buddhist vafan som helst så länge jag står för sanningen och rättvisan.

Jag förstår. Det är ett bra tänk. 

Då kan du säkert sympatisera med att judar behöver försvaras mot muslimerna i det nuläget vi har?

• Anonym (OkunnigSvenne)
    Överste Senap skrev 2024-09-04 21:45:16 följande:
    Nu blir jag osäker på din trådstart i stort? Handlar den om svenskars syn i allmänhet eller om pro-Palestinaaktivisters syn?
    I grunden handlade trådstarten om en vilja att förstå varför just Palestina är en så stor angelägenhet i Sverige, och detta bland människor som inte har någon som helst koppling dit. 

Motsvarande engagemang i andra konflikter verkar inte alls finnas i samma grad.

I en förlängning ville jag också förstå de människor som lobbar för en stat där de själva med stor sannolikhet hade blivit systematiskt förtryckta och/eller förföljda.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Logic) skrev 2024-09-04 22:13:22 följande:
    Låt oss säga att Palestinas styre tog över Sverige så skulle HBTQI-personerna och kvinnor vara de som först avrättas.
    Du menar väl lesbiska kvinnor i så fall?
    Islamisterna avrättar inte kvinnor enbart för att de är kvinnor. Det ska till att de bryter mot någon sharia-lag först.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Överste Senap skrev 2024-09-04 22:23:46 följande:
    Då bör du förtydliga det i din trådstart. Som den är formulerad nu verkar den rikta sig till svenskar i allmänhet.
    Där ser man, jag trodde att frågeställningen framgick.

Men även om det inte handlade om svenskar i allmänhet, så välkomnar jag naturligtvis input från svenskar i allmänhet. Ja, från alla som kan kasta lite ljus över saken, i själva verket.
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (Folkmord) skrev 2024-09-05 09:08:12 följande:
    Palestina har blivit terroriserat  sedan 1940 talet. Inte sen Hamas tog gisslan.
    Tyckte du skrev att du skulle lämna tråden. Flört
    Inte mig emot att du stannade, men då vill jag bara få fört till protokollet att du säger emot dig själv lite.

Å ena sidan "står du för människan", är emot brutaliteten som sådan. men det är ok och motiverat när det drabbar israeler (för det var faktiskt de som började).

Det ligger också en hel del rena åsikter i sådant som du lägger fram som "fakta".
    Respekterar dina åsikter förstås, men de ska inte kallas något annat än det.

Vet inte inte din etnicitet eller ditt kön. Det framstår dock väldigt tydligt var du står politiskt. Och mot bakgrund av detta vill jag ställa dig den fråga som intresserar mig mest av alla:

Skulle du kunna tänka dig att bo i ditt framtida, befriade Palestina?

Ha en fin dag!
  • Anonym (OkunnigSvenne)
    Anonym (.) skrev 2024-09-05 11:53:22 följande:
    Och dina inlägg är ganska talande för vad du står. Att du försöker kamouflera dina ledande frågor som att du är okunnig eller inte tar ställning är det nog ingen som tror på.

Ja, jag tar absolut ställning - mot islamism. Jag utesluter inte alls möjligheten att detta skulle kunna påverka mig i en bestämd riktning den dagen då jag vill ta ställning i Palestina-frågan. Men än så länge vill jag inte göra det, för jag har alltför många outforskade skikt kvar. Att bara bara vara anti-sionist räcker inte för mig.

Vad du tror eller inte tror på bryr jag mig inte om det allra minsta, för övrigt.

Svar på tråden Svenskar + Palestina = sant...?