• Anonym (Mollan)

Orolig för min dotter, pappan begränsar hennes och han fattar beslut till sin fördel inte för barnets.

Anonym (Lis) skrev 2024-09-04 06:41:47 följande:

Ja det är vanligt att det kommer tankar om döden och livet.
    Kan ni inte ta bort andravalet till skolan? har ni redan fått välja inför nästa år?
    Varför skulle soc inte kunna göra något eftersom ni har gemensam vårdnad?
    Orosanmälan kan man göra när man känner oro för sitt barn och dess situation hos den andra föräldern. Sen kanske de inte gör så mycket om det bara handlar om att han inte hittar på något med barnet. Tyvärr får man nog leva med det. (mitt ex är lite likadan, barnet säger att de bara tittar på tv där)

Nej vad tråkigt för din dotter.
    Bra att hon kan uttrycka sina känslor!
    Det sociala livet med kompisar är OTROLIGT viktigt för det psykiska måendet och hon uttrycker ju redan på att må dåligt över situationen.
    Kan du försöka ( i första hand) tala om för ditt X att om inte han ser till att möta dotterns behov att få träffa vänner, behålla sina relationer och bygga nya så kommer du att göra en orosanämälning.

Jag skulle inte ge upp, detta kan lätt eskalera och utvecklas till utanförskap.

Är pappan introvert och har själv problem med det sociala med andra vuxna?
    att han tycker att det är jobbigt att ta kontakt med kompisars föräldrar?
    om så är fallet får han lägga sina behov åt sidan och tänka på dottern.

Att tänka på döden och existentiella frågor hör till, och kan stärkas ytterligare om det finns mycket oro runtomkring.
    Ännu mer viktigt att få träffa kompisar och få annat att tänka på.

Ge inte upp!
Svar på tråden Orolig för min dotter, pappan begränsar hennes och han fattar beslut till sin fördel inte för barnets.